خواص واسابی و فواید اعجاب انگیز این گیاه تند را بدانیم

خواص واسابی و فواید اعجاب انگیز این گیاه تند را بدانیم


منبع: آرگا

108

1400/4/1

09:10


گیاه واسابی که در برخی نقاط به آن ترب ژاپنی نیز گفته می شود، یکی از مهمترین اعضای خانواده شب بویان می باشد. این گیاه دارای خواص مختلفی می باشد و یکی از موارد استفاده از آن در سس و ادویه می باشد. مردم ژاپن از این ادویه در اغلب غذاهای خود استفاده می کنند.

واسابی گیاهی است دارای طعمی تند و بسیار قوی، که اثرات بسیاری بر روی سلامت بدن دارد، این گیاه شیاهت زیادی به کلم و ترب ها دارد، اما در خانواده ترپ ها قرار نگرفته است. خواص واسابی برای سلامتی بسیار قدرتمند می باشد.

معرفی خواص واسابی

گیاه واسابی بسیار شبیه به کلم ها و ترب ها می باشد و عضوی از خانواده گیاهان Brassicaceae می باشد. باید بگوییم که واسابی از گونه ترب ها نمی باشد ولی اغلب آن را با نام ترب ژاپنی نام می برند. دلیل این نامگذاری به خاطر طعم قوی و تند و تیز این گیاه باز می گردد که شباهت به ترب دارد.

گیاه واسابی دارای طعمی قوی و تند می باشد، ولی این تندی متفاوت از طعم ترکیب کپسایسین است که در فلفل هال تند وجود دارد. در زمان خوردن کپسایسین حس سوختن در زبان ایجاد می شود ولی در زمان خوردن واسابی حس بویایی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که باعث آزاد شدن بخارهای شیمیایی شده که بر روی مجرای بینی تاثیر گذار است.

این گیاه با توجه به طعم بسیار تند جایگاه خاصی در غذاهای چینی و ژاپنی دارد. گیاه واسابی در انواع مختلف خام و پودر و سس مورد استفاده قرار می گیرد. از نوع خام واسابی که اغلب ساقه این گیاه می باشد، برای طعم دادن به برخی غذاها استفاده می شود و روی غذاها رنده می شود. از نوع پودری واسابی به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می شود، البته نوع پودری به اندازه خود گیاه تند نیست.

خاصیت های فوق العاده واسابی

مصارف گیاه واسابی و شرایط نگهداری آن

از گیاه واسابی به خاطر طعم تند و قوی که دارد، اغلب به شکل رب در کنار سوشی و ساشیمی استفاده می گردد. طعم تند این گیاه طرفداران خاص خود را دارد. افراد بسیاری وجود دارند که نمی توانند این طعم تند و بوی تند را تحمل کنند و با آن کنار بیایند، اما باید بدانند که گیاه واسابی بسیار مفید برای سلامتی می باشد و خواص بسیاری در این زمینه دارد.

ماندگاری گیاه واسابی به نوع محصول بستگی دارد، اگر از این گیاه به شکل تازه مصرف شود، باید در مدت کوتاهی قبل از فاسد گیاه استفاده شود. نگهداری طولانی مدت گیاه تازه واسابی باعث فاسد شدن آن خواهد. همچنین نوع پودر شده واسابی به دلیل خشک بودن اگر در مکان مناسب بدون رطوبت نگهداری شود تا ۲ سال قابل مصرف است. تا وقتی که گساه در مکانی خنک و خشک نگهداری شود فاسد نخواهد شد و می توان بدون مشکل از آن استفاده نمود.

خاصیت های کم نظیر واسابی

ارزش غذایی گیاه واسابی

واسابی دارای فیبر، پروتئین و انرژی بالایی می باشد. از لحاظ مواد معدنی واسابی دارد کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است که تمام اینها عناصر مهم و طبیعی مورد نیاز در یک رژیم غذایی سالم می باشند. بعلاوه گیاه واسابی مملو از ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین A و ویتامین B6 می باشد. این گیاه دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان های خاص مثل ایزوتیوسیانات ها در خود دارد، علاوه بر این دارای کلسترول بسیار کمی است.

در حالت کلی اگر واسابی در مقدار مناسبی به رژیم غذایی افزوده گردد، باعث می شود تا مقدار دریافت مواد مغذی بیشتر شود و انرژی مثبتی بر سلامت کلی فرد وارد شود.

خاصیت های مفید واسابی

حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان

گیاه واسابی حاوی آنتی اکسیدان می باشد و مصرف آن می تواند باعث شود تا جوان بمانید. مصرف این گیاه باعث می شود تا سلول ها سالم بمانند و بازسازی سلول ها سریعتر صورت گیرد، تمام این موارد به خاطر وجود آنتی اکسیدان در گیاه اتفاق می افتد.

مصرف گیاه واسابی باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود. همانطور که می دانیم یکی از مهمترین ویتامین های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن ویتامین C می باشد که این ویتامین به شکل طبیعی در واسابی وجود دارد و این ویتامین در واسابی خیلی بیشتر از ترب کوهی است. با مصرف یک قاشق واسابی می توانید ویتامین C مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

بررسی خاصیت های مهم واسابی

همانطور که مطلع هستید بدن انسان نمی تواند به شکل طبیعی ویتامین C تولید نماید، از این رو توصیه می شود در طول روز مقدار کافی از این ویتامین را به بدن خود برسانید. استفاده از یک قاشق واسابی روشی موثر برای کسب ویتامین C روزانه می باشد مه باعث بهبود سلامت بدن خواهد شد و سیستم ایمنی را بهبود می دهد.

خواص و فوائد واسابی

کاهش آلرژی های فصلی

یکی دیگر از فواید واسابی کاهش دهندگی آلرژی های فصلی می باشد. با دور بودن از عوامل آلرژی زا می توان آلرژی را برطرف نمود. در بعضی از موارد آلرژی های فصلی به دلیل نوعی باکتری ایجاد می شود، با توجه به این که واسابی دارای خاصیت ضد میکروبی می باشد می توان با مصرف آن خیلی راحت با باکتری ایجاد کننده حساسیت مبارزه نمود و عامل آلرژی را از میان برداشت.

خواص مهم واسابی

مقابله با عفونت هاب باکتریایی

از دیگر خواص واسابی می توان به دفاع از بدن در برابر عفونت های باکتریایی اشاره نمود. همانطور که گفته شد در کنار سوشی و ساشیمی واسابی به شکل رب سرو می شود، دلیل این موضوع فقط خوش طعم بودن و طعم فوق العاده قوی واسابی نیست، چرا که در ترکیبات ماهی خام باکتری هایی ممکن است به شکل ناخواسته وجود داشته باشند که با مصرف واسابی از بین خواهند رفت.

خواص ضد میکروبی در گیاه واسابی تضمین می نماید که با مصرف این گیاه آسیب و مشکلی برای سلامت افراد به وجود نخواهد آمد.

معرفی خاصیت های واسابی

کاهش خطر حمله قلبی

یکی از دلایل مهم و اصلی در مورد بروز حمله های قلبی این است، وجود لخته های خونی در عروق باعث می شود تا قلب مجبور شود بیشتر کار نماید، زیرا سرعت گردش خون کم می گردد و در نهایت خون کمتری به سراسر بدن خواهد رسید. برخی از ترکیبات در گیاه واسابی وجود دارند که می توانند از شکل گرفتن لخته های خونی در عروق پیشگیری نمایند و خطر حملات قلبی را کمتر کنند.

انواعی از خواص واسابی

کاهش خطر سکته مغزی

همانطور که همه می دانیم بدن برای تامین نیازهای خود به خون احتیاج دارد، این موضوع کاملا روشن و بدون انکار است. بعلاوه قلب نقش بالایی در تولید و توزیع خون لازم در سطح بدن دارا می باشد.

مغز یکی از مهمترین نقاط بدن است که برای فعالیت به خون کافی نیازمند می باشد، در صورت نبود خون کافی مغز دچار آسیب خواهد شد و سکته مغزی شکل می گیرد. یکی از دلایل اینکه خون کافی به مغز می رسد این موضوع است که لخته های خونی که در عروق یافت می گردند، می توانند باعث محدود شدن گردش خون شوند.

خاصیت های مفید گیاه واسابی

پیشگیری از  ابتلا به سرطان

گیاه واسابی یا همان ترب ژاپنی باعث پیشگیری از رشد و پیشرفت سلول های سرطانی در بدن خواهد شد. خواص ضد سرطانی واسابی به دلیل وجود مواد مغذی مختلف در آن به ویژه ایزوتیوسیانات می باشد که باعث می شود تا رادیکال های آزاد از بین بروند. این موضوع یعنی رادیکال های آزاد عاملی مهم در پیشرفت سلول های سرطانی می باشد. با توجه به مطالعات انجام شده در این مورد مشخص شد که واسابی نقش موثری در متوقف نمودن سرطان معده و سرطان خون ایفا می کند.

از خواص واسابی

تنظیم کننده سطح کلسترول بدن

گیاه واسابی به خاطر داشتن خواص ضد هیپرکلسترولمی که دارا است، باعث می شود تا سطح کلسترول بدن تنظیم و کنترل شود. این ویژگی واسابی باعث می شود تا تولید LDL یا همان کلسترول بد کاهش یابد و در نهایت نقش مهمی در پیشگیری از تجمع لخته های خونی خواهد داشت. زمانی که کلسترول پایین تر از حد نرمال باشد و وقتی که کلسترول از سطح نرمال کم تر باشد، مقابله و کنترل دیگر بیماری های مربوط به قلب و انواع سکته نیز ساده تر می شود.

برخی خواص واسابی

خاصیت ضد التهابی واسابی

یکی ویژگی های فوق العاده گیاه واسابی خاصیت ضد التهابی طبیعی آن است که به خاطر ترکیبات موجود در ریشه سبز رنگ گیاه واسابی می باشد که باعث توقف پروستاگلاندین ها می شود. پروستاگلاندین ها باعث تحریک و درد می شوند. گیاه واسابی روشی مناسب برای درمان التهاب نیست، اما می تواند در کمتر نمودن علائم التهابی مفید و موثر عمل کند.

خاصیت های مختلف واسابی

کاهش خطر پوکی استخوان

همانطور که گفته شد واسابی دارای خواص ضد التهابی می باشد، از این رو برای سلامت استخوان ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان با کاهش ورم و التهاب مفاصل مفید می باشد. وجود ترکیب آنتی اکسیدانی ایزوتیوسیانات در واسابی نقش بسزایی در این مورد دارد. وجود واسابی به طور معمول در رژیم غذایی می تواند سبب سلامت استخوان ها شود.

انواع خاصیت های واسابی

مفید برای رفع مشکلات دستگاه تنفسی

یکی از مشکلات دستگاه تنفسی، گرفتگی بینی و سینوس ها می باشد. گیاه واسابی به دلیل دارا بودن ایزوتیوسیانات می تواند باعث رفع عوامل تحریک کننده این مشکلات شود. همانطور که گفته شد گیاه واسابی دارای بویی تند و قوی است که این بو نیز می تواند باعث بهبود عملکرد دستگاه تنفسی شود.

پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

پوسیدگی دندان یک مشکل و بیماری است که در نواحی گرم و مرطوب بیشتر اتفاق می افتد و اغلب در دندان ها به خاطر وجود باکتری استرپتوک ایجاد می شود. این باکتری می تواند به خاطر مصرف بیش از حد قند و خواص اسیدی اندام بدن رشد بیشتری داشته باشد. مصرف گیاه واسابی به دلیل خواص ضد باکتریایی خود باعث پیشگیری از رشد این باکتری می شود و از پوسیدگی دندان ها به شکل طبیعی پیشگیری می کند.

خاصیت های مختلف واسابی

ضد عفونی کننده طبیعی

از دیگر خواص واسابی این است که می توانید از آن به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی استفاده نمایید. مرزه و سیر نیز به عنوان ضد عفونی کننده های قوی به شمار می روند. تحقیقاتی که به تازگی در این مورد انجام شده است نشان داده اند که این گیاه باعث می شود تا با باکتری های مختلف مثل استافیلوکوک ها تا ای.کلی مبارزه شود. جالب است بدانید که گیاه واسابی قیمت ارزانی ندارد، اما می توانید از خمیر دندان و ضد عفونی کننده های تهیه شده از واسابی استفاده نمایید.

برخی خاصیت های واسابی

واسابی یک سم زدای طبیعی

همانطور که می دانیم بدن انسان هر چند وقت، یک مرتبه به سم زدایی نیازمند است. بعضی از افراد به دنبال دارو های خاصی برای سم زدایی هستند،  اما می توانید با استفاده از واسابی خیلی عادی و معمولی بدن را سم زدایی نمایید. در واسابی عنصری به نام فیتوکمیکالی وجود دارد که برای نابودی مواد سمی در کبد چرب مفید می باشد و باعث تمیز شدن کبد و سالم شدن آن می شود.

خاصیت های گیاه واسابی

کم کالری بودن واسابی

گیاه واسابی دارای کالری کم، مقدار کمی چربی و سرشار فیبر می باشد، از این رو توصیه می گردد تا اشخاصی که به دنبال کاهش وزن هستند می توانند ایم گیاه را در رژیم غذایی خود استفاده نمایند. گیاه واسابی باعث می شود تا روند کاهش وزن به شکل طبیعی سریعتر شود، زیرا دارای فیبر خوراکی می باشد و با خوردن آن حس سیری بیشتری در فرد ایجاد می شود و عملکرد دستگاه گوارشی بهبود می یابد و متابولیسم افزایش یابد. واسابی را می توانید در کنار مواد غذایی کم کالری دیگری مانند نخود، لوبیا قرمز، لوبیا سبز و یا انواع دیگر لوبیا میل کنید.

خاصیت های مختلف واسابی

واسابی گیاهی مفید برای دستگاه گوارش

واسابی گیاهی است دارای خاصیت هایی مختلف برای بدن، این گیاه می تواند یک سم زدای طبیعی برای کبد چرب باشد از این رو برای دستگاه گوارشی نیز فوایدی به دنبال دارد. داشتن دستگاه گوارشی سالم از جهات مختلفی به سلامت بدن کمک می نماید و متابولیسم بدن را بهبود می دهد و باعث می شود تا جذب مواد مغذی افزایش یابد.

بررسی خواص واسابی

مضرات مصرف واسابی

همانطور که گفته شد واسابی دارای خاصیت های بسیاری برای بدن است، جدا از این مزایا برخی عوارض در مصرف این گیاه وجود دارد که باید آن ها را بدانید:

  • مصرف واسابی امکان دارد نشانه هایی ناخوشایند مثل اسهال، تهوع، مشکلات معده، بیماری های هموراژیک به وجود آورد.
  • برخی از افراد به مواد غذایی مانند واسابی حساسیت نشان می دهند، از این رو قبل از مصرف این گیاه مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.
  • واسابی به دلیل دارا بودن مواد سمی ممکن است برای کبد مشکلاتی ایجاد نماید. اگر این گیاه به مقدار بالا مصرف شود باعث آسیب جدی به کبد خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو