مکیدن لب توسط نوزاد به چه علت و با چه عوارضی همراه است؟

مکیدن لب توسط نوزاد به چه علت و با چه عوارضی همراه است؟


منبع: آرگا

101

1400/4/9

16:12


مکیدن لب نوزاد یکی از رفتارهایی می باشد که امکان دارد در برخی از نوزادان دیده شود. علت این امر بسته به عوامل مختلفی می باشد و کودک پس از طی مدت زمانی این رفتار را ترک خواهد کرد اما اگر چنانچه ادامه یافت والدین بایستی برای جلوگیری از انجام این امر از راهکارهایی که در این زمینه وجود دارند بهره گیرند.

یکی از دغدغه هایی که در رابطه با کودکان و نوزادان برخی اوقات والدین را درگیر می کند مکیدن لب است که امکان دارد به دلایل مختلفی این رفتار انجام گیرد و به یک عادت بد تبدیل گردد اما والدین باید تا جایی که امکان دارد با استفاده از راهکارهایی با این مشکل مقابله نموده و مانع از ادامه یافتن این رفتار غلط توسط کودک شوند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان در رابطه با علت و عوارض مکیدن لب نوزاد و راه های مقابله با این امر به بررسی بپردازیم.

دلیل مکیدن لب در نوزاد

به طور کلی می توان گفت برخی از نوزادان و کودکان عادت دارند به مکیدن لب و انگشتان خود بپردازند این عمل تا حدودی طبیعی بوده ولی چنانچه تکرار گردد و تبدیل به یک عادت شود امکان دارد مشکلاتی را به همراه داشته باشد. مکیدن لب نوزاد امکان دارد ناشی از گرسنگی، استرس و اضطراب باشد ولی عوامل دیگری نیز در بروز این امر موثر می باشند.

همانطور که گفتیم انجام این امر تا زمانی که تبدیل به یک رفتار و عادت بد نشود نگران کننده نخواهد بود ولی در صورت تداوم امکان دارد این امر موجب بروز عوارض مختلفی گردد و در نتیجه احتمال دارد آسیب هایی را به کودک وارد نماید به همین دلیل نیاز است با بهره گیری از روش هایی که برای مقابله با آن وجود دارد این رفتار را در کودک اصلاح نمود.

مشکلات ناشی از مکیدن لب در کودکان

 عوامل موثر بر مکیدن لب توسط کودک

دلایل زیادی موجب بروز این رفتار می شوند که در ادامه مهمترین موارد آن را شرح داده ایم.

  • خشک شدن لب :

از جمله عللی که باعث مکیدن لب توسط نوزاد می شود می توان به خشکی لب ها اشاره کرد. این وضعیت در حقیقت هنگامی رخ می دهد که لب کودک ترک بخورد. در این حالت به منظور این که کودک مانع از این امر شود شروع به مکیدن لب های خود می کند. اما امکان دارد حتی پس از رفع ترک لب کودک همچنان این عمل را تکرار نماید و به آن عادت کند که در این صورت می توان گفت او تنها بخاطر این که لب های خود را مرطوب نگه دارد این عمل را انجام می دهد.

روش های مقابله با مکیدن لب کودک

  • استرس و نگرانی :

این گزینه تنها برای کودکان نمی باشد و گاهی حتی بزرگسالان نیز امکان دارد در اثر استرس به جویدن ناخن ها و مکیدن لب هایشان بپردازند. کودکان نیز ممکن است به دلیل قرارگیری در فضای متشنج و استرس زا حرکات غیر ارادی مختلفی همچون مکیدن لب را انجام دهند. به همین خاطر بهتر است تا جایی که امکان دارد کودکان را از چنین محیط هایی دور نگه دارید.

  • نامتقارن بودن فک در کودک :

از دیگر عواملی که منجر به انجام این امر می شود منطبق نبودن شدید فک می باشد. به طور مثال زمانی که فک بالایی بیرون زدگی بیش از اندازه داشته باشد به گونه ای که دندان های بالایی میزان فاصله زیادی با دندان های پایینی داشته باشند در نتیجه شرایط برای مکیدن لب پایینی برای کودک مهیا می گردد.

علل مکیدن لب در نوزادان

عوارض جانبی مکیدن لب توسط کودک

این مشکل دارای عوارض غیر قابل درمانی نمی باشد ولی در صورتی که تداوم داشته باشد امکان دارد که مشکلات و آسیب هایی را به دنبال داشته باشد.

  • متورم شدن لب :

مکیدن لب در صورتی که بیش از حد انجام گیرد ممکن است سبب ورم یافتن لب ها گردد. امکان دارد خودتان نیز زمانی که به یک نوع ماده غذایی خاص آلرژی داشته اید به گونه ای که به صورت مداوم به مکیدن لب های خود پرداخته اید، متوجه سوزش و ایجاد ورم در قسمت لب هایتان شوید. این وضعیت در کودکانی که به طور مداوم به مکیدن لب های خود می پردازند نیز امکان دارد رخ بدهد. از علائم این عارضه می توان به قرمز شدن دور اطراف لب اشاره کرد.

راه های مقابله با مکیدن لب نوزاد

  • بالا رفتن میزان ابتلا به زخم و تبخال لب :

در صورتی که مکیدن لب در نوزادان و کودکان سبب صدمه دیدن بافت لب گردد امکان مبتلا شدن به تبخال و زخم نیز در آن ها افزایش پیدا خواهد کرد.

  • بالا رفتن درصد نامتقارن بودن فک :

همانطور که اشاره شد از جمله عللی که موجب مکیدن لب در کودکان می گردد عدم انطباق فک بالایی و فک پایینی می باشد. در صورتی که درمان های موردنیاز برای رفع این عارضه انجام نگیرد و کودک همچنان به رفتارش ادامه بدهد، امکان این که این عدم انطباق افزایش گردد وجود دارد.

عوارض مکیدن لب در نوزادان

نحوه مقابله با این عادت

ترک این عادت در بیشتر کودکان با سپری شدن مدت زمانی به صورت خود به خود انجام می گیرد ولی با این حال کودکانی وجود دارند که تا مدت های طولانی به این رفتار خود همچنان ادامه بدهند که در این صورت باید با آن مقابله نمود. به منظور رفع چنین مشکلی در ادامه راهکارهای موثری را در این زمینه معرفی کرده ایم.

  • استفاده از آبنبات های بدون قند :

از جمله بهترین راهکارهای مقابله با این عادت منحرف کردن کودک از انجام این عمل می باشد. به منظور این کار شما بایستی بتوانید که کودک عادت خود را فراموش کند. استفاده از آبنبات می تواند انتخاب مناسبی در این زمینه باشد. قطعا عدم تمرکز کودک به مکیدن لب می تواند موجب سرعت بخشیدن روند فراموشی گردد. خوردن آبنبات موجب انحراف ذهن کودک از مکیدن لب می گردد.

عوامل موثر بر مکیدن لب کودک

  • افزایش مایعات در برنامه غذایی کودک :

همانطور که گفته شد از جمله دلایل مکیدن لب خشک شدن آن می باشد که برای رفع این مشکل می توان با افزودن مایعات و آب به رژیم غذایی کودک برای مقابله با آن عمل نمود.

  • استفاده از پمادهای نرم کننده لب :

به منظور این که کودک بخاطر ترک خوردن لب ها عمل مکیدن را تکرار نکند بهترین کار این است که با بهره گیری از کرم لب تسکین کننده این مشکل را رفع نمایید.

دلایل مکیدن لب نوزاد

در مطلب ارائه شده دلایل اصلی مکیدن لب نوزاد و راهکارهای موثر مقابله با این عمل را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

همچنین جهت آگاهی از آفت دهان نوزاد و استریل کردن شیشه شیر نوزاد می توانید از این مطالب نیز بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو