آشنایی با سبک موسیقی هیپ هاپ و ویژگی های آن

آشنایی با سبک موسیقی هیپ هاپ و ویژگی های آن


منبع: آرگا

115

1400/4/14

00:08


توجه داشته باشید که موسیقی هیپ هاپ امروزه در میان علاقه مندان به موسیقی گسترش بسیار زیادی پیدا کرده و در این مقاله سعی داریم تا شما را با ابزار مورد نیاز و تاریخچه این سبک ایده آل بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی هیپ هاپ از دسته سبک های موسیقی است که به صورت موازی با فرهنگ هیچ هاپ شده است و از دو بخش اصلی رپ و میکس صدا تشکیل شده است. همچنین این سبک موسیقی به همراه رقص برک و گرافیتی چهاربخش خرده فرهنگ هیپ هاپ یک نهضت فرهنگی است که جوانات شهری را تشکیل می دهد.

آشنایی با موسیقی هیپ هاپ

بهتر است بدانید که واژه هیپ هاپ برای اولین بار توسط رابرت کیث ویگینز به کار برده شد و او برای دست انداختن دوستش که تازه به ارتش آمریکا پیوسته بود واژه Hip.hap را به صورت شبیه به موسیقی مارچ نطامی به کار برد. بعدها او هیپ هاپ را بر روی استیج و هنگام اجرا استفاده کرد. در ابتدا استفاده از واژه های هیپ هاپ یا هیپ هوپرز بی احترامی محسوب می شود اما با گذر زمان و محبوبیت آن به یک فرهنگ و ژانر موسیقی تبدیل شده است. آهنگ لذت رپر به انگلیسی ترانه ای که توسط گروه هیپ هاپ آمریکایی شوگرهیل گنگ در سال ۱۹۷۹ به ضبط رسید و نخستین آهنگی بود که در آن عبارت هیپ هاپ به کار بوده شد. با وجود اینکه این آهنگ رپ نبود اما در دنیای موسیقی عموما از آن به عنوان اولین آهنگ رپ یاد می شود. توجه داشته باشید که هیپ هاپ انگلیسی در برخی منابع از آن به عنوان سبک رپ نام برده می شود و یکی از سبک های نوین موسیقی است که مانند بسیاری از سبک های اصلی موسیقی ریشه ی آمریکایی دارد. همچنین آمریکایی های آفریقایی تبار و لاتین تبار از محله برانکس نیویورک یکی از شمالی ترین محصلات شهر نیویورک، پدیدآورندگان اصلی این سبک در دهه ی ۷۰ میلادی بودند. جالب است بدانید اجرای آواز به صورت صحبت ریتمیک و قافیه دار همراه با رپ خوانی از مشخصات اصلی این سبک خواهد بود.

ویژگی های موسیقی هیپ هاپ

تاریخچه هیپ هاپ:

در واقع هیپ هاپ چه به عنوان یک سبک موسیقی و چه به عنوان یک فرهنگ اجتماعی از دهه ی ۷۰ میلادی شکل گرفت و در این دوره بلاک پارتی یا پارتی خیابانی به صورت چشمگیری در محلات نیویورک پرطرفدار بود به ویژه در میان آمریکایی آفریقایی تبار و جوانانی از محله برانکس نیویورک اما حداقل تا سال ۱۹۷۹ آثار هیپ هاپ به عنوان سبکی موسیقی به صورت رسمی برای پخش در رادیو یا تلویزیون ضبط نشدند. همچنین این امر را می توان به خاطر فقر فرهنگی هیپ هاپ و قابل قبول نبودن آن برای سایر شهر ها و محلات دانست. توجه داشته باشید از سال ۱۹۷۹ هیپ هاپ به یک ژانر پرطرفدار در موسیقی به ویژه در میان مخاطبین جوان تبدیل شد و این محبوبیت همچنان ادامه یاقت و تا سال ۱۹۹۰ در سراسر جهان گسترده شد. در دهه ۸۰ هیپ هاپ دارای تنوع بیشتری شد و برخی تکنیک ها همچون اسکرچ و ضبط الکترونیکی به آن اضافه شد. در این دوره آهنگسازان هیپ هاپ با آهنگسازان سایر سبک ها همکاری کردند و منجر به تولید موسیقی در سبک های جدید و زیر مجموعه مانند جزء رپ و رپ گنگستا شدند.

تاریخچه سبک هیپ هاپ

همانطور که می دانید دهه ی ۹۰ جدال بین گروه های رپ وست کوست و ایست کوست رپ و گنگستا رپ رخ داده و آنچنان که در این درگیری ها شاهد قتل برخی از ستاره های تاریخ رپ بوده اید افرادی مانند توپاک شکور که از تاثیرگذار ترین خوانندگان موسیقی رگ بود و آلبوم هایش تا به امروز بیش از ۸۰ میلیون بار به فروش رسیده است. وی در تاریخ هفتم سپتامبر ۱۹۹۶ از طرف گروه های رقیب و باندهای گانگستری مورد سوء قصد قرار گرفت و با اصابت ۵ گلوله به بدنش پس از ۶ روز سپتامبر در بیمارستان دانشگاه نوادا در حالی که تنها ۲۵ سال داشت درگذشت. البته که این تنها مورد قتل یک خواننده هیپ هاپ نبوده و ۶ ماه پس از این حادثه کریستوفر جورج لیتور ملقب به بیگی یا نوتوریوس بی آبی جی یکی از خوانندگان مطرح ایست کوست هیپ هاپ و از رقبای هیپ هاپ غربی هیپ هاپ آمریکا در سال ۱۹۹۶ در لوس آنجلس به ضرب گلوله ی فرد ناشناسی به قتل رسید.

همچنین در سال ۲۰۰۰ آلبوم مارشال مترز ال پی سومین آلبوم از رپر آمریکایی امینم با فروش ۱.۷۶ میلیون نسخه تنها در یک هفته توانست رکورد سریع ترین فروش یک آلبوم موسیقی در تاریخ آمریکا را به خود اختصاص دهد که امروزه این آلبوم امینم با فروش بیش از ۱۱ میلیون نسخه ای در آمریکا و ۳۳ میلیونی در خارج از آمریکا اولین خواننده رپر سفید پوست آمریکایی محسوب می شود که به این موقعیت عالی دست پیدا کرده است. جالب است بدانید که در سل ۲۰۰۱ امینم برای این آلبوم برنده جاریزی گرمی شد.

سبک هیپ هاپ و طرفداران آن

ابزار آلات موسیقی و نحوه ساخت:

ساز هیپ هاپ چه از نظر سیستم صوتی و چه از نظر ضبط و چه از نظر آهنگسازان و ساز های مورد استفاده آن ها برگشته از دیسکو، فانک، ریتم و بلوز خواهد بود. همچنین استفاده از دی جی های دیسکو و باشگاه از میکس از نیاز به استمرار موسیقی و در نتیجه انتقال آرام در میان قطعات ناشی می شود. این کار بر اساس گفته آفریکا بامباتا نوعی قطعه خاص است که همه انتظار آن را می کشند و آماده اند تا به هیجان برسند. باب جیمز، جیمز براون و پاربیامنت در میان دیگران مدت ها منبع محبوبی برای بریک بوده اند و همچنین می تواند قطعات ساز را نیز موسیقی فانک، سول یا دیسکو دانسنت. با وجود اینکه موسیقی هیپ هاپ اولیه صرفا مرکب از پیت ماس بریک دی جی و دیگر قطعات قطعه وینیل بود اما ظهور طیل برقی به آهنگسازان هیچ هاپ اجازه داد تا حدودی پارتیتورهای اولیه را به دست بیاورند و مجموعه طبل را نیز می توان همراه با موسیقی قطعات وینیل یا به تنهایی نواخت. بهتر است بدانید اهمیت توالی طبل های کیفی تبدیل به مهم ترین کانون توجه آهنگسازان هیپ هاپ شده است زیرا این ریتم ها بهترین بخش برای رقص بوده اند و متعاقبا طبل های برقی برای تولید صدای قوی طبل باس تجهیز شده اند. این امر به تدریج باعث جلو افتادن تک نوازی طبل بر فانک قدیمی، آلبوم های سول مربوط به اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل تا اواسط دهه ۱۹۷۰ منجر شد. توجه داشته باشید که طبل های برقی مجموعه محدودی از صداهای از پیش شناخته شده مانند هت، طبل کوچک و طبل باس در اختیار داشته اند.

ابزارآلات موسیقی هیپ هاپ

تاثیر موسیقی هیپ هاپ:

جدا از محبوبیت بسیار زیاد موسیقی هیپ هاپ این ژانر یکی از موسیقی تاثیرگذار بر اغلب انواع موسیفی مردمی است که برخی هنرمندان بیت یا رپ هیپ ها را با راک اند رول، هوی متال، مرنگو، بانک راک، سالسا، فانک، کومبیا، خانگی، تاراب، رگا و هایلایف درهم آمیخته اند. همچنین خوانندگان پاپ نوجوانان و دسته پسرها مانند یک استریت بویز، انسینک، کریستینا آگوئیلرا، جسیکا سیسمپسون و بریتنی اسپیرز در بسیاری از تک خوانی های خود از بیت های هیپ هاپ استفاده می کنند. به طور کلی از اوایل دهه ۱۹۹۰ ارتباط نزدیک و خاصی بین موسیقی هیپ هاپ و موسیقی حزن انگیز وجود داشته و امروزه نیز تقریبا در تمامی موسیقی های حزن انگیز ثبت شده و عناصری از موسیقی هیپ هاپ در آن یافت می شود. ترکیب این دو به نام nu soul در اواخر دهه ۱۹۸۰ در گروه های new jack swing دیده شدند. با این وجود تا پیش از ظهور نوازندگانی مانند ماری جی بلیگ و ماریا کری شکل مدرن آن به وجود نیامده بود و در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ تاثیرات موسیقی هیپ هاپ در خوانندگی مانند دی انجل، لارین هیل، آلیشا کیز و جیل اسکات مشهودتر شد.

تاثیر موسیقی بر افراد

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که در ادامه با کلیک بر روی لیک های مقابل با مطالب موسیقی کی پاپ و همچنین مطلب سبک موسیقی جاز نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو