بیماری حس آمیزی چیست و کدام یک از حواس پنج گانه را درگیر می کند؟

بیماری حس آمیزی چیست و کدام یک از حواس پنج گانه را درگیر می کند؟


منبع: آرگا

88

1400/4/16

22:09


نوعی فرایند عصب شناختی که حواس پنج گانه فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و به جای درگیر کردن یک نوع حس دیگر حواس را نیز تحریک می کند بیماری حس آمیزی بوده که افراد مبتلا به آن دچار نوعی نوسان و اختلال در حواس خود شده و بخش های مختلف مغز آن ها ارتباطات زیادی با همدیگر داشته که به یک محرک حسی اتصال دارد.

اختلال سینستزیا یکی از انواع بیماری های نادر می باشد که باعث ایجاد اختلال و تحریک حواس پنج گانه شده و تجارب خود به خودی را در گذرگاه حسی فرد منجر می شود و به نوعی در اثر این بیماری چند نوع حس با همدیگر ادغام می یابند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به بررسی دلایل ایجاد بیماری حس آمیزی و روش های درمان این اختلال به منظور آگاهی شما عزیزان بپردازیم.

آشنایی با بیماری حس آمیزی

به طور کلی می توان گفت بیماری حس آمیزی در واقع ادراک چند نوع چیز متفاوت می باشد که افراد درگیر با آن می توانند چند حس متفاوت را به صورت همزمان درک نمایند. چنین افرادی واقعیات را به شکل کاملا خاص و منحصر به فردی تجربه می کنند به طور مثال این اشخاص قادر می باشند بو را به صورت صدا تصور نمایند و یا با شنیدن یک کلمه مزه آن را در دهان خود احساس کنند.

معایب بیماری حس آمیزی

علل ابتلا به این اختلال

علت مبتلا شدن به این نوع بیماری همچنان نامعلوم و ابهام آمیز می باشد. با این وجود دلیلی احتمالی که در رابطه با ایجاد این اختلال بیان شده ارتباط داشتن متقاطع بین بعضی مناطق ادراکی حسی در قسمت مغز این گونه افراد می باشد که اساسا بایستی همچون مغز اشخاص عادی به شکل جداگانه فعالیت نمایند. پژوهشگران فکر می کنند که این اختلال به دلیل نوعی سیم کشی مغز می باشد و مغزهای سینستیت شاید روابط عصبی بیشتری در مقایسه با دیگر افراد دارند.

راه های درمان اختلال حس آمیزی

افرادی که به این بیماری مبتلا می باشند به طور معمول با آن متولد می شوند و یا در سن خیلی کم یعنی در زمان کودکی به آن دچار می شوند. همینطور امکان دارد در سنین بالاتر نیز به وجود آید. بررسی های انجام شده مشخص می کند که سینستریا می تواند از راه ژنتیکی به ارث برسد.

بعضی از مواد می توانند موجب شوند که به طور زودگذر مبتلا به اختلال حس آمیزی شوید. مصرف مواد روان گردان می تواند تجربه های خسی شما را قوی تر سازد و به یکدیگر مرتبط سازد. طبق برخی بررسی های انجام شده مشخص شده است که محرک هایی همچون کانابیس، الکل و حتی کافئین نیز موجب ایجاد این اختلال به صوت موقتی خواهند شد.

نشانه های اختلال سینستزیا

نشانه های بیماری سینستزیا

مدل های مختلفی از این نوع اختلال موجود می باشد که هر یک نشانه های متفاوتی دارند. حس آمیزی حرف – رنگ که در آن حروف و روزهای هفته را به رنگ ها مرتبط می سازند امکان دارد نوع شناخته شده ای از این نوع اختلال باشد. ولی حس آمیزی صدا به رنگ، حس آمیزی اعداد به اشکال و خیلی از انواع دیگر نیز وجود دارند. امکان دارد تنها به یکی از انواع این اختلال و یا ترکیبی از چند نوع آن دچار شوید. افرادی که به هر یک از انواع این بیماری مبتلا می باشند دارای نشانه ای شایعی بوده که در ادامه شرح داده ایم.

  • ادراکات غیرعمدی همچون طعم اشکال و شنیدن رنگ ها
  • تعامل میان حواس به دلیل وجود محرک های حسی
  • مهارت توضیح ادراکات غیرعادی به دیگران

روش های درمان اختلال سینستزیا

روش های درمان

درمانی برای این نوع اختلال وجود ندارد. تصور می شود که اغلب افراد از ادراک جهان به شکلی خاص از بقیه عموم لذت می برند. از سویی دیگر بعضی از سینستزها حس می کنند که این بیماری آن ها را از دیگران جدا ساخته است. آن ها امکان دارد در توصیف تجربه های حسی خود با مشکل رو به رو شوند زیرا خیلی منحصر به فرد می باشند. آشنا شدن با دیگر مبتلایان این نوع اختلال می تواند در کم شدن حس گوشه گیری آن ها کمک کننده باشد.

همینطور مراجعه به روانشناس می تواند در این زمینه به شما کمک کند تا اعتباری که بیماری حس آمیزی به زندگی شما می دهد را مشاهده نمایید. به جای این که یک سمت غالب از مغز راست یا چپ داشته باشید امکان دارد بفهمید که هر دو طرف مغزتان زمانی که کاری انجام می دهید کاملا هماهنگ عمل می کند.

مزایای اختلال سینستزیا

معایب اختلال حس آمیزی

  • داشتن حس تنهایی و درک نشدن توسط بقیه افراد
  • نداشتن مهارت در به اشتراک گذاری احساسات درونی و اهمیت ندادن دیگران
  • احمق به نظر آمدن از سوی دیگران
  • نداشتن اعتماد به دنیای اطراف و نداشتن توانایی وصف شخصیت و علاقه مندی های خود
  • چنین افرادی به هر یک از حروف الفبا یا اعداد در جایگاه یک انسان نگاه می کنند. بدین ترتیب کلمه هایی که این افراد به آن ها علاقه دارند تحت تاثیر قرار گرفته می شوند.
  • برای اشخاصی که صداها دارای رنگ می باشند امکان دارد در نوع برداشت آن ها از یک نفر حتی در برخورد اولیه تاثیرگذار باشد.
  • افراد دارای اختلال حس آمیزی در محاسبات ریاضی خود دچار مشکل می شوند ولی در فهمیدن شکل های فضایی و مختصات در سه بعد مختلف کارکرد خوبی دارند.
  • حس آمیزی حروف به رنگ امکان دارد در صورت وجود حس آمیزی صدا به رنگ با شنیدن موزیک شدت بگیرد.
  • همینطور گوش دادن به گروه کر ناهماهنگ امکان دارد موجب ایجاد سردرد و یا حالت تهوع در آن ها شود.
  • وجود تب می تواند موجب شدت گرفتن حس آمیزی شود و حتی کارهای روزانه را دچار اختلال نماید ولی با به پایان رسیدن آن بدن به حالت طبیعی برمی گردد.
  • مغز چنین افرادی امکان دارد سریعتر از non-synesthetes دچار خستگی شود.

معایب اختلال سینستزیا

مزایای سینستزیا

  • سریعتر یافتن کلمه ای خاص در میان یک متن
  • داشتن حافظه بلند مدت بیشتر از حد طبیعی
  • این نوع اختلال موجب می شود فرد در زمان حفظ کردن یک متن یا عدد علاوه بر شکل کلمات شخصیت و رنگ آن ها و یا حتی مزه و بویشان را به ذهن خود بسپارد یعنی به گونه ای حافظه تصویری خوبی دارد.
  • این بیماری در میان هنرمندان حدود ۸ برابر بیشتر از افراد معمولی مشاهده می شود.

دلایل بروز بیماری حس آمیزی

در این مطلب شما عزیزان را با دلایل و راه های درمان بیماری حس آمیزی و مضرات و فواید آن آشنا کردیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد. ضمن اینکه پس از آشنایی با این اختلال در صورت آشنایی با بیماری اختلال میسوفونیا و اختلال هذیانی می توانید کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو