آیا ضرورتی برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا وجود دارد؟

62

1400/4/20

13:20


آیا ضرورتی برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا وجود دارد؟

سلامت نیوز: محققان توصیه می کنند که تا پیش از زمستان آینده، گروه های پرخطر و افرادی که ایمنی بدن خود را زود از دست می دهند، دوز سوم واکسن کووید ۱۹ را به عنوان دوز تقویتی دریافت کنند تا سطح ایمنی و محافظت بدن از کووید ۱۹ افزایش پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، درحالی که در برخی از کشورها بیش از ۷۵ درصد از شهروندان واجد شرایط واکسیناسیون، واکسینه شده و در حال بازگشت تدریجی به زندگی عادی هستند و در برخی دیگر از کشورها روند واکسیناسیون به تازگی شروع شده و در حال پیشروی است، صحبت از تزریق دوز سوم به عنوان دوز تقویتی است.

واکسیناسیون تقویت کننده کووید۱۹ می تواند به افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، ارائه شود. دولت انگلیس یکی از کشورهایی است که در حال بازگشت به زندگی عادی بوده و درصد بالایی از مردم خود را واکسینه کرده است.

مقامات بهداشتی این کشور اعلام کردند که ممکن است از ماه سپتامبر (شهریور - مهر) سال جاری به میلیون ها نفر دوز سوم یا تقویتی کرونا تزریق شود.
به گزارش سیناپرس، توصیه جدید کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی (JCVI) حاکی از این است که دوزهای اول و دوم پیش از زمستان محافظت و ایمنی لازم را در بدن افراد ایجاد می کند، اما به نظر می رسد یک واکسیناسیون تقویت کننده می تواند افراد را تا سطح بالاتری در برابر انواع جدید کووید ۱۹ محافظت کند.

دکتر میکائیل دولستن (Mikael Dolsten) از پژوهشگران سازمان جهانی تحقیق، توسعه و پزشکی (WRDM) و مجموعه داروئی فایزر، اخیراً اعلام کرده است که داده های اولیه یک مطالعه در مورد تقویت کننده های واکسن کرونای فایزر نشان می دهد که سطح آنتی بادی پس از دریافت دوز سوم بین ۵ تا ۱۰ برابر می تواند افزایش پیدا کند.

این مطالعه در انگلستان انجام شده و این کشور از نخستین کشورهایی است که مطالعه و آزمایش تزریق دوز تقویتی را آغاز کرده است. در این بررسی ها استفاده ترکیبی از واکسن ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. به این صورت که ممکن است فردی دو دوز واکسن آسترازنکا دریافت کرده باشد و دوز تقویتی خود را واکسن فایزر تزریق کند.
در اینجا ممکن است برای شما سوالاتی در رابطه با نوع و تعداد دوزهای واکسن کرونا مطرح شوند که با بررسی منابع معتبر علمی به آن ها پاسخ می دهیم:


چرا ممکن است به دوزهای تقویت کننده واکسن کووید ۱۹ نیاز داشته باشیم؟

در شرایطی که سیستم ایمنی بدن ما دیگر قادر به شناسایی موثر و متوقف کردن ویروس کرونا یا انواع جدید جهش یافته آن نباشد، به افزایش ایمنی بدن نسبت به این ویروس نیاز است و این کار با دوز اضافی واکسن امکان پذیر خواهد بود. در ضمن متخصصان حدس می زنند که ممکن است ایمنی بدن افراد پس از دریافت واکسن کووید ۱۹ به مرور کاهش پیدا کند. این مسئله در برخی از واکسن های کووید ۱۹ که اثربخشی آنها بسیار بالا نیست، بیشتر امکان پذیر است.

علاوه بر این تجربیات قبلی نشان می دهد در برخی واکسن ها مانند واکسن وبا، با گذشت زمان، به تدریج سطح محافظت و ایمنی بدن کاهش می یابد تا جایی که بدن دیگر نمی تواند از بیماری وبا در امان باشد. بنابراین واکسن وبا باید هر ۶ تا ۲۴ ماه تجدید شود در حالی که واکسن های دیگر مانند واکسن سرخک باعث ایجاد ایمنی مادام العمر می شود.

به نظر می رسد خیلی زود باشد تا بتوانیم بفهمیم که مصونیت واکسن کووید ۱۹ چه مدت طول می کشد اما شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد ایمنی ایجاد شده برای اکثر افراد حداقل شش ماه دوام خواهد داشت.


آیا تقویت کننده واکسن کووید ۱۹، افراد را از انواع جدید جهش یافته ویروس کرونا محافظت می کنند؟

صرف نظر از مدت زمان ایجاد محافظت و ایمنی واکسن ها، ممکن است ویروس کرونا بر اثر جهش ژنتیکی به حدی تغییر کند که واکسن های کووید ۱۹ نیز عمل نکرده و ایمنی لازم را ایجاد نکنند. تاکنون به کرات در مناطق مختلف جهان مشاهده شده است افرادی که واکسینه شده اند،

دوباره به این بیماری مبتلا شده اند. البته ذکر این نکته بسیار مهم این است تا زمانی که ویروس به گردش در سراسر جهان ادامه می دهد، به جهش انواع مختلف خود نیز ادامه خواهد داد و به طور بالقوه انواع مختلفی از سویه های جدید ایجاد می شود که ممکن است بتوانند به طور کامل از سیستم ایمنی فرار کرده و فرد را درگیر بیماری کنند.

در اینجاست که امکان دارد دوز تقویتی به کمک سیستم ایمنی بدن امده و محافظت لازم را به وجود آورد. این همان چیزی است که در مورد بیماری آنفلوآنزا نیز اتفاق می افتد. ساختار ویروس آنفلوآنزا هر سال به اندازه کافی تغییر می کند و واکسن ها دیگر نمی توانند از بدن در برابر نوع تغییر یافته آن محافظت کنند و در نهایت هر سال نیاز به یک تزریق جدید واکسن وجود دارد.


آیا تزریق دوز تقویتی واکسن کووید ۱۹ باید از همان نوع دوز اول و دوم باشد؟

به باور پژوهشگران، برای تزریق واکسن تقویتی ، استفاده از همان واکسن قبلی که در دوزهای اول و دوم تزریق شد یا استفاده از واکسن دیگری از انواع واکسن های تائید شده کووید ۱۹ امکان پذیر است. اما اگر نوع فرمولاسیون واکسن تقویتی با نوع واکسن های دریافتی قبلی متفاوت باشد احتمالا در نتیجه ایجاد محافظت بدن بهتر عمل می کند. به گزارش سیناپرس، برای نمونه محققان معتقدند افرادی که واکسن های اولیه خود را از نوع آسترازنکا تزریق کردند، می توانند واکسن تقویتی فایزر دریافت کنند و این استراتژی به محافظت بیشتر بدنشان کمک بیشتری خواهد کرد.

در ضمن ممکن است در آینده واکسنی ساخته شود که همه انواع جدید جهش یافته این ویروس را پوشش دهد اما باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که چنین اتفاقی برای بیماری آنفولانزا نیفتاده و تاکنون واکسنی که بتواند همه انواع انها را پوشش دهد به دست نیامده است.


چه کسانی باید دوزهای تقویت کننده را دریافت کنند؟

همه این دوزهای تقویت کننده از طریق آزمایش های بالینی با دقت ارزیابی می شوند تا ثابت شود که هر دو برای گروه های سنی مختلف ایمن و موثر هستند. این بررسی ها شامل ارزیابی فرمولاسیون جدید واکسن و همچنین بررسی چگونگی عملکرد آن به نحوی است که اگر فرد، تقویت کننده ای از سازنده ای متفاوت از آنچه در ابتدا با آن واکسینه شده، دریافت کند، چه اتفاقی در بدن وی می افتد.

با این کار اطمینان حاصل می شود که تقویت کننده ها بی خطر هستند. با این حال، هنوز کاملا مشخص نیست که چه کسانی می توانند دوز تقویت کننده واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند اما به نظر می رسد گروه هایی که در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به این بیماری هستند در اولویت قرار دارند. افرادی هم که به دلیل وضعیت سنی یا بیماری های زمینه ای، دارای سیستم ایمنی ضعیف تری باشند در اولویت دریافت دوز تقویتی قرار دارند. اگرچه هدف مقامات بهداشتی در گوشه و کنار جهان این است که در نهایت کل افراد با تقویت کننده ها واکسینه شوند.


چه زمانی به دوز تقویتی واکسن کووید ۱۹ نیاز است؟

ممکن است در عرض چند ماه آینده به جایی برسیم که نیاز به تزریق دوز تقویت کننده وجود داشته باشد یا ممکن است که هرگز به تقویت کننده احتیاج پیدا نکنیم.به گزارش سیناپرس، تا زمانی که گردش ویروس کووید ۱۹ در سراسر جهان ادامه دارد، احتمال وجود یک نوع جهش یافته ای که بتواند از واکسن کووید فرار کند، زیاد است. به همین دلیل ما باید اطمینان حاصل کنیم که واکسن های تقویت کننده را برای آینده ارزیابی می کنیم، در عین حال باید تلاش کنیم انتقال این ویروس را در سراسر جهان از بین ببریم.


منبع: sciencefocus، WHO

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو