خواص تخم غاز، چرا باید تخم غاز بخوریم؟

خواص تخم غاز، چرا باید تخم غاز بخوریم؟


منبع: آرگا

130

1400/4/15

09:23


غاز از دیگر پرندگان تخم گذار بوده است که بسیاری از افراد به پرورش آن اقدام نموده اند. از این رو در این مطلب به معرفی خواص تخم مرغ برای گروه‌های سنی متفاوت و افراد عام پرداختیم.

غاز از دیگر پرندگانی است که برخوردار از تخم گذاری های به نسبت بزرگ و غنی از انرژی و پروتئین می باشد. مصرف خانگی آن جنبه تزیینی دارا است و از آن برای ساخت انواع متفاوت از صنایع دستی استفاده می کنند. اگر شما نیز به آشنایی با خواص تخم غاز تمایل دارید در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

آشنایی با پرنده غاز

غاز از دیگر پرندگان خانگی و اهلی است که به مانند اردک علاقه بسیاری به آب دارد و برای ادامه زندگی به آب فراوان نیز نیاز دارد. اگر شما نظر در بین همسایگان خود کسی دارای غاز می باشد حتماً به آن پی برده اید که هر روز برای شنا به آب فراوانی نیاز پیدا می کند. بسیاری از افرادی که این نوع پرنده را پرورش می دهند اغلب برای منافعی به مانند تولید جوجه، گوشت و تخم بدان می‌پردازند.

هم چنین افرادی در این میان وجود دارند که تنها برای علایق شخصی و زینتی به نگهداری از غاز می پردازند.

آشنایی با خواص تخم غاز برای گروه های سنی متفاوت

بسیاری از افراد شهر نشین از تخم غاز و اردک به علت برخورداری از بوی زهم بدشان می آید.اما قابل به ذکر است که این تخم پرنده بسیار پر منفعت است و از منابع غذایی بسیاری برخوردار می باشد.اندازه این تو از اردک بزرگتر می باشد و هر عدد آن معادل دو تخم مرغ می باشد.

گفتنی است که یه تخم غاز چیزی در حدود ۲۶۶ کالری انرژی دارد است که ۱۷۲ کالری آن به چربی موجود در زرده آن مربوط است و یک عدد تخم بزرگ آن ۱۴۴ گرم نیز وزن دارد.

  • منابع غذایی

  1. B12
  2. B6
  3. E
  4. A
  5. کلسیم
  6. منیزیوم
  7. پتاسیم
  8. آهن
  9. روی
  10. فسفر
  11. منگنز

همچنین تخم غاز در مقایسه با تخم مرغ از مقادیر بیشتری کربوهیدرات چربی و کالری و کلسترول خیلی بالاتری برخوردار می باشد، که به طور تقریبی هر عدد از آن چیزی در حدود ۱۲۰۰ میلی گرم کلسترول دارد و در نتیجه مصرف آن باید کمتر باشد.

همچنین گفتنی می‌باشد که تخم این پرنده به دلیل غنی بودن از انرژی و مواد مغذی برای بالا رفتن تمایلات جنسی نیز تاثیر بسزایی قائل می باشد.

مصرف تخم غاز برای کودکان

  • مصرف آن برای کودکان

همان طور که در ابتدای مصرف مشاهده کردید خواص تخم غاز به علت فراوانی ویتامین و مواد معدنی بسیار می باشد که از این رو برای رشد اندام ها و سیستم عصبی کودکان تاثیر به سزای قائل است. همچنین در بالا بردن حافظه و افزایش رشد مغز آن ها موثر قائل شده است. چرا که هر تخم غاز داره ۲۰ گرم پروتئین می باشد که این مقدار نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز بسیار مفید می باشد.

همچنین تخم پرنده دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که از این رو در مقابله با عوامل بیماری ها تاثیر موثری قائل است و در نهایت به رشد اندام های بدن کودک منجر می شود. وجود مقادیر بالای ویتامین آ و ویتامین ب و افزایش اشتهای کودک منجر می شود.

  • مصرف آن برای ورزشکاران

قابل ذکر است برای بهبود عملکرد های هر ورزشکار در رشته ورزشی مرتبط با مقادیر پروتئین و کربوهیدرات، کراتین در طی روز به عضلات آنان وارد گردد تا در نهایت از ضعف عضلانی جلوگیری نمایند.خواص تخم غاز برای ورزشکاران نیز تاثیر موثر قائل شده است و پس از یک الی دو هفته پس از مصرف نمایان شده و مصرف مداوم و پیوسته آن به برنامه غذایی نیازمند می باشد.

کوفتگی ضرب دیدگی و یا حتی جراحت از عواملی است که بسیاری از ورزشکاران در حین تمرین به آن دچار شده اند. از این رو پیشنهاد می گردد با مصرف یک عدد تخم غاز بدن خود را در برابر ضربه و زخم ها مقاوم نمایید. چرا که آهن موجود در این ماده خوراکی به افزایش خونسازی در بدن و بالا رفتن قدرت تنفس و روحیه ورزشکاران در حین ورزش منجر می شود.

  • خواص تخم غاز برای سالمندان

به طور کلی با بالا رفتن سن مشکلات بسیار و متعددی برای افراد بوجود می‌آید که این عارضه از پوست و مو گرفته تا دیگر اندام های بدن را به مانند قلب و مغز شامل می‌شود. مغز انسان به مرور زمان به فرسودگی مبتلا شده و کم‌کم با غارضه به نام آلزایمر روبه‌رو خواهد شد که از این رو یکی از راه های جلوگیری از ابتلا به این بیماری مصرف پیوسته تخم غاز می‌باشد. چرا که تخم این پرنده دارای مقادیر بالای لوتئین و زآگزانتین می ‌باشد که در طی تحقیقات انجام شده مشخص شد که این دو آنتی اکسیدان برای مقابله با بیماری آلزایمر تأثیر بسزای قائل می باشد.

گفتنی است که وجود چربی های اشباع نشده و آنتی اکسیدان ها برای مقابله با رادیکال‌های آزاد و چربی های بد موجود در خون تاثیر بسزای قائل بوده و با گذشت زمان به سلامتی قلب و عروق خون منجر می‌شود که در نهایت از بروز سکته های قلبی و مغزی نیز پیشگیری به عمل می‌آید.

همچنین فسفر منیزیم و دیگر مواد معدنی موجود در تخم این پرنده به بالا رفتن حافظه منجر خواهد شد. کلسیم موجود در لبنیات و دیگر مواد غذایی در تخم غاز بوده از این رو مصرف مداوم و پیوسته آن به درمان پوکی استخوان و پیشگیری از ابتلا به آن در آینده منجر خواهد شد.

تخم غاز تهیه صنایع دستی

مزایای استفاده از تخم غاز

  • مورد نیاز در صنایع دستی

همان طور که در ابتدای مطلب مطالعه کردید، تخم این پرنده از دیگر تخم های پرندگان بزرگتر بوده که پوست آن به‌طور کثیر مورد حمایت هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی به عنوان مواد اصلی برای تهیه صنایع دستی قرار می گیرد. قابل ذکر است که بسیاری از صنایع دستی به کمک تخم غاز تهیه شده‌اند.

  • باروری رحم

قابل ذکر است که تخم غاز غنی از اسید فولیک که بالا می باشد و برای عملکردهای بدن موثر می باشد و اسید فولیک در تخم غاز به باروری رحم منجر خواهد شد.

  • رشد مغزی

اگر شما نیز به عنوان والدینی دلسوز نسبت به حافظه و مغز نوزاد خود حساس هستید. قابل ذکر می باشد که باید در نوع تغذیه او نیز تغییراتی مفید ایجاد کنید. قابل به ذکر است که تخم غاز در بالا رفتن حافظه و رشد مردم تاثیر موثری قائل است. همچنین در هنگامی که کودک در رحم مادر قرار دارد و یا در سه سال ابتدایی زندگی و خود وجود دارد می‌تواند از این ماده خوراکی مفید استفاده نمایید.

خواص تخم غاز در بارداری

  • بالا رفتن احتمال بارداری

از دیگر خواص تخم غاز می‌توان به تاثیری شدن روند بارداری در خانم ها اشاره کرد. چرا که اگر فردی تمایل به بارداری دارد می‌تواند از این خوراکی به تحریک و سرعت بخشیدن روند لقاح خود بیانجامد.

  • بالا رفتن سیستم ایمنی بدن

همچنین تخم این پرنده دارای ویتامین و مواد معدنی بسیار مفید می باشد که یکی از تاثیرات ما از آن بر سلامتی وجود ویتامین ها و مواد معدنی موثر در بالا رفتن سیستم ایمنی بدن می باشد.

  1. فابل ذکر است که ما مصرف این خوراکی می‌توانید از خود در برابر بسیاری از بیماری ها مراقبت نمایید.
  2. تحمل خود را در برابر سختی افزایش دهید.
  3. بسیاری از فعالیت های روزانه خود را به بهترین شکل ممکن و با انرژی بیشتری انجام دهید.
  • رفع آکنه

همچنین از این ماده خوراکی می‌توان به عنوان داروی موثر برای از بین بردن آکنه و سلامتی پوست خود استفاده نمایید و به این صورت که تخم غاز را به عنوان ماسک بر روی صورت خود قرار دهید. قابل ذکر است که آلبومین موجود در این خوراکی می‌تواند به سلامتی پوست منجر شده و خطر ابتلا به آکنه را هم تا حدودی کاهش دهد.

خواص تخم غاز به چه صورت است

نکات پایانی

  • پروتئین های موجود

تخم پرنده سرشار از پروتئین است که برای سلامت بدن و عملکردهای آن بسیار تأثیرگذار بوده است.

  • غنی از آهن و پتاسیم

همچنین تخم غاز دارای آهن و پتاسیم و بسیار بالایی است که این دو ماده تاثیر موثری در سلامتی بدن قائل می باشد.

  • استحکام استخوان و دندان

از دیگر مزایای مصرف تخم غاز می‌توان به سلامتی استخوان‌ها و دندان‌ها اشاره کرد. چرا که کلسیم و فسفر موجود در این تخم بسیار زیاد بوده و در نهایت به سلامت دندان ها و دیگر موارد گفته شده در ادامه مطلب منجر خواهد شد.

  1. پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان
  2. بالا رفتن قد به خصوص در مواقع رشد
  • ویتامین B2

همچنین تخم پرنده غنی از ویتامین ب ۲ می باشد که برای سلامتی بدن تاثیرات موثری به مانند موارد زیر قائل بوده است.

  1. محافظت از عضلات انعطاف پذیر
  2. مراقبت از چشم
  3. بالا رفتن از سیستم ایمنی بدن
  4. پیشگیری از بروز زخم دهان و

معرفی خواص تخم غاز

  • موارد مصرف

همان طور که در این مطالعه کردید تخم ‌پرنده دارای خواص بسیار موثری برای بدن بوده است اما در این بین دارای معایبی نیز خواهد بود. چرا که چربی و بالا کلسترول را برای سلامتی بدن خطر جدی به حساب می آیند که از این رو افراد مبتلا به بیماری‌های کلسترول باید در حین مصرف نسبت به آن توجه کافی داشته و یا با پزشک مربوط به خود در رابطه با آن مشورت نمایند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو