روش تشخیص روغن پالم و عوارض مصرف پالم

منبع: آرگا

88

1400/5/18

09:21


یکی از راه های تشخیص روغن پالم این است که آن را داخل ظرفی شیشه ای بریزیم و داخل یخچال بگذاریم. اگر بعد از چند دقیقه رنگ مات به خود گرفت یعنی دارای پالم است. بسیاری از کارخانجات روغن برای اینکه تشخیص روغن پالم برای خریدار مشخص نشود آن را داخل بطری های مات قرار می دهند.

در این مقاله می خواهیم به ارائه مطالبی مهم و مفید درباره ی چگونگی و راه های تشخیص روغن پالم بپردازیم. دوستان شما می توانید با مطالعه ادامه این مطلب به دانش خود در مورد این موضوع مهم بپردازید.

روش تشخیص روغن پالم

روغن پالم از روغن های مضر برای سلامتی بدن است و بدن را دچار امراض مختلفی از جمله بیماری های قلبی عروقی می کند. متاسفانه در چندین سال اخیر میزان واردات روغن پالم نسبت به سایر روغن های سالم افزایش چشمگیری داشته است و در جهان پرمصرف ترین روغن است.

روغن پالم که از میوه درخت نخل است و حاوی اسیدهای چرب و گلیسرول است. و روغن گیاهی نخل مصرف چربی کلسترول را بالا می برد.

تشخیص روغن پالم

در روغن های سرخ کردنی، روغن های حلبی مخصوصا روغن های نیمه جامد، روغن قنادی حاوی مقدار زیادی روغن پالم است. حتی در کره گیاهی که روزانه همه ما مصرف می کنیم درصد زیادی رو پالم در آن به کار گرفته شده است. برای تشخیص این نوع روغن راه های مختلفی وجود دارد که در اینجا به آن ها می پردازیم.

یکی از روش های شناسایی روغن پالم می توان به قیمت آن ها اشاره کرد که نسبت به روغن های دیگر ارزانتر هستند. اما همیشه نمی توان فقط قیمت را اساس تفکیک روغن های پالم دار از رو,غن های بدون پالم دانست.

به منظور تشخیص میزان پالم در بعضی از روغن های خوراکی می توان کمی از آن روغن را به داخل یک لیوان شیشه ای می ریزیم و آن را داخل یخچال با دمای کمتر از ده درجه سانتی گراد می گذاریم تا چند دقیق بگذرد.

بعد از مدتی روغن پالم یا به اصطلاح علمی اسید پالمتیک به یک حالت مات تبدیل می شود و به صورت مات ظاهر می شود. ناگفته نماند بعضی از فروشندگان و کارخانه داران روغن های پالم از شیشه و بطری های مات استفاده می کنند تا پالم بودن روغن آن مشخص نشود.

روغن نباتی مضر

انواع روغن پالم

این نوع روغن از قسمت گوشتی میوه پالم استخراج می شود و بعد از پالایش که شامل مراحل خنثی سازی، رنگ بری و بوگیری است، مورد مصرف خوراکی انسانی و یا برای تهیه خوراک دام و طیور و نیز به عنوان استفاده غیر خوراکی مثلا در صنعت صابون سازی کاربرد پیدا می کند، روغن پالم دارای انواع مختلفی است که در زیر به معرفی آنها می پردازیم :

  • روغن پالم خام و تصفیه شده
  • روغن پالم استئارین
  • روغن پالم اولئین
  • پالم فراکشن میانی
  • روغن اسید پالم
  •  اسید های چرب تقطیر شده پالم

مضرات و عوارض مصرف روغنهای پالم

روغن پالم موجب افزایش سطح کلسترول و افزایش چربی خون می شود، همچنین اسید های چرب دارای ضریب اشباع بالا موجود در این روغن، موجب می شوند که فرد با مصرف این روغن در طولانی مدت، دچار گرفتگی در عروق و رگ ها در نتیجه ایجاد رسوب در رگ ها خواهد شد.

عکس روغن پالم

میزان اسید های چرب اشباع شده در روغن پالم ۵۰ درصد می باشد، در حالی که روغن مورد استفاده در برنامه تغذیه ای افراد باید حداقل کمتر از ۲ درصد باشد. ضمن اینکه سودجویی برخی اشخاص موجب شده تا از روغن پالم در تولید محصولات پر چرب لبنی استفاده نمایند، بنابراین به جای استفاده از شیر و دیگر لبنیات پر چرب بهتر است از محصولاتی با چربی کمتر از ۲.۵ درصد مصرف کنید.

علی رغم وجود مضرات زیاد روغن پالم، اما همچنان از جمله روغن های پر مصرف به شمار می رود و دلیل استفاده زیاد از آن می تواند قیمت ارزان آن به نسبت روغن های آفتابگردان، روغن کنجد، سویا و ذرت با خواص زیاد می باشند.

از آنجایی که در اغلب جوامع (کشور های جهان سوم) از روغن پالم استفاده می شود و به هنگام خرید، ارزان قیمت بودن روغن در اولویت قرار می گیرد، بنابراین روز به روز شاهد مصرف زیاد این روغن ها در بازار خواهید بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو