هر متد جراحی چاقی برای چه افرادی مناسب است؟

هر متد جراحی چاقی برای چه افرادی مناسب است؟


142

1400/3/26

10:49


امروزه با پیشرفت علم با گزینه های زیادی برای جراحی کاهش وزن وجود دارند و به نظر می رسد که یافتن گزینه مناسب برای فرد بسیار سردرگم کننده باشد. در حال حاضر سه عمل جراحی اصلی کاهش وزن(یا چاقی) در سراسر دنیا انجام می شود که شامل بای پس معده، حلقه معده قابل تنظیم و اسلیو معده هستند.

هر متد جراحی چاقی برای چه افرادی مناسب است؟

به گزارش بهداشت نیوز، امروزه با پیشرفت علم با گزینه های زیادی برای جراحی کاهش وزن وجود دارند و به نظر می رسد که یافتن گزینه مناسب برای فرد بسیار سردرگم کننده باشد. در حال حاضر سه عمل جراحی اصلی کاهش وزن(یا چاقی) در سراسر دنیا انجام می شود که شامل بای پس معده، حلقه معده قابل تنظیم و اسلیو معده هستند. هر کدام از این  روش ها مزایا و معایب خود را دارد و پس از انجام هرکدام از آنها هنوز باید یک رژیم غذایی سالم و یک برنامه ورزشی منظم را دنبال کنید تا نتایج خوبی کسب کنید. جراحی فقط ابزاری برای کمک به روند کاهش وزن است البته کمکی شگفت انگیز.

در این مقاله سعی داریم به بررسی جزئی هرکدام از این سه روش درمان چاقی با جراحی بپردازیم و کاندیداهای مناسب هرکدام را معرفی کنیم. البته بجز این سه روش، روش های جراحی دیگری هم برای چاقی وجود دارند اما این سه روش از سایر روش ها پرطرفدارتر هستند.

هر متد جراحی چاقی برای چه افرادی مناسب است؟

جراحی بای پس معده چیست؟

بای پس معده جراحی است که با تغییر در نحوه کنترل غذای مصرفی معده و روده کوچک به کاهش وزن کمک می کند. بعد از جراحی، معده شما کوچکتر خواهد شد و با غذای کمتر احساس سیری خواهید کرد.

غذایی که می خورید دیگر به بعضی از قسمت های معده و روده کوچک که مواد غذایی را جذب می کردند، نمی رود. به همین دلیل، بدن شما کل کالری غذایی را که می خورید دریافت نمی کند. درنتیجه لاغر می شوید.

هر متد جراحی چاقی برای چه افرادی مناسب است؟

نحوه انجام جراحی بای پس معده

قبل از انجام این جراحی شما بیهوش می شوید. بنابراین در طول مدت انجام جراحی چیزی حس نخواهید کرد. 

جراحی بای پس معده 2 مرحله دارد:

در اولین قدم، جراح معده را کوچکتر می کند. او از منگنه برای تقسیم معده شما به یک قسمت فوقانی کوچک و یک قسمت پایین بزرگتر استفاده می کند. قسمت بالای معده(که کیسه نامیده می شود) محلی است که از این به بعد مواد غذایی را که مصرف می کنید دریافت می کند. اندازه کیسه تقریباً به اندازه یک گردو است. این کیسه فقط حدود 28 گرم غذا ذخیره می کند. به همین دلیل کمتر غذا خواهید خورد و لاغر خواهید شد.

مرحله دوم بای پس است. جراح شما قسمت کوچکی از روده کوچک را به یک سوراخ کوچک در کیسه شما متصل می کند. غذایی که می خورید اکنون از کیسه به داخل این دهانه جدید و به روده کوچک شما منتقل می شود. در نتیجه، بدن شما کالری کمتری جذب می کند.

 

روش های انجام جراحی بای پس معده

بای پس معده به دو روش انجام می شود:

جراحی باز

در این روش جراح یک برش بزرگ در شکم ایجاد می کند تا شکم باز شود. سپس جراحی بای پس را با کار بر روی معده، روده کوچک و سایر اندام ها انجام می دهد و در نهایت شکم را بخیه می زند.

لاپاراسکوپی

روش دیگر که جدیدترین متد جراحی در سراسر جهان است و دکتر قدسی نیز از این روش برای انجام جراحی های خود استفاده می کند، لاپارسکوپی است. برای انجام جراحی با استفاده از این روش از دوربین کوچکی که لاپاراسکوپ نامیده می شود، استفاده می شود. این دوربین با ایجاد برش های بسیار کوچکی در شکم شما قرار می گیرد و جراح با استفاده از این دوربین ها جراحی را با عوارض بسیار کمتری انجام می دهد.

جراح 4 تا 6 برش کوچک در شکم شما ایجاد می کند. ابزار مورد نیاز برای انجام جراحی از طریق این برش ها وارد می شود. دوربین در اتاق عمل به مانیتور ویدئویی متصل است. این به جراح اجازه می دهد تا هنگام انجام عمل جراحی، داخل شکم شما را مشاهده کند.

از مزایای لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدت زمان کمتر بستری در بیمارستان و بهبودی سریعتر
  • درد کمتر
  • اسکارهای کوچکتر و خطر کمتری برای ابتلا به فتق یا عفونت
  • این جراحی حدود 2 تا 4 ساعت طول می کشد.

چه کسانی کاندید انجام جراحی بای پس معده هستند؟

بیمارانی که این خصوصیات را دارند معمولاً بهترین کاندید جراحی بای پس معده هستند:

  • بیمارانی که شاخص توده بدنی یا BMI آنها بالاتر از عدد 40 باشد. یعنی افرادی که به چاقی مفرط مبتلا هستند.
  • افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI آنها بالاتر از 35 باشد و بیماری ها مرتبط با چاقی مانند دیابت، آسم، فشار خون بالا، بیماری ریفلاکس یا آپنه خواب داشته باشند.
  • افرادی که وزن آنها حداقل 45 کیلوگرم بالاتر از وزن ایده آل باشد.
  • سن داوطلبان انجام جراحی بای پس معده باید 18 سال یا بالاتر باشد.
  • فردی که می خواهد جراحی بای پس معده را امتحان کند باید روش های لاغری غیر جراحی را بدون موفقیت امتحان کرده باشد.
  • بیمار باید متعهد به تغییر طولانی مدت در شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی، ورزش و نیازهای پزشکی باشد.
  • این جراحی برای بیمارانی که در حال حاضر باردار هستند یا ممکن است در آینده باردار شوند، مناسب نیست. البته ممکن است شرایط خاصی وجود داشته باشد که با نظر پزشک بتوان جراحی را انجام داد.
  • جراحی بای پس معده ممکن است برای بیمارانی که شرایط پزشکی خاصی از جمله اختلالات دستگاه گوارش، بیماری شدید ریوی یا قلبی عروقی، بیماری های خودایمنی، ریسک بالای خونریزی یا اختلالات روانی دارند، مناسب نباشد.

در جلسه مشاوره ای که دکتر قدسی قبل از انجام عمل با بیمار دارند، تمام مزایا و خطرات جراحی بای پس و اینکه آیا این کار برای شما مناسب است یا نه بررسی می شود.

اسلیو معده چیست؟

جراحی چاقی اسلیو معده یک راه حل پایدار برای کاهش وزن ایمن و موثر ارائه می دهد. برای انجام این جراحی به روش لاپاراسکوپی، ابتدا برش های کوچکی برای ورود لاپاراسکوپ در شکم ایجاد می شود. سپس جراح حدود 80% معده را برمی دارد و قسمت باقی مانده را با منگنه بخیه می زند. معده جدید حجم بسیار کمی دارد و شبیه یک موز است.

مطالعات نشان داده است که با استفاده از روش جراحی اسلیو معده به طور متوسط بیمار می تواند تا 70٪ از وزن اضافی خود را از دست بدهد و بیشتر کاهش وزن او در سال اول بعد از عمل است. در حالی که اسلیو معده می تواند به فرد کمک کند تا با خوردن حجم غذای کمتر زودتر احساس سیری کند، داشتن یک سبک زندگی سالم و متعهد بودن به یک برنامه ورزشی برای تثبیت نتایج مثبت عمل لازم است.

همراه با کاهش وزن مداوم، برخی دیگر از مزایای عمل جراحی اسلیو معده می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بهبود انعطاف پذیری و تحرک
  • افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
  • افزایش سطح انرژی
  • بهبود الگوی خواب

در نتیجه می توان گفت که پس از انجام جراحی اسلیو معده کیفیت زندگی فرد به طور کلی ارتقا پیدا می کند.

هر متد جراحی چاقی برای چه افرادی مناسب است؟

چرا جراحی اسلیو معده محبوب تر از سایر روش ها است؟

جراحی اسلیو معده چندین مزیت دارد که آن را به یک جراحی محبوب تبدیل کرده است:

  • این جراحی دستگاه گوارش شما را تغییر نمی دهد، بنابراین جذب مواد غذایی برای بدن آسان تر است.
  • انجام این جراحی  به اندازه بای پس معده برای پزشکان پیچیده نیست.
  • پس از این جراحی، احتمال ایجاد زخم های دردناکی به نام زخم معده کمتر است.
  • در دراز مدت به اندازه بای پس معده موثر است.

افراد واجد شرایط برای انجام جراحی اسلیو معده

برای اینکه کاندید انجام جراحی اسلیو معده باشید، باید شرایط خاصی داشته باشید. روش کاهش وزن اسلیو معده ممکن است برای شما مناسب باشد اگر:

  • حداقل 16 سال سن دارید.
  • BMI‏ ‏شما 40 یا بالاتر است.
  • BMI شما 30 یا بالاتر است و یک بیماری مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2 دارید.
  • آماده هستید که به یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی فعال جدید متعهد شوید.
  • روش جراحی را ترجیح می دهید که نیاز به حداقل پیگیری مداوم داشته باشد.

اگر یک یا چند مورد از موارد بالا در مورد سبک زندگی شما صدق کند، ممکن است کاندید انجام جراحی اسلیو معده باشید. البته نظر قطعی را پزشک متخصص میدهد و برای انتخاب بهترین روش جراحی، باید با یک جراح متخصص و با تجربه صحبت کنید.

تحمل جسمی برای انجام جراحی اسلیو معده

یکی دیگر از فاکتورهای مهم تعیین کننده این است که آیا بدن شما می تواند عمل جراحی را تحمل کند یا نه. جراحی و بیهوشی عمومی برای همه خطراتی به همراه دارد. وقتی چاق هستید، این نگرانی ها بیشتر می شود زیرا جراحی فشار بیشتری را بر سیستم های بدن مانند قلب و ریه ها وارد می کند، که به دلیل وزن بالای فرد از قبل تحت فشار قرار گرفته اند.

برای اطمینان از اینکه در طول عمل مشکل خاصی برای فرد پیش نمی آید، پزشک متخصص قبل از انجام عمل دستور انجام آزمایش ها و تست های مختلفی را می دهد. نتیجه این آزمایش ها مشخص می کند که آیا شما می توانید کاندید انجام جراحی اسلیو معده باشید یا نه.

آمادگی روانشناختی برای انجام جراحی اسلیو گاسترکتومی

نتایج کاهش وزن دراز مدت شما با تمایل و عزم راسخ برای پایبندی به رژیم غذایی دقیق و رژیم ورزشی تعیین می شود. اگرچه جراحی چاقی شما در ابتدا منجر به کاهش چشمگیر وزن می شود، اما تا زمانی که تغییراتی دائمی در سبک زندگی ایجاد نکنید، وزن جدید شما تثبیت نخواهد شد و یا حتی ممکن است وزن ازدست رفته خود را دوباره به دست آورید.

در کلینیک جراحی چاقی دکتر قدسی به شما کمک می شود تا از نظر روانی نیز برای زندگی جدید خود آماده شوید و با مسائل و عادت های مخربی که سفر کاهش وزن شما را خراب می کنند آشنا شوید و آنها را ترک کنید. برای ما مهم است که بیمار علاوه بر آمادگی جسمی، از آمادگی روحی و روانی مناسب برای انجام این جراحی برخوردار باشد.

اگر سیگاری هستید، به احتمال زیاد نمی توانید کاندید انجام جراحی اسلیو معده باشید.

ما از همه افراد سیگاری می خواهیم قبل از برنامه ریزی جراحی اسلیو معده، سه ماه دخانیات را ترک کنند. افراد سیگاری که تحت عمل جراحی قرار می گیرند به میزان زیادی در معرض عوارض مربوط به بیهوشی، حمله قلبی، سکته مغزی، ذات الریه و عفونت هستند. چاقی به خودی خود احتمال ابتلا به این عوارض و مشکلات را افزایش می دهد، بنابراین برای کاهش ریسک و افزایش شانس موفقیت عمل، باید فرد سعی کند تا چند ماه سیگار را ترک کند.

سیگار کشیدن همچنین بر بهبودی شما بعد از جراحی تأثیر می گذارد. افراد سیگاری روند بهبودی بهبودی طولانی تری دارند. زیرا سیگار کشیدن میزان اکسیژن موجود در سلول های بدن را کاهش می دهد.

اگر در مورد جراحی اسلیو معده سوالی دارید یا می خواهید بدانید که آیا شما کاندید مناسبی برای این جراحی چاقی هستید یا نه، می توانید از طریق سایت دکتر قدسی اقدام رزرو وقت کنید. حتی می توانید در واتس آپ یا دایرکت اینستاگرام نیز با ما در ارتباط باشید.

اسلیو معده چه تفاوتی با بای پس معده دارد؟

بای پس معده از چند جهت با جراحی اسلیو معده متفاوت است:

  1. در جراحی بای پس معده بخشی از معده و روده شما را دور می زند. در طی این روش، جراح معده شما را کوچکتر می کنند. آنها همچنین بخشی از دستگاه گوارش شما را تغییر می دهند. به طور معمول، معده شما غذایی را که هضم می کند به روده کوچک شما منتقل می کند. در آنجا بدن شما به پردازش غذا ادامه می دهد. در حین جراحی بای پس معده، پزشک محلی را که معده شما به روده کوچک شما متصل است، تغییر می دهند و معده به قسمت تحتانی روده متصل می شود. انجام این کار به بدن کمک می کند کالری کمتری جذب کند. اما در جراحی اسلیو معده، دستگاه گوارش دست نخورده باقی می ماند و تغییری نمی کند.
  2. همچنین در جراحی بای پس معده، پزشک بخشی از معده شما را که بدن شما دیگر از آن استفاده نمی کند خارج نمی کند. در عوض، با مهر و موم کردن آن را به یک کیسه تبدیل می کند. اما در جراحی اسلیو معده، حدود 80 درصد از معده جدا و از بدن خارج می شود و معده باقی مانده که شبیه یک موز است، مهر و موم می شود.

حلقه معده قابل تنظیم

 

حلقه معده نوعی جراحی کاهش وزن است که شامل قرار دادن نوار سیلیکونی در اطراف قسمت بالای معده برای کاهش اندازه معده و کاهش مصرف غذا است.

برای انجام این جراحی، پزشک متخصص حلقه را در اطراف قسمت فوقانی معده قرار داده و لوله ای را به حلقه متصل می کند. این لوله از طریق پورت یا درگاهی در زیر پوست شکم قابل دسترسی است. با استفاده از این پورت، جراح محلول نمکی را به حلقه تزریق می کند تا آن را باد کند.

جراح با استفاده از تنظیمات حلقه می تواند درجه انقباض اطراف معده را تغییر دهد. این حلقه یک کیسه کوچک معده در بالای آن ایجاد می کند و بقیه معده در زیر آن قرار دارد.

یکی از مزیت های این جراحی این است که بدن دیگر دچار سوء جذب و کمبود مواد مغذی نمی شود.

چه کسانی کاندید انجام جراحی حلقه معده قابل تنظیم هستند؟

حلقه معده قابل تنظیم نیز درست مانند سایر روش های جراحی کاهش وزن، برای همه مناسب نیست. در ادامه برخی از معیارهایی که کاندیداهای انجام جراحی حلقه معده قابل تنظیم باید داشته باشند آورده شده است:

حلقه معده قابل تنظیم ممکن است برای شما مناسب باشد اگر:

  • حداقل 18 سال دارید.
  • BMI شما 40 یا بالاتر است. یا وزن شما حداقل دو برابر وزن ایده آل شماست؛ یا وزن شما حداقل 50 کیلوگرم بیشتر از وزن ایده آل شماست.
  • اگر BMI شما حداقل 35 باشد و مشکلات جدی سلامتی مرتبط با چاقی داشته باشید  ممکن است برای کاندید انجام جراحی در نظر گرفته شوید.
  • تلاش های جدی شما برای کاهش وزن فقط موفقیت کوتاه مدت داشته است.
  • شما هیچ بیماری دیگری ندارید که باعث چاقی شما شود.
  • شما آماده ایجاد تغییرات اساسی در عادات غذایی و سبک زندگی خود، از جمله ورزش کردن و عدم مصرف مواد غذایی مضر و فراوری شده هستید.

چه کسانی کاندید مناسبی برای انجام جراحی حلقه معده قابل تنظیم نیستند؟

حلقه معده قابل تنظیم انتخاب مناسبی برای شما نیست اگر:

  • یک بیماری التهابی یا بیماری دستگاه گوارش دارید. مانند زخم مری شدید یا بیماری کرون.
  • بیماری شدید قلبی یا ریوی دارید که شما را به عنوان کاندیدای ضعیف برای جراحی تبدیل می کند.
  • یک بیماری دیگر دارید که شما را به عنوان کاندیدای ضعیف برای جراحی تبدیل می کند.
  • مشکلی دارید که می تواند باعث خونریزی در مری یا معده شود. این ممکن است شامل واریس(ورید گشاد شده) مری یا معده باشد. همچنین ممکن است چیزی مانند تلانژکتازی روده ای مادرزادی یا اکتسابی (اتساع رگ خونی کوچک) داشته باشد.
  • مری، معده یا روده طبیعی نیست(مادرزادی یا اکتسابی). به عنوان مثال، ممکن است دهانه مری یا معده شما بسیار باریک باشد.
  • سیروز دارید.
  • به پانکراتیت مزمن مبتلا هستید.
  • حامله هستید.(اگر بعد از قرار دادن حلقه قابل تنظیم معده باردار شدید، ممکن است لازم باشد حلقه را خارج کنید. اگر به هر دلیل دیگری مانند بیماری شدید به تغذیه بیشتری نیاز داشته باشید نیز لازم است حلقه خارج شود.)
  • به سیگار، الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارید.
  • زیر 18 سال سن دارید.
  • تحت درمان مزمن و طولانی مدت با استروئید هستید.
  • نمی توانید یا نمی خواهید از قوانین غذایی همراه با این روش پیروی کنید.
  • ممکن است به مواد موجود در حلقه حساسیت داشته باشید.
  • نمی توانید درد ناشی از حلقه کاشته شده را تحمل کنید.
  • شما یا کسی در خانواده خود به یک بیماری خود ایمنی بافت پیوندی مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک یا اسکلرودرمی ‏مبتلا هستید. اگر علائم یکی از این بیماری ها را داشته باشید نیز نمی توانید کاندید انجام جراحی باشید.

تفاوت جراحی حلقه معده قابل تنظیم با جراحی اسلیو معده و جراحی بای پس معده

مسلما هر کدام از این متدهای جراحی پرطرفدار، مزایا و معایب خود را دارند. در جدول زیر به طور خلاصه به مقایسه تفاوت های این سه روش با یکدیگر می پردازیم:

 

حلقه معده قابل تنظیم

بای پس معده

اسلیو معده

کاهش وزن

55 درصد اضافه وزن

کاهش وزن سریع که بلافاصله پس از جراحی آغاز می شود تا 80 درصد اضافه وزن.

کاهش وزن سریع که بلافاصله پس از جراحی آغاز می شود تا 80 درصد اضافه وزن.

مدت زمان بستری

بیمار در همان روز انجام جراحی مرخص می شود.

2 روز پس از جراحی

2 روز پس از جراحی

دوره نقاهت

7 روز

2 تا 3 هفته

2 تا 3 هفته

قابلیت برگشت پذیری

حلقه به راحتی قابل برداشتن است.

به آسانی برگشت پذیر نیست.

برگشت پذیر نیست.

جذب مواد مغذی

جذب مواد مغذی را تحت تاثیر قرار نمیدهد

بعضی از مواد مغذی به راحتی جذب نمی شوند و تا حدودی متابولیسم و جذب را مختل می کند

جذب مواد مغذی را تحت تاثیر قرار نمیدهد

خطر عوارض جانبی

کم

کم

کم

 

 

جمع بندی

تمام روش های جراحی که دربالا ذکر کردیم و سایر جراحی های چاقی می توانند کاهش وزن طولانی مدت ایجاد کنند. میزان کاهش وزن به نوع جراحی و تغییر در عادت های زندگی بستگی دارد. ممکن است در طی دو سال نیمی یا حتی بیشتر از وزن اضافی خود را از دست دهید.

علاوه بر کاهش وزن، جراحی های کاهش وزن ممکن است شرایطی را که اغلب مربوط به اضافه وزن هستند را بهبود بخشد یا حل کند. شرایطی از جمله:

  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • آپنه انسدادی خواب
  • دیابت نوع 2
  • بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) یا استئو هپاتیت غیر الکلی (NASH)
  • بیماری ریفلاکس معده (GERD)
  • آرتروز(درد مفصل)

همچنین این جراحی ها می توانند توانایی فرد در انجام فعالیت های روزمره را بهبود بخشند و به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک کنند.

علاوه بر اینکه بیمار باید تغییراتی خاص را در زندگی خود ایجاد کند تا نتیجه خوبی از این جراحی ها ببیند، جراح نیز باید از مهارت و سابقه خوبی برخوردار باشد. دکتر سید حامد قدسی خورسند، یکی از بهترین جراح های چاقی و متابولیک هستند که سابقه انجام جراحی های موفق بسیار زیادی را دارند. همچنین ایشان مدرک پزشکی و تخصص خود را از بهترین دانشگاه های ایران و خارج گرفته اند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، می توانید به سایت (https://drhamedghodsi.com/) مراجعه کنید و یا به شماره واتس آپ ایشان پیام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو