فلج تحلیلی چیست و راهکارهای مقابله با آن چگونه است؟

فلج تحلیلی چیست و راهکارهای مقابله با آن چگونه است؟


منبع: آرگا

150

1400/3/24

22:12


شک و تردید در رابطه با یک مسئله و بررسی بیش از حد آن امکان دارد فرد را با موقعیتی رو به رو سازد که نتواند بهترین تصمیم و پاسخ را داشته باشد که به چنین حالتی فلج تحلیلی گفته می شود.

یکی از حالت هایی که امکان دارد در زمان تصمیم گیری در رابطه با یک موضوع اتفاق بیفتد تجزیه و تحلیل بیش از حد و فکر کردن زیاد به آن است که همین امر سبب عدم توانایی در تصمیم گیری می شود. این امر احتمال دارد در زمینه تمامی مسائل اعم از ساده و پیچیده رخ دهد و به دلیل بررسی و ارزیابی بیش از اندازه فرد را با مشکلات و پیامدهایی رو به رو سازد. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به بررسی دلایل ایجاد فلج تحلیلی و راه های مقابله و غلبه بر این مشکل به منظور آگاهی و شناخت شما عزیزان بپردازیم.

شناخت فلج تحلیلی و راه رهایی از آن

به طور کلی برای بیشتر افراد این مشکل پیش آمده که در موقعیت های مختلف زمان زیادی را صرف تصمیم گیری کرده ولی در نهایت نتیجه گیری درستی انجام نداده اند. فلج تحلیلی در واقع زمانی پیش می آید که فرد نسبت به ارائه بهترین راهکار و داشتن اشتباه دچار ترس و اضطراب شده و بر روی مسئله موردنظر تمرکز و اطمینان کافی را ندارد و همین امر باعث ترس از تصمیم گیری و یا عدم تصمیم گیری قاطع می شود.

روش های غلبه بر فلج تحلیلی

به عبارت دیگر می توان گفت داشتن اختیارات بیش از اندازه در این زمینه موثر می باشد و در نتیجه فرد به خاطر تجزیه و تحلیل تعدادی متغیر نامعلوم توانایی پاسخگویی سریع را ندارد. این حالت از ذهن فرد نشات گرفته و به نوعی ضد الگو می باشد که نقطه متقابل آن توجه کردن به احساسات درونی افراد می باشد و می توان اکثر اوقات با گسترش راه های تحلیل و بررسی با این نوع مشکل مقابله نمود.

دلایل ایجاد

  • هنگامی که فرد در رابطه با تصمیم گیری دچار وسواس فکری شده باشد و به قدری با احتیاط عمل نماید که انجام تصمیم گیری دائما دچار تاخیر می شود.
  • زمانی که به حدی در فکر کردن به نتیجه کار درگیری ذهنی دارید و دچار اتلاف وقت شده اید که زمان تصمیم گیری به اتمام رسیده است.
  • زمانی که آن قدر موارد بی شماری شما را در بر گرفته که توانایی انتخاب یکی از آن ها را ندارید.
  • هنگامی که نسبت به تصمیم و انتخاب اشتباه دچار استرس و نگرانی شدید شده اید.
  • وقتی که شرایط انتخاب کاملا ساده و راحت بوده ولی فرد خودش باعث سختی آن شده و آن را به یک چالش سخت تبدیل می کند.

طریقه رفع ناتوانی تحلیلی

راهکارهای مقابله

برای غلبه بر این مشکل می توانید از راه حل های مختلفی که در این زمینه وجود دارند کمک بگیرید که در ادامه به موارد مهمی از آن اشاره کرده ایم.

ارزیابی اهمیت موضوع :

استرس و نگرانی موجب اهمیت زیاد مسائل نسبت به قبل می شود و باعث می گردد بیش از اندازه راجع به آن فکر کنید. به منظور رفع این استرس باید اهداف اصلی و مهم را مشخص نمایید و به گونه ای آن ها را اولویت بندی کنید و سپس آن ها را بررسی کرده و تصمیم نهایی را انجام دهید.

توجه به زمان ایجاد این حالت :

در صورتی که دفعات زیادی دچار این حالت شده اید مطمئنا ذهن شما از این شیوه جلوگیری خواهد کرد. در چنین شرایطی باید پروسه تجزیه و تحلیل را آهسته تر نموده تا ذهن شما آرام شود و با استرس ایجاد شده مقابله کند تا بدین گونه ارزیابی درست و خوبی داشته باشید.

روش های غلبه بر ناتوانی تحلیلی

عدم برگشت به عقب در زمان تصمیم گیری :

در صورتی که پس از انجام تصمیم گیری به عقب برگردید مجددا در نحوه انتخاب دچار مشکل خواهید شد و بار دیگر در مورد تصمیم انجام شده به تفکر می پردازید و دچار این حالت می شوید. به همین خاطر بهترین کار این است که به جای آغاز دوباره بر روی تصمیم انجام شده استوار باشید. به طور کلی می توان گفت برگشت به عقب فقط موجب ایجاد شک و تردید در فرد می شود.

جرئت داشتن :

به هر میزان که با احساسات ناخوشایند زندگی سازگار باشید به اندازه زیادی به احساسات درونی و هیجانات ایجاد شده تکیه خواهید کرد. فرد باید توانایی این را داشته باشد تا با شجاعت کامل حرف خود را بزند و احساس و نیازی که دارد را بدون وجود ترس بیان کند. حرف های ناگفته موجب درگیری ذهن شده و فرد را از هدف اصلی او دور می سازد.

طریقه رفع مشکل ناتوانی تحلیلی

حذف گزینه های اضافی :

به طور کلی به گزینه های مختلف اهمیت ندهید ولی آن ها را مورد نقد و بررسی قرار دهید و به گونه ای عیب هایی که گزینه های موردنظر را از دیگر گزینه ها ضعیف تر می کند را جستجو و پیدا کنید. سپس گزینه های اضافه را حذف کرده تا در نهایت یک الی دو گزینه باقی بماند.

کمک گرفتن از دیگران :

در صورتی که حس کردید انجام تصمیم گیری برای شما واقعا مشکل بوده و امکان پذیر نمی باشد می توانید از این روش استفاده نمایید. با این وجود از نظر دیگران فقط برای تصمیم های مهم استفاده نمایید. بهتر است از فردی کمک بگیرید که توانایی تجزیه و بررسی بی طرفانه از موقعیت ایجاد شده را داشته باشد.

دلایل بروز ناتوانی تحلیلی

تمرین های موثر و کاربردی

در صورتی که تمایل دارید از فلج تحلیلی رهایی پیدا کنید می توانید از تمریناتی که در ادامه بیان کرده ایم کمک بگیرید.

انجام تصمیم گیری سریع و درست :

شما می توانید با کمک این تمرین میزان اعتماد به نفس خود را افزایش داده و با غلبه بر استرس و بدون وجود اضطراب در کنار خانواده خود بهترین لحظات را داشته باشید. در واقع می توانید بدون ترس از خطرات احتمالی در رابطه با مسائل کوچک و ساده تصمیم گیری نمایید.

علل بروز ناتوانی تحلیلی

کنار آمدن با کامل نبودن :

به طور کلی می توان گفت داشتن روحیه کمال گرایی موجب ایجاد وسواس بیش از اندازه در فرد می شود. می توانید با کم کردن سطح توقع و انتظارتان و همچنین پذیرفتن خطاهای گذشته و سعی در جبران آن ها از اهمیت تمامی مسائل بکاهید و فقط موضوعات مهم را مورد توجه قرار دهید. کمال گرایی در واقع باعث اختلال در انجام اولویت بندی مسائل شده بنابراین اگر می خواهید بهترین تصمیم را در زمان مناسب انجام دهید بهتر است که از این حالت دوری کنید.

اقدام بر اساس احساسات درونی :

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که بین دو گزینه به یک میزان وسواس داشتید گزینه ای را انتخاب نمایید که علاقه بیشتری نسبت به آن دارید. به یاد داشته باشید که علاقه به شخص یا چیزی که قرار است از میان تمامی آن ها انتخاب شود فاکتور اصلی مقایسه به شمار می آید.

دلایل ایجاد فلج تحلیلی

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با دلایل بروز فلج تحلیلی و روش های رفع این مشکل به طور کامل آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو