خواص عناب؛ 20 خاصیت عناب برای سلامتی و لاغری

منبع: اوما

294

1398/4/31

20:43


خواص عناب؛ 20 خاصیت عناب برای سلامتی و لاغری

عناب حاوی کلسیم، پتاسیم، ساپونین ها، فلاونوئیدها، اسید بوتولینیک و ویتامین های A و C می باشد بنابراین خواص زیادی برای سلامتی دارد. عناب یک خط دفاعی در برابر درد و رنج های ناشی از مشکلاتی مانند سرطان ایجاد می کند. 


خواص عناب برای سلامتی چیست؟

1. درمان سرطان

عصاره عناب غنی از فنول هایی است که فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد. این بدان معنی است که آنزیم های آنتی اکسیدانی موجود در عناب سریعتر عمل می کنند تا از رادیکال های آزاد خلاص شوند و از سرطان جلوگیری کنند.

مطالعات زیادی وجود دارد که توانایی عصاره عناب را در جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی اثبات کرده اند. یک مطالعه انجام شده در دانشگاه کامبریا نشان داد که عناب به طور موثر می تواند گسترش سلول های سرطانی بدخیم را کاهش دهد و حتی می تواند سلول های سرطان سینه را از بین ببرد. مطالعه دیگری که در ایران انجام شد نشان دهنده توانایی عصاره عناب در جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی تومور، به خصوص سلول های لوسمی است.

2. بهبود خواب و درمان بی خوابی

عناب در طب سنتی چینی برای بهبود خواب و درمان بیخوابی از زمان قدیم استفاده می شده است. این به این علت است که عناب حاوی سابئین هایی است که اثر آرام بخش و هیپنوتیزمی دارند که برای القای خواب مناسب است. داشتن یک فنجان چای گرم عناب قبل از خواب می تواند به شما آرامش بخش دهد و بیخوابی را با طبیعی ترین راه ممکن درمان کند.

3. کاهش خطر بیماری قلبی

به دلایل مختلف خوردن عناب به بهبود سلامتی قلب کمک می کند. اولاً، عناب دارای پتاسیم و سدیم کمی می باشد، که باعث می شود عروق خونی شما آرام شوند و سطح فشار خون در سطح خوبی باشد. همچنین عناب به عنوان یک عامل ضد آئروژنی عمل می کند، یعنی از رسوب چربی ها جلوگیری می کند و مانع از مسدود شدن شریان ها می شود. در نهایت، عناب به کاهش میزان چربی های خون در نوجوانان چاق کمک می کند، بنابراین احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

4. بهبود سلامت دستگاه گوارش

مصرف حداقل 40 میلیگرم عناب در روز برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. عناب می تواند محیط کلی مجاری گوارشی را بهبود بخشد و میزان آلودگی سمی آمونیاک و سایر ترکیبات مضر را کاهش دهد. در واقع، مطالعات نشان داد عناب به جلوگیری از تشکیل زخم معده در موش صحرایی کمک می کند.

5. کاهش یبوست مزمن

به طور کلی یبوست باعث ناراحتی زیادی می شود. خوشبختانه، عناب باعث کاهش یبوست می شود. مطالعه انجام شده توسط مرکز پزشکی مایر در اسرائیل نشان داد مصرف عصاره عناب نه تنها علائم یبوست را از بین می برد، بلکه باعث بهبود کیفیت زندگی نیز می شود.

6. تنظیم گردش خون

هنگامی که گردش خون به درستی انجام می شود، اندام های شما به طور کامل اکسیژن دریافت می کنند، و احساس شادابی می کنید. مصرف چند عناب در روز ایده عالی است به گردش خون کمک می کند زیرا عناب غنی از آهن و فسفر است- دو جزئی که نقش مهمی در تشکیل گلبول های قرمز و گردش خون دارند.

7. افزایش ایمنی

هنگامی که بحث تقویت ایمنی می شود، هیچ چیز به خوبی عناب عمل نمی کند. این میوه کوچک غنی از ویتامین های A و C است که آنتی اکسیدان های قوی هستند. این مواد مغذی علیه آسیب رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. رادیکال های آزاد مسئولیت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد و می تواند منجر به سرطان، بیماری های قلبی و پیری سریع شود. این مواد مغذی با تنظیم تولید سیتوکین های التهابی اثر می کنند.

همچنین عصاره عناب برای جلوگیری از انتشار هیستامین در زمانی که یک واکنش آلرژیک در جوندگان ایجاد می شود مناسب می باشد. بنابراین اثبات شده است که اثرات ضد حساسیت و ضد آنافیلاکتیک دارد.

8. کاهش التهاب

استفاده موضعی از عصاره عناب می تواند به کاهش برخی دردهای عضلانی و درد مفصلی کمک کند. بر اساس یک مطالعه، این ماده به عنوان یک عامل ضد التهابی قوی اثر می کند.

9. کاهش استرس و اضطراب

به طور سنتی، عناب برای درمان علائم استرس، اضطراب و افسردگی مورد استفاده قرار گرفته است، زیرا اثر آرام بخش روی ذهن و بدن دارد. در واقع، مطالعه انجام شده بر روی موش ها نشان داد مصرف عناب در دوزهای پایینتر باعث کاهش اضطراب میشود و هنگامی که در دوزهای بالاتر مصرف میشود، اثر آرام بخش دارد. اگرچه مطالعات بر روی انسان انجام نشده است اما خوردن چند عدد عناب در هنگام اضطراب ضرری ندارد.

10. بهبود قدرت استخوان

اگر فکر می کنید استخوانهایتان به اندازه کافی قوی نیستند و زمانی که پیر شوید دچار پوکی استخوان می شوید، وقت آن رسیده است که عناب را به رژیم خود اضافه کنید. این میوه کوچک غنی از کلسیم و فسفر است که به طور عمده مسئول تقویت استخوان ها و بهبود سلامت استخوان می باشند.

11. کمک به هضم

عناب به سلامت دستگاه گوارش کمک میکند. در مرحله اول، ساپونین ها و تریترپروئید های موجود در عناب اطمینان حاصل می کنند که مواد مغذی مواد غذایی به میزان کافی جذب بدن می شوند. ثانيا، محتوای فیبر عناب باعث می شود که حرکات روده ای صاف و منظم داشته باشید. بنابراین، عناب باعث می شود دچار یبوست، نفخ شکم، نفخ و سایر مشکلات گوارشی نشوید.

12. کنترل وزن

همان طور که می دانید عناب کالری کمی دارد و هیچ گونه چربی ندارد. علاوه بر این، عناب حاوی فیبر و پروتئین زیادی است بنبابراین می تواند سریع شما را سیر کند و از خوردن میان وعده های ناسالم و افزایش وزن جلوگیری می کند.

13. سم زدایی خون 

ساپونین های موجود در عناب برای سم زدایی خون و کمک به حذف سموم مضر از تمام مناطق بدن کار می کنند. این سم زدایی نه تنها به جلوگیری از بیماری ها کمک می کند بلکه باعث کاهش استرس در سیستم ایمنی بدن شما می شود.

14. از آسیب مغزی محافظت می کند

خاصیت عناب

همه ما می دانیم که با افزایش سن، سلول های مغز ما رو به انحطاط می روند، که باعث می شود برخی اختلالات عصبی ایجاد شود. عناب قادر به جلوگیری از این اتفاق می باشد. در واقع عناب می تواند مانع از فعالیت گلوتامات (انتقال دهنده عصبی هیجان انگیز) شود که می تواند موجب آسیب مغزی در افراد مبتلا به سکته مغزی، تشنج یا بیماری پارکینسون شود.

همچنین عملکرد آستروسیت ها که مسئول حفاظت از نورون ها هستند را بهبود می بخشد و از گسترش بیماری های مغزی جلوگیری می کند.

15. تابع شناختی را بهبود می بخشد

 اگر در جستجوی میوه ای هستید که فعالیت مغز شما را تقویت کند، جستجوی شما به پایان رسیده است. عصاره عناب باعث تقویت حافظه کلی و حافظه فضایی موشها پس از مصرف الکل شد. علاوه بر این، عصاره عناب باعث تقویت رشد و توسعه سلول های عصبی در ناحیه چین سینوسی مغز، که یکی از دو ناحیه در مغز است که در آن سلول های عصبی جدید رشد می کنند، می شود.

16. محافظت در مقابل تشنج

یک مطالعه تجربی با القای تشنج بر روی موش ها، اثرات مثبتی مصرف عصاره عناب را نشان داد. این مطالعه نشان داد موش هایی که قبل از تشنج القایی عناب مصرف کردند، بهبود یادگیری و حافظه و کاهش استرس اکسیداتیو را نسبت به گروه کنترل نشان دادند، بنابراین اثبات عناب می تواند به طور قابل توجهی آسیب مغزی ناشی از تشنج را کاهش دهد.

17. دارای خواص ضد میکروبی است

سلاحی که برای مبارزه با هر گونه عفونت نیاز دارید عناب است. فلاونوئیدهای موجود در عناب عامل ضد میکروبی قوی هستند. در واقع، عصاره اتانولی این میوه یک عنصر مهم برای درمان عفونت در کودکان است.

همچنين در مطالعات آزمايشگاهي، اسيد بوتولينيک موجود در عناب در مبارزه با ويروس HIV و آنفولانزايی ديده شده است .

18. بهداشت پوست

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عناب برای مبارزه با برخی مشکلات پوستی مانند آکنه، چین و چروک، لکه های پوستی و زخم ها، صرف نظر از اینکه آیا موضعی مصرف شود و یا خورده شود، عالی می باشد. اما مهمتر از همه، عناب برای از بین بردن خارش ناشی از اگزما مفید می باشد. همچنین نشان داده شده است که پتانسیل مهار گسترش ملانوم (سلول های سرطانی پوست) را نیز دارد.

19. می تواند رشد مو را افزایش دهد

استفاده از روغن عناب بر روی موشهای تراشیده شده به مدت 21 روز باعث شد که موها در مقایسه با گروه کنترل بلندتر و ضخیمتر شوند. این مطالعه نشان می دهد که عناب در انسان نیز نتیجه مشابهی ایجاد می کند.

20. بهبود سلامت تخمدان

مطالعهی انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران (ایران) از یک محصول گیاهی گرفته شده از عناب به نام شیلانوم برای درمان کیست تخمدان استفاده کرد. در پایان مطالعه، مشخص شد این فرمول طبیعی در درمان کیست تخمدان به عنوان قرص ضد بارداری (که معمولا برای این شرایط تجویز می شود) بدون ایجاد عوارض جانبی بسیار موثر می باشد.

21. حذف سموم شیر مادر

در مطالعه ای که در ایران انجام شد، مادران شیرده 15 گرم عناب در روز به مدت 2 ماه مصرف کردند . مطالعه اثر عناب بر سطوح سرمی و کادمیوم در شیر مادر را بررسی کرد. در پايان مطالعه، مشخص شد خانم هایی که عناب خوردند، در مقايسه با گروه شاهد مقادير کمتری از اين عناصر سمي داشتند.

عناب را چگونه مصرف کنیم؟

روش های زیادی برای مصرف عناب وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

  • عناب تازه و خشک شده به عنوان یک میان وعده در سراسر جهان مصرف می شود.
  •  به طور گسترده از عناب به عنوان طعم دهنده در شربت و چای (در چین و کره) استفاده می شود.
  • در بعضی از نقاط هند، عناب برای تهیه ترشی استفاده می شود.

 کروات ها از عناب برای تهیه مارمالاد، آبمیوه و براندی میوه ای استفاده می کنند.

  •  عناب به طور عمده در طب چینی برای خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد التهابی آن استفاده می شود.
  • برگ عناب خشک می شود و به عنوان عطر در بوتان استفاده می شود.
  •  کره ای ها از چوب عناب برای ساخت کاسه ها، مهره ها، قطعات ویولن و .. استفاده میکنند.

انتخاب و نگهداری عناب

اگر میخواهید عناب تازه خریداری کنید، عناب قهوه ای روشن و سفت انتخاب کنید. عناب خشک شده معمولا در بسته بندی فروخته می شود. اگر میخواهید عناب را 3 تا 4 روز نگهداری کنید، عناب تازه را در ظرف های دربسته نگهداری کنید. می توانید عناب را چند هفته در یخچال نگه داری کنید. عناب خشک شده را می توان چند ماه ذخیره و استفاده کرد.

مضرات عناب

خوشبختانه، عناب هیچ عارضه ای ندارد که نگران کننده باشد. با این حال، افراد مبتلا به دیابت باید از این میوه اجتناب کنند، زیرا کربوهیدرات موجود در آن می تواند سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهد.مصرف زیاد عناب باعث خواب آلودگی، اسهال، کاهش اشتها و ضعف می شود.

چگونه میوه عناب را بخوریم؟

می توانید عناب را مثل سیب بخورید. فقط مطمئن شوید دانه آن را خارج می کنید.

طعم عناب چطور است؟

عناب تازه مانند سیب های شیرین است، در حالی که عناب خشک مانند خرما است.

چای عناب برای چه چیزی خوب است؟

چای عناب برای درمان یبوست و بی خوابی و کاهش اضطراب مفید است.

عصاره عناب چیست؟

عصاره عناب از دانه آن گرفته می شود.

آیا عناب برای زنان باردار مناسب است؟

بله، در بارداری می توان عناب مصرف کرد و بسیار مفید است زیرا غنی از فولات و آنتی اکسیدان ها است. با این حال، مصرف عناب باید محدود باشد زیرا ممکن است باعث ایجاد یبوست شود.

Arshiya Syeda. 21 Mind-blowing Benefits Of Jujube Fruit. www.stylecraze.com. May 2, 2019

خانم ا برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك كارشناسي ارشد تغذیه از دانشگاه علوم پزشكي تبريز مي باشد. از فعاليت هاي عمده خانم برزويي مشاوره تغذيه و رژيم درماني است، از سوابق ايشان چاپ ٧ مقاله طرح پژوهشي در نشريات و ژورنال هاي علمي، ترجمه كتاب، كارشناس تغذيه كلينيك ديابت، كارشناس طرح تحول سلامت ، كارشناس مسئول بيمارستان، مربي آموزشي شهرداري و .. است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو