تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در اردیبهشت سالجاری حدود ۷.۵ میلیون  فقره چک به ارزشی حدود ۱۹۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۷.۶ و ۳۱.۳ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، بیش از ۶.۸ میلیون فقره با ارزش ۱۷۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۶‌.۷ و ۲۹‌.۵ درصد افزایش دارد.  

در کنار چک‌های وصولی بالغ بر ۶۷۰ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب با  ۱۷.۸ و ۴۶.۳ درصد افزایش داشته است.

همچنین در این مدت، در استان تهران حدود ۲.۲ میلیون فقره چک با ارزشی بیش از ۹۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است.

چک‌های وصول شده در تهران ۲ میلیون فقره به ارزشی حدود ۸۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و چک‌های برگشتی معادل ۱۸۲ هزار فقره به ارزشی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

تعداد و ارزش چک‌های برگشتی زیاد شد

علاوه بر این، در اردیبهشت ماه کل کشور بیش از ۶۴۸ هـزار فقـره چـک بـه ارزشی بیش از ۲۲ هـزار و ۳۰۰ میلیـارد تومان به دلایل کسری یـا فقـدان موجـودی برگشـت خورده است که از نظر تعداد و ارزش ۹۶.۷ و ۹۶.۲ درصد از کل چک‌های‌برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.     

از سوی دیگر، در استان تهران حدود ۱۷۴ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده که در استان تهران از نظر تعداد ۹۵.۷ درصد و از نظر مبلغ ۹۵.۳ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.