درمان جای اگزما از روی صورت و بدن

درمان جای اگزما از روی صورت و بدن


منبع: آرگا

120

1400/4/30

23:09


ما در این مقاله از مجله آرگا برای درمان و رفع جای اگزما پوستی حمام با آب ورم، استفاده از نرم کننده و مرطوب کننده، ملحفه و لباس های نخی، مصرف پماد و کرم و آنتی بیوتیک و تغییر و اصلاح سبک زندگی و برنامه غذایی را توصیه می کنیم.

یکی از روش های درمان جای اگزما استفاده از روش های طبیعی و خانگی است که می تواند التهابات ناشی از اگزما را تسکین دهد. با مصرف از کرم ها و محصولات طبیعی و بهداشتی و تغییر و اصلاح در سبک زندگی به درمان هر چه بهتر آن کمک کنید. پوست خشک و ترک خورده که اغلب در زمستان به بدترین حالت خود در می آید. با این که شاید استفاده از روش های طبیعی نتواند اگزما را کامل درمان کند ولی می تواند درد ناشی از آن را تسکین دهد.

نشانه های درماتیت پوستی

درمان جای اگزما از روی صورت و بدن

اگزما یک بیماری مزمنی پوستی بوده که با دوره طولانی مدت خارش و التهاب پوست سیستم ایمنی بدن را نامتعادل می سازد. نام دیگر این بیماری را درماتیت اتوپیک می نامند که اگر پوستی حساس داشته باشید اوضاع را دشوار تر خواهد کرد. این خارش های شدید به طوری بوده که لایه محافظ پوست با آسیب به پوست حساس تر دچار خارش می شود که احساس بدی دارید. حتی خاراندن آن موجب بدتر شدن و خونریزی پوستی می شود. این عارضه روی هر نقطه بدن و اغلب بر روی دست و پا به وجود می آید.

بهبودی اگزما

علائم ابتلا به اگزما چیست؟

  • قرمزی
  • التهاب
  • برآمدگی برروی پوست
  • خارش
  • سوزش
  • تورم
  • برجستگی
  • پوسته پوسته شدن پوست از علایم مربوط به درماتیت اتوپیک می باشد.

اگزما حالت های مختلفی دارد که با حساسیت به یک ماده در تماس تحریک خواهد شد و در موقع تماس موجب قرمزی و خارش و ترشح پوست می شود. که در نوع شوره دار آن ممکن است پوست را زرد و فلس دار و روغنی کند. در این نوع درماتیت اتوپیک در صورت و در کف دست و پا و یا در هر قسمت از بدن می تواند به وجود بیاید. که با تاول های عمیق و بسیار دردناک روی پوست ظاهر می شود که این تاول ها همراه با خارش و سوزش است.

در یک نوع اگزما پوست به حالت دلمه و دکمه ای پوسته پوسته می شود و روی پوست ایجاد می شوند. که هر نوع اگزما یک نوع مختلفی از اشکال امکان دارد برروی پوست بروز دهد. این بسیار مهم است که به یک پزشک متخصص مراجعه و مشورت کنید تا مشکل پوستی شما و جای اگزما را درمان نماید. در افرادی که سفید پوست هستند امکان این که برآمدگی جلدی قرمز رنگ و قهوه ای مشاهده شود زیاد است. که سیاه پوست ها امکان تغییر رنگ در قسمتی از پوست تیره تر یا روشن تر از قسمت های دیگر دیده می شود. در کودکان هم برآمدگی جلدی در روی صورت و پوست سر که همراه با زخم و پوسته پوسته شدن است دیده می شود.

جای اگزما را چگونه درمان کنیم؟

عوامل مبتلا به این عارضه چه می تواند باشد؟

علت دقیق آن را هنوز مشخص نشده است ولی بعضی از پزشکان معتقدند که این عوامل ناشی از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن به عوامل ناشناخته است که محرک محیط زیست و بستگی به کسانی دارد که سابقه آسم یا آلرژی دارند. که این دلایل از جمله؛

  • تماس با مواد خارش زا
  • آب و هوای خیلی سرد یا گرم
  • استرس
  • حیوانات
  • دود سیگار
  • لوازم آرایشی
  • غذاهای آلرژی زا
  • مواد شیمیایی
  • مواد شوینده
  • سموم

این غذا های حساسیتی از قبیل؛ لبنیات، گندم، شکلات، آجیل، تخم مرغ، بادام زمینی، سویا، انواع توت ها، گوجه فرنگی و مرکبات می باشد. که تا هر چند هفته به صورت رژیم غذایی با شیوع اگزما در بدن تحت تاثیر قرار می گیرد موجب عود می شوند.

درمان جای اگزمای پوستی

انواع درمان جای اگزما

  • درمان خانگی

با استفاده از داروی خانگی می توان یک درمان کم هزینه در جهت تسکین درد و عوارض کمتر داشت. که ما در این جا استفاده از کمپرس سرد برای تسکین درد و خارش پیشنهاد می دهیم که با نوشیدن مقدار زیادی آب و حمام با بلغور جو دو سر که حس مرطوب کنندگی می دهد از التهاب آن می کاهد. حمام آب ولرم در داخل وان که ۳ قاشق جوش شیرین ریخته باشید و استفاده از روغن خالص شتر مرغ که خاصیت ضد التهابی دارد برای درمان بسیار مفید است. همینطور می توانید به پوست خود روغن زیتون بمالید و پس از چند دقیقه با یک شامپو ضد حساسیت آن را بشویید. همچنین با استفاده از خواص ژل آلوئه ورا که ضد باکتری و ضدمیکروبی و تقویت کنندگی و التیام دهندگی دارد می تواند از بروز عفونت پوستی موقع خشک شدن و ترک پوست جلوگیری کند.

درماتیت و آلرژی

  • اصلاح و تغییر سبک زندگی

برای درمان جای اگزما می توان از روش تغییر در سبک زندگی هم استفاده کرد که به کاهش علائم اگزما کمک می کند. کاهش استرس و داشتن استراحت کافی به تمدد اعصاب بسیار کمک خواهد کرد که افکار منفی را دور کنید. با دوش آب گرم در جهت رسیدن آرامش و همچنین با مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی ضد حساسیت به داشتن پوستی مرطوب کمک کنید. از دستگاه مرطوب کنندگی در جهت مرطوب نگه داشتن هوای منزل استفاده نمایید.

استفاده از لباس ها و ملحفه و روتختی های نخ و پنبه موجب خارش کمتر خواهد شد. اگر خارش شدیدی دارید با دستکش و جوراب بخوابید. از قرار گرفتن در برابر آلرژن های قوی مثل: گرد و غبار و گرد گیاهان اجتناب کنید. از استفاده شامپو و مواد شیمیایی قوی که دارای رنگ مصنوعی هستند و مواد محرک و اسانس دارند خودداری کنید. همچنین از محصولات گیاهی و ضد حساسیت استفاده کنید که بدون هیچ ماده تحریک کننده ای است. به مدت یک ربع بدون هیچ محفظه و کرم ضد آفتابی در معرض نور خورشید قرار بگیرید و مطمئن باشید که هیچ آسیبی به شما نخواهد رساند. از تغییرات ناگهانی هوا و دما جلوگیری کنید حواستان به الگو های متغیر آب و هوایی باشد.

درمان جای اگزمای پوستی

  • بهبودی با تغذیه مناسب

بعضی از افراد فکر می کنند که با تغذیه درست و تغیرر در رژیم غذایی می توانند اگزمای خود را درمان کنند. که با حذف محصولات لبنی و شکلات و تخم مرغ و طعم دهنده ها و رنگ های مصنوعی از برنامه غذایی خود بیشتر سبزیجات و میوه های خام بخورند که سرشار از ویتامین است. با مصرف میوه و سبزی و روغن ماهی و آب و گردو و تخم کتان، پروبیوتیک‌ هایی مثل: اسید و فیلوس و بیفنیو‌باکتر‌ها را فراموش نکنید که بهترین برنامه غذایی را برای درمان جای اگزما می توانید داشته باشید.

درمان جای اگزما به چند روش

  • درمان پزشکی اگزما

در اگزما حاد با توجه به روش هایی که گفته شد موجب درمان اگر نشود سبب تسکین درد و سورزش خواهد شد که با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و چرخه التهاب و افزایش استرس رویکرد جامعی برای درمان آن وجود خواهد داشت که با تغییرات در رژیم غذایی و کاهش استرس و اجتناب که عامل آلرژی هستند. بدن را دچار استرس می کنند که با تمام روش های طبیعی رزیم غذایی و گیاهی اگزما درمان نخواهد شد.

  1. استفاده از پماد هیدروکورتیزون
  2. مصرف آنتی هیستامین ها
  3. استفاده از مرطوب کننده ها
  4. آنتی بیوتیک که برای از بین بردن باکتری روده موثر است و کمک به سیستم عملکرد ایمنی می کند.

درماتیت اتوپیک اغلب در کودکان شایع می باشد که اکثر آن ها تا ۳ ماهگی اگزما را تجربه کرده اند. در بعضی از آن ها اگزما تا دوران نوجوانی باقی می ماند که برای روش موثر درمان آن تغذیه با شیر مادر تا ۶ ماه می تواند از خطر ابتلا جلوگیری کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو