چرا مایکروویو (مایکروفر) جرقه میزند؟

منبع: دلگرم

83

1400/3/22

11:37


چرا مایکروویو (مایکروفر) جرقه میزند؟

علت جرقه زدن مایکروفر و سولاردام چیست؟

به گزارش دلگرم : احتمالا برای شما نیز پیش آمده که در طی استفاده از مایکروفر (مایکروویو) شاهد جرقه داخل آن باشید، ممکن است این پیشامد نتیجه ی عوامل گوناگونی باشد ما به بررسی علت جرقه زدن مایکروفر و سولاردام در ادامه میپردازیم، بیشترین دلیل در بروز این اتفاق شامل مواردی نظیر: گذاشتن ظرف فلزی، از بین رفتن لعاب رنگی داخل ماکروفر، خرابی مگنترون و … اشاره کرد، به صورت کامل به بررسی دلایلی که چرا مایکروفر جرقه میزند خواهیم پرداخت.

شما با مطالعه این مطلب می توانید علت جرقه زدن مایکروفر را در تمامی مدل های از قبیل سولاردام و ماکروفر نظیر: سامسونگ، ال جی، پاناسونیک، فلر، بوتان، دلونگی، دوو و … بیابید.

یکی از عواملی که در ادامه مقاله به طور کامل به آن میپردازیم که تاثیر به سزایی در بروز جرقه های ممتد و خطرناک دارد گذاشتن ظروفی از جنس فلز است.

توصیه میشود با مشاهده ویدیو آموزشی اقدام به آزمایش و از گذاشتن هر نوعی از ظروف فلزی یا براق اجتناب کنید زیرا از نظر ایمنی بسیار خطرناک است و میتواند آسیب های جدی به اجزای مایکروویو بخصوص مگنترون وارد کنید.

بررسی علت جرقه زدن مایکروفر (مایکروویو)

اینکه چرا مایکروفر جرقه میزنه نشان دهنده بروز یک عملکرد اشتباه می باشد که نیاز به بررسی دقیق برای جلوگیری از آسیب های جدی است. ممکن است هنگام گرم کردن مایعات بخشی از آن در دستگاه پخش شده باشد یا پس از گرم کردن غذاهای متعدد توجهی به تمیزی درون محفظه مایکروویو نداشته باشید و چربی های ناشی از بخار و یا پاشش مواد غذایی درون ماکروفر تجمیع شده باشند که علت جرقه زدن مایکروفر و سولاردام می باشند.

عدم توجه در حین استفاده از ماکروفر به نسخه راهنمای پخت و پز مزید بر علت در وقوع این اتفاق می باشد.اما دلیل اصلی در بروز این اتفاق که توجه کارشناسان تعمیر را جلب می کند گذاشتن قطعه ای فلزی داخل ماکروفر است که به بررسی دقیق آن میپردازیم،

چنانچه مایکروویو درگیر این مشکل شد می بایست دستگاه را خاموش و قطعه فلزی را خارج کنید زیرا احتمال وقوع جرقه زدن و حتی خطر آتش گرفتن نیز وجود دارد چون امواج به صورت انرژی بالا در بخشی از مایکروویو متمرکز میگردد و عاملی مانند خرابی موتور فن و دیود باعث وقوع و علت جرقه زدن مایکروفر میباشد.

حذف علت جرقه زدن مایکروفر : با تمیزی !

کاملا هوشمندانه است که پس از استفاده از مایکروفر و سولاردام آن را تمیز کنید. اگر می خواهید بدانید که چرا مایکروفر در صورت کثیفی جرقه میزند چون چربی ها به صورت جرم رو سطوح مایکروویو می نشینند و یا مقداری از غذای ریخته شده درون دستگاه باقی میمانند که دلیلی بر به وجود آمدن این مشکل می شود.

بیشتر ماکروفر ها سینی گردان دارند با خارج کردن سینی و ریل آن قابلیت تمیز کردن ساده ای دارند با محلول آب و صابون آن را به خوبی عاری از چربی و جرم های انباشته شده کنید.

درون محفظه ماکروفر را نیز با دستمال نمناک پاک کنید با انجام این کار دستگاه در حالت ایده آل خود قرار می گیرد.برای گرم کردن یا طبخ غذا از محافط مخصوص پلاستیکی بر روی ظرفی که داخل ماکروفر گذاشته اید استفاده کنید زیرا این عمل باعث پیشگیری از پاشیدن چربی و جمع شدن بخار ناشی طبخ غذا که علت جرقه زدن مایکروفر و سولاردام است، می گردد.

پس مشخص شد که انباشت چربی یا کثیفی درون مایکروفر عامل مهمی است و دلیل اینکه چرا ماکروفر یا سولاردام شما جرقه میزند تحت هر برندی که باشد مثل سامسونگ ال جی پاناسونیک فلر دلونگی بوش آاگ اسنوا بوتان دوو فوما شارپ سانی وست پوینت ویرپول و … عدم رعایت نظافت داخل آن است!

دلیل اصلی  جرقه زدن مایکروفر یا مایکروویو

6 علت جرقه زدن مایکروفر یا مایکروویو

عوامل جرقه زدن مایکروفر و سولاردام ها شامل:

بروز این عیب می تواند باعث ایجاد ترس در کاربر دستگاه شود. در مرحله نخست مایکروفر و سولاردام را از برق جدا کنید تا به عیب یابی آن بپردازیم.

1. وجود قطعه فلزی یا از بین رفتن لعاب داخل دستگاه

حتی وجود قطعات ریزی از جنس فلز درون دستگاه علت جرقه زدن مایکروفر و سولاردام است.ممکن است به شکل اتفاقی قطعات ریزی از فلز نظیر سیم ظرفشویی پس از تمیز کردن مایکروویو درون آن جا بماند. باید به صورت دقیق درون دستگاه بررسی و قطعه فلزی درآورده شود.

این مشکل می تواند به این شکل اتفاق بیافتد که پس از جرقه های متوالی توسط عواملی نظیر کثیفی، قطعه فلزی و … قسمتی از لعاب رنگی داخل محفظه ماکروفر را بسوزاند و با از بین رفتن لعاب، سوختگی و بلند شدن رنگ در آن محل خود دلیل جرقه زدن ماکروفر شود.

فلز عریان، بدون داشتن لعاب مخصوص باعث سردرگمی الکترون ها حول میدانی خاص می گردند که علت جرقه زدن مایکروفر می باشد. چنانچه این فلز با سرعت خارج نشود می تواند دلیل خسارت های زیاد مثل سوختگی دیواره های ماکروفر و حتی آتش سوزی در دستگاه شود.

توجه: از گذاشتن لوازمی نظیر قاشق، چنگال، کارد، ظروف آلومینیومی (مانند ظرف کباب) ظروف براق (دور طلایی) جدا خودداری کنید.

2. خرابی پوشش هادی امواج در مگنترون

در قسمت خروجی امواج رادیویی در مگنترون پوشش خاصی وجود دارد، وظیفه آن هدایت اشعه به شکل متمرکز درون مایکرووویو است. این قسمت مهم در قطعه از وارد شدن عوامل بیرونی از قبیل مواد غذایی پاشیده شده اجتناب می کند.

قطعا مشاهده کرده اید که حین طبخ و گرم کردن غذا بر اثر گرمای متمرکز بر روی چربی مقداری از آن پاشیده میشود و محتمل است که به هادی امواج چسبیده شود که علت جرقه زدن مایکروفر می باشد.ادامه روند جرقه زدن باعث خرابی این پوشش و مگنترون می شود.

3. بررسی محل جرقه زدن درون مایکروویو

برای اینکه دلیل جرقه زدن ماکروفر و سولاردام را متوجه شوید بهتر است محل دقیق آن را هنگام وقوع مشاهده و حتی برای تکنسین مایکروفر ثبت کنید، زیرا در مواردی ممکن است محل آن ها در قسمت هایی نظیر:

  • فیلتر اشعه میکا
  • چرخ های ریل
  • المنت های سقف و کف
  • قسمت های نگهدارنده از قبیل جوجه گردان باشد.

4. خرابی دیود

دیودها با همکاری خازن و ترانس ولتاژ بالا ولتاژ مورد نیاز مگنترون را تامین می کنند گاهی در اثر خرابی یا اتصال کوتاه در دیود به وجود می آید که علت جرقه زدن مایکروفر و سولاردام می باشد.

5. نشانه های سوختگی بر روی دیواره ها ، کف و سقف

عملا تکه های سوختگی در داخل محفظه به شکل آشکارا معلوم میکند که چرا مایکروفر جرقه میزند.چشم پوشی از این لکه های سوخته حتی می تواند بروز خطرات جدی را در پی داشته باشد.

انتخاب مناسب در این زمان تماس با تعمیرکار متخصص است که علت جرقه زدن مایکروفر را عیب یابی کند.خدمات ارائه شده در این مرکز شامل 6 ماه گارانتی می باشد.توصیه می شود خودسرانه اقدام باز کردن کاور دستگاه نکنید خازن ولتاژ بالایی از برق مورد نیاز ترانس را در خود ذخیره می کند.

6. خرابی فن پخش کننده اشعه

درون برخی از مایکروویو ها قطعه ای به اسم همزن اشعه است وظیفه آن به گردش در آوردن انرژی متمرکز به کمک پروانه ها می باشد. چنانچه در انجام وظیفه خود دچار خرابی شود انرژی در یک منطقه جمع شده و می تواند دلیل و علت جرقه زدن مایکروفر و سولاردام باشد.از عوامل خرابی فن همزن میتوان به مشکل در تسمه، موتور فن و پروانه ها اشاره کرد.

منبع : karabama . tamir24

همچنین بخوانید :

مایکروویو چیست و چه کاربردی دارد؟

لیست قیمت انواع مایکروویو در بازار

آیا مایکروویو غذا راسرطانی می‌کند؟


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو