برنزه کردن در دوران بارداری

برنزه کردن در دوران بارداری


منبع: بیتوته

107

1400/3/25

05:21


برنزه کردن در دوران بارداری



روش برنزه کردن در دوران بارداری, عوارض برنزه کردن در دوران بارداری, فواید برنزه کردن در دوران بارداری

برنزه کردن پوست در بارداری

 

همه چیز درباره برنزه کردن در دوران بارداری

دمای بیش از 30 درجه تاثیر منفی روی جنین دارد بنابراین برای برنزه کردن در دوران بارداری باید مراقب باشید که هنگام آفتاب گرفتن دمای بدنتان بیش از حد بالا نرود.

برنزه شدن پوست در واقع عکس العمل محافظتی پوست در برابر اثرات مضر اشعه ماورا بنفش است و تولید بیشتر رنگدانه ملانین است. ملانین رنگدانه ای در پوست است که تولید بیشتر آن در سلول های پوست منجر به تیره تر شدن رنگ پوست میشود این رنگدانه میتواند اثرات مخرب رادیکال های آزاد که بر اثر اشعه ماورا بنفش در پوست ایجاده شده اند را خنثی کند. 

 

افزایش تولید ملانین با توجه به رنگ پایه پوست  میتوند منجر به رنگ طلایی یا شکلاتی روی پوست شود. 

 

فواید آفتاب گرفتن در بارداری

به هم خوردن تعادل هورمونی در دوران بارداری منجر به ایجاد آکنه میشود، از آن جایی که زنان باردار مجاز به مصرف داروهای قوی نیستند، اشعه خورشید می تواند یکی از بهترین روش های برای کاهش آکنه پوستی باشد.

 

انقباض وریدی و افزایش فشار خون در بارداری میتواند برای زنان مشکل ساز باشد، آفتاب گرفتن میتواند باعث انبساط عروق خونی شده و سیستم ایمنی را بهبود بدهد و در نتیجه باعث کاهش بسیاری از مشکلات جسمی دوران بارداری شود.

 

خطرات برنزه کردن برای جنین, برنزه کردن در دوران بارداری, بهترین روش برنزه کردن در بارداری

فواید آفتاب گرفتن در دوران بارداری

 

برنزه کردن در دوران بارداری

برای آفتاب گرفتن و برنزه شدن در دوران بارداری نکاتی وجود دارد که برای حفظ سلامت جنین باید رعایت کنید. شاید بتوان گفت کم ضرر ترین روش برنزه کردن در دوران بارداری استفاده از کرم های برنزه کننده است.

 

برنزه کردن در دوران بارداری با آفتاب : اگر برنزه کردن در دوران بارداری با آفتاب گرفتن باشد باعث افزایش سنتز ویتامین D در بدن میشود. افزایش ویتامین D میتواند باعث بهبود رشد مو ، جذب بهتر کلسیم و استحکام استخوان ها و ناخن ها شود. از سویی دیگر نور خورشید باعث بهبود فرایند خونسازی و جوانسازی پوست میشود البته به شرطی که آفتاب گرفتن بیش از حد نشده و باعث آفتاب سوختگی نشود. و حتما از کرم های ضد آفتاب قوی استفاده کنید.

 

برنزه کردن در دوران بارداری با کرم برنزه کننده : معمولا محصولات استفاده شده در کرم های برنزه کننده بی ضرر هستند و میتوانید در طول بارداری از آن ها استفاده کنید. میزان نفوذ رنگ این کرم ها فقط در لایه سطحی پوست است بنابراین وارد جریان خون نمیشوند و به جنین آسیب نمیرسانند. اگر تمایل دارید در دوران بارداری از کرم برنزه کننده استفاده کنید حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. 

 

برنزه کردن در دوران بارداری با سولاریوم : عوارض برنزه شدن با سولاریوم در دوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است . مطالعات نشان داده اندکه سولاریوم خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش میدهد و گرمای شدید آن میتواند منجر به بروز مشکلات ستون فقرات در جنین شود. به علاوه احتمال ایجاد لک و سوختگی در پوست زنان باردار بیشتر است از این رو اغلب پزشکان بر این باورند که آسیب نور مصنوعی برای بدن بیشتر از مزایای آن است و توصیه میکنند در دوران بارداری به هیچ عنوان از سولاریوم استفاده نشود. 

 

عوارض برنزه کردن در دوران بارداری, فواید برنزه کردن در دوران بارداری, برنزه شدن در دوران بارداری

عوارض برنزه کردن در دوران بارداری

 

عوارض برنزه کردن در دوران بارداری

یکی از مشکلاتی که زنان باردار با آن روبرو میشوند ایجاد لکه های پوستی به دلیل تغییران هورمونی است که معمولا در صورت ، گردن و گوش ها بیشتر دیده میشود. بنابراین این نقاط بدن باید کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرند.

 

قرار گرفتن در معرض آفتاب در دوران بادرای میتواند احتمال بروز کلاسما و ملاسما را بیشتر کند. این لک های رنگی معمولا در قسمت پیشانی ، گونه ها و لب فوقانی زن باردار ایجاد میشود که بعد از بارداری از بین میروند.

 

 در صورتی که تمایل به برنزه شدن در بارداری دارید از کرم های ضد آفتاب قوی برای صورت استفاده کنید و حتما از کلاه آفتاب گیر برای سایه انداخت روی صورت و گردن استفاده کنید. 

برخی متخصصان بر این باورند جنین مادرانی که حین بارداری برنزه میکنند ، نسبت به اشعه ماورا بنفش حساس تر خواهند شد. 

 

آزمایشی که روی موش ها انجام شده نشان داد که برنزه کردن باعث ایجاد بیماری های خود ایمنی و بالا رفتن میزان مرگ و میر جنین موش میشود البته این آزمایش روی انسان انجام نشده است ولی به هر حال میتواند نشان دهنده خطرات بالقوه برای مادران باردار و آینده فرزندشان باشد. 

 

یکی از موارد ضروری برای بدن زن باردار ، اسید فولیک است که اشعه ماورا بنفش میتواند منجر به شکسته شدن آن و کاهش سطح اسید فولیک در بدن شود. مقدار ناکافی اسید فولیک در بدن منجر به نقص های سیستم ایمنی در جنین از جمله بیماری اسپینا بیفیدا میشود. 

 

برنزه کردن در دوران بارداری, بهترین روش برنزه کردن در بارداری, عوارض برنزه کردن در دوران بارداری

نکات لازم برنزه کردن در دوران بارداری

 

نکاتی که برای برنزه کردن در دوران بارداری باید رعایت کنید

پوست زنان بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ، مستعد آفتاب سوختگی است بنابراین از کرم های ضد آفتاب قوی استفاده کنید.

 

20 دقیقه قبل از آفتاب گرفتن از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و هر 2 ساعت یک بار، کرم را تجدید کنید.

 

برنزه شدن را به مرور شروع کنید ، برای بار اول بیشتر از نیم ساعت زیر آفتاب نمانید.

 

برای اجتناب از کم شدن آب بدن حتما یک بطری آب به همراه خود داشته باشید. کم آب شدن بدن میتواند احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد. 

 

حتما از کرم ضد آفتاب و کلاه لبه پهن محافظ استفاده کنید. 

 

دمای بیشتر از 30 درجه تاثیر منفی روی جنین دارد می میتواند منجر به سقط جنین غیر عمد یا ایجاد نقص در مغز و نخاع جنین شود. بنابراین مراقب دمای هوا هنگام آفتاب گرفتن باشید.

 

احساس خستگی و گرسنگی در زنان باردار هنگام آفتاب گرفتن میتواند باعث غش شود که تاثیر منفی روی جنین دارد بنابراین با شکم خیلی پر یا خیلی خالی  یا صورتی که احساس سرگیجه یا تهوع دارید، آفتاب نگیرید.

 

برای آفتاب گرفتن روی شن های ساحل نخوابید چون گرمای این شن ها برای بدن شما زیاد است. 

 

گردآوری : بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو