درمان حساسیت واژن به نوار بهداشتی

منبع: نیک شو

289

1399/1/26

04:24


درمان حساسیت واژن به نوار بهداشتی

درمان حساسیت واژن به نوار بهداشتی

خانم ها در طول زندگی خود همیشه با نوار بهداشتی سروکار دارند. حساسیت به نوار بهداشتی از مشکلات شایع بین زنان است. استفاده از نوار بهداشتی در هر ماه اتفاق می افتد در موارد بسیاری حساسیت مشاهده می شود. علت های شایع حساسیت به نوار بهداشتی پوشیدن لباس زیر نامناسب، پدهای بهداشتی و یا عدم رعایت بهداشت می باشد.

 

حساسیت نوار بهداشتی چگونه بروز پیدا می‌کند؟

نوار بهداشتی با ناحیه تناسلی شما در تماس است و زمانی که ناحیه تناسلی نسبت به چیزی که در نوار بهداشتی قرار دارد واکنش منفی نشان دهد حساسیت به وجود می آید. نوار بهداشتی از لایه های مختلفی با مواد متفاوت تشکیل می شود و هر کدام از این ماده ها هر کدام ممکن است باعث بروز حساسیت هایی شود.

 

علت‌های حساسیت واژن به نوار بهداشتی

مواد شیمیایی ساخته شده در نوار بهداشتی، رنگ ها و رایحه های مختلف برای تولید نوار بهداشتی توسط شرکت های تولید کننده ازجمله مواردی است که باعث ایجاد حساسیت می شود علاوه بر این لباس های چسبان و تنگ، لباس های پلاستیکی و عدم عوض کردن نوار بهداشتی در مدت طولانی نیز می تواند از عوامل تاثیر گذار در ایجاد حساسیت می شود.

 

علائم حساسیت واژن به نوار بهداشتی

پس از حساسیت علائمی را مشاهده می کنید که شامل موارد زیر است:

تورم پوست اطراف واژن

ایجاد ترشحات سفید رنگ

قرمزی و التهاب در این ناحیه

ایجاد خارش و سوزش در ناحیه واژن

درمان حساسیت واژن به نوار بهداشتی

استفاده از نوار بهداشتی مشبک

یکی دیگر از عواملی که باعث به وجود آمدن حساسیت در قسمت واژن خیلی از خانم ها شود نوار بهداشتی مشبک می باشد. نوار بهداشتی مشبک به علت ساختار آن که قدرت جذب بالا دارد و اکثر افراد برای شب از آن استفاده می کنند  این نوع از نوار بهداشتی باعث ایجاد سوزش، خارش و حساسیت در ناحیه واژن می شود.

 

روش‌های برطرف کردن حساسیت به نوار بهداشتی

روش های مختلفی برای درمان حساسیت وجود دارد. بعد از رفتن به دکتر و تایید حساسیت می توانید روش های خنگی زیر را برای  بهبودی انجام دهید:

 

1- عوض کردن پد بهداشتی به صورت منظم

برای برطرف شدن حساسیت باید نوار بهداشتی خود را به صورت منظم تعویض کنید. برخی از افراد به این موضوع بسیار کم توجه دارند و در طول روز یک الی دو بار پد بهداشتی را تعویض می کنند. حتما باید این نکته را به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از ایجاد حساسیت باید هر سه الی چهار ساعت پد بهداشتی خود را تعویض کنید.

 

2- انتخاب پد بهداشتی مناسب

زنان به طور معمول دغدغه های زیادی دارند و باعث می شود گاهی خود را به طور کامل فراموش کنند. چه محصل باشید و چه شاغل باید در انتخاب نوار بهداشتی مناسب وقت بگذارید و به خود برای جلوگیری از حساسیت به پد بهداشتی کمک کنید. اگر بدون توجه به جنس و کیفیت از هر نوار بهداشتی استفاده کنید باعث می شود حساسیت شما تشدید شده و زندگیتان مختل شود.

 

3- نپوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و شلوار جین

بانوان علاقه زیادی برای پوشیدن لباس های تنگ و چسبان دارند. درست است که این لباس ها باعث خوش اندامی و زیباتر شدن دیده شدن هیکلتان می شود ولی باید توجه کنید که لباس های تنگ باعث حساسیت واژن به نوار بهداشتی شود. پس باید برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل در دوران قاعدگی لباس و شلوار گشاد بپوشید تا هوا از آن عبور کند.

 

4- امتحان کردن محصولات برندهای مختلف

برای اینکه بر مشکل حساسیت واژن به نوار بهداشتی غلبه کنید باید انواع نوار بهداشتی با برند های مختلف را امتحان کنید. پدهای بهداشتی که از پنبه درست شده اند معمولا برای افراد دارای حساسیت مفید می باشد.

درمان حساسیت واژن به نوار بهداشتی

درمان خانگی

در این قسمت روش های خانگی برای از بین بردن حساسیت به پدهای بهداشتی را به اشتراک گذاشته ایم. شما می توانید با این روش ها درد و التهاب ناشی از حساسیت را بهبود ببخشید:

 

1- هر شب دوش بگیرید

یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد حساسیت می شود ماندن خون خشک در آن محل می باشد پس به شما پیشنهاد می کنیم هر شب دوش گرفته و ناحیه واژن را خشک کنید تا رطوبت سبب رشد باکتری ها نشود.

 

2- استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد در کاهش درد و سوزش و حساسیت ایجاد شده بسیار مفید است. چنانچه دچار حساسیت شدید می توانید یک کمپرس سرد را بر روی واژن قرار دهید تا درد و التهاب به وجود آمده کمتر شود. اگر به کمپرس یخ دسترسی ندارید می توانید روی سرامیک بشینید.

 

3- شستشوی واژن به صورت منظم

رعایت بهداشت فردی باعث می شود به حساسیت واژن به نوار بهداشتی کمتر شود. در طول روز باید چند بار ناحیه واژن را با آب گرم شستشو داد. یادتان باشد واژن بعد از شستشو حتما با حوله خشک شود تا مکانی برای رشد میکروب ها و باکتری ها وجود نداشته باشد. استفاده از صابون و سایر شوینده های واژن تنها باعث تحریک شدن این ناحیه می شود. پیشنهاد می کنیم تنها با آب ولرم این ناحیه را شستشو دهید.

 

درمان پزشکی

با اینکه روش های خانگی برای کمتر شدن حساسیت موثر هستند اما همیشگی نیستند و برای مدت کوتاهی این کار را انجام می دهند و برای درمان قطعی باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک در مرحله اول وجود یا عدم وحود بیماری های باکتریایی و قارچی را بررسی می کند زیرا این بیماری ها نیز می تواند علت حساسیت، سوزش و خارش در قسمت واژن می شود. در صورتی که چنین مشکلاتی وجود نداشته باشد کرم و لوسیون هایی برای برطرف کردن حساسیت واژن تجویز می کند. از جمله پماد های تجویز شده برای این حساسیت پماد هیدروکورتیزون می باشد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو