ماساژ رفلکسولوژی چه فوایدی دارد و با چه عوارضی همراه است؟

ماساژ رفلکسولوژی چه فوایدی دارد و با چه عوارضی همراه است؟


منبع: آرگا

154

1400/5/19

20:10


توجه داشته باشید که انجام ماساژ رفلکسولوژی به خاطر آرامش بخشی و کاهش درد از گذشته تاکنون مورد توجه افراد بوده و به همین منظور در این مقاله سعی داریم برخی دیگر از فوایدهای این ماساژ خارق العاده را شرح دهیم.

به طور کلی ماساژ رفلکسولوژی یک هنر ۴۰۰۰ ساله و از جمله ماساژهای درمانی پرطرفدار است که با اعمال فشار بر نقاط ویژه بدن برای کاهش درد، کاهش استرس و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارند. در واقع رفلکسولوژی با به کار بردن تکنیک های فشاری در مناطق بازتابی، بسیاری از موانع انرژی را از بین می برد و گرفتگی بدن را رفع خواهد کرد.

آشنایی با ماساژ رفلکسولوژی

بهتر است بدانید که در واقع رفلکسولوژی شامل فشار بر روی محدوده هایی از دست و پاهای شما است که با تمام اعضا، غدد، بافت ها و ماهیچه ها در بدن مطابقت دارند. همچنین ماساژ رفلکسولوژی گردش خون، اکسیژن و نیروی چی را در بدن بهبود می بخشد و استرس را تا حد زیادی کاهش می دهد. قطعا شما نیز با واکنش ضرب زانو آشنایی دارید که عمدتا دکتر به زیر زانوی بیمار ضربه وارد می کند و پای او در هوا بالا رفته و این عمل انجام شده خود منجر به واکنش بخش دیگری از بدن خواهد شد.

خصوصیات ماساژ رفلکسولوژی

رفلکسولوژی معمولا این واکنش را در کل بدن اعمال می کند به گونه ای که با اعمال فشار بر روی پاها و دست ها می توانید مشکلات را در جاهای دیگری از بدن درمان نمایید. به صراحت می توان گفت که ماساژ رفلکسولوژی شامل اصول مشابه طب سوزنی و برخی از انواع ماساژ است و از آنجایی که بدن ما توسط کانال های انرژی طرح ریزی شده وقتی که جریان های این کانال به اساس عوامل مختلف مسدود شده باشند با درد مواجه خواهید شد.

در این زمان رفلکسولوژیت با اعمال فشار بر روی یک قسمت از این کانال ها یک پیام را به طور کامل در امتداد آن می فرستد و باعث آزادسازی دوباره جریان انرژی در بدن می شود. توجه داشته باشید که این ماساژ به تدریج باعث ایجاد حس تعادل و رفاه شده و سلامتی را با استفاده از پاسخ های التیام بخش بدن مجددا به بدن فرد برمی گرداند.

انواع ماساژ های بدنی

دستورالعمل انجام ماساژ:

از آنجایی که ماساژ کف پا عمدتا برای کاهش تنش و استرس استفاده می شود و به عبارتی کاربرد درمانی ندارد شما می توانید با مطالعه و اجرای این تکنیک های ساده برای خود از فواید آن بهره مند شوید:

در اولین مرحله از ماساژ باید روی یک صندلی بنشینید و سپس تمام قسمت های کف پا، انگشتان و پاشنه پا را به آرامی ماساژ دهید. می توانید یک دست را روی پا و دست دیگر را کف پا قرار دهید و به آرامی از نوک انگشتان خود به سمت قوزک ماساژ دهید و این حرکت را به سمت انگشتان ادامه داده و مجددا تکرار نمایید.

حال بایستی با یک دستتان پا را ثابت نگه دارید و با دست دیگر انگشتان هر پا را محکم فشار داده و سپس به آرامی بکشد. بعد با انگشت شست از قسمت بالایی کف پا به صورت خطی و به سمت مرکز کف پا فشار محکم وارد کنید و در قوس و برآمدگی پاها نیز فشار چرخشی ایجاد نمایید. توصیه می شود برای اثربخشی بهتر این حرکت را برای هر دو پا تکرار نمایید.

چگونگی انجام ماساژ

یکی از پاها را نگه دارید و به آرامی به کف آن مشت بزنید و با حرکات انگشتان دست در سراسر کف پا حرکت چرخشی انجام دهید. در این مرحله از قوزک پا تا ناحیه زانو را با استفاده از دستان خود ماساژ دهید و این مرحله را حدود ۵ مرتبه تکرار نمایید. در آخرین مرحله می توانید زانوها را با فشار انگشتان چرخشی در ناحیه کاسه زانو ماساژ دهید زیرا انجام این کار پس از یک ایستادن طولانی می تواند عضلات پا را آرام کرده و به حالت اولیه برگرداند.

به طور کلی می توان گفت که ماساژ منظم پا به تدریج سیستم لنفای را تحریک کرده و ظاهر آن ها را بهبود می بخشد و همچنین علاوه بر ایجاد آرامش و رفع تنش بسیاری از متخصصین رفلکسولوژی می توانند با استفاده از تحریک نقاط خاصی در کف پا به درمان برخی بیماری ها بپردازند. معمولا توصیه می شود در مواردی که این ماساژ با اهداف درمانی مورد استفاده قرار می گیرد حتما تحت نظر افراد متخصص که دوره های آموزشی ماساژ درمانی را با موفقیت گذرانده اند انجام شود.

روش های انجام ماساژ رفلکسولوژی

فواید رفلکسولوژی:

همانطور که می دانید رفلکسولوژی فواید زیادی دارد که معمولا در طب سنتی و چینی به آن توجه می شود. این نوع ماساژ برای بخش هایی از بدن که کانال های اصلی انرژی هستند مفید خواهد بود و به همین خاطر در ادامه سعی داریم برخی از مزیت های آن را شرح دهیم:

  • بهبود عملکرد عصبی:

به صراحت می توان گفت که سیستم های عصبی یکی از پرکاربردترین بخش های بدن بوده که به صورت دائم مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه عصب های بدن ممکن است به مرور حساسیت خود را نسبت به عوامل محیطی از دست بدهند عملکرد آن ها نیز به مرور کاهش خواهد یافت و به همین خاطر زمینه برای بروز بیماری های پارکینسون و لرزش دست و پا در دوران پیری ایجاد خواهد شد.

می توانید با این ماساژ تعداد بسیار زیادی از عصب های بدن خود را تحریک کنید و از این طریق حساسیت و واکنش پذیری آن ها را بهبود ببخشید. معمولا با انجام این ماساژ نواحی مهم در دست و پا، مسیر های عصبی تمیز می شوند و در سنین بالا کمک زیادی به فرد خواهد کرد.

مزیت های ماساژ برای بدن

  • افزایش سطح انرژی بدن:

با افزایش سن ممکن است کانال های انرژی دچار انسداد شوند و به همین خاطر روند انرژی در بدن جریان نخواهد یافت و شما در طول روز با احساس خستگی و کسالت و بیماری های مختلف جسم و روان مواج خواهید شد. با استفاده از ماساژ رفلکسولوژی که بر نواحی کانال انرژی فشار وارد خواهد کرد باعث باز شدن این کانال ها و جریان یافتن انرژی می شود که از این رو سطح انرژی بدن افزایش یافته و متابولیسم بدن بهتر صورت خواهد گرفت.

  • برقراری آرامش:

همانطور که می دانید وقتی مسیر های عصبی در بدن باز می شوند و انرژی در آن ها جریان پیدا می کند احساس آرامش در فرد القا شده و این روش موجب می شود تا استرس بدن تا حد زیادی کاهش یابد. به همین منظور عمدتا از این ماساژ برای رفع مشکلات خواب و استرس های نظیر بیماران اعصاب و روان استفاده خواهد شد. البته که این ماساژ برای افراد سالم نیز فاقد مانع خواهد بود و می توانید پس از روز های کاری سخت و پر تنش به کمک ماساژ آرامش را به معنای واقعی تجربه نمایید.

افزایش آرامش با ماساژ درمانی

  • کاهش سردرد و تحریک سیستم عصبی:

معمولا سردردهایی از جمله میگرن دلایل عصبی دارند و وقتی که کانال های عصبی باز می شوند به تدریج بهبود خواهند یافت. با توجه به اینکه یکی از فواید ماساژ کاهش درد است می توانید با تحریک سیستم عصبی خود دردتان را کاهش دهید و به عبارتی می توان گفت هر گونه دردهای عصبی و سردردهایی که ناشی از تنش هستند با ماساژ رفلکسولوژی قابل درمان خواهند بود.

به صراحت می توان گفت که اغلب افراد برای درمان این مشکل به سراغ قرص های مسکن می روند اما باید بدانید که این موارد به جای درمان و رفع عارضه تنها بیماری را تا مدتی کوتاه مخفی می کنند اما انجام ماساژ باعث می شود تا عامل ایجاد کننده بیماری از بین رفته و سلامتی بیشتری در بدن ایجاد شود.

شناخت عوارض جانبی رفلکسولوژی

عوارض جانبی رفلکسولوژی:

توصیه می شود که پیش از انجام ماساژ حتما اطلاعات کلی در مورد بیماری ها و داروهای مصرفی خود به پزشک بدهید زیرا انجام این کار باعث می شود پزشک ماساژ را با اطمینان خاطر بیشتری انجام دهد:

چنانچه زخم، آسیب دیدگی جدید، نقرس، زخم های پا یا مچ پا و بیماری قلبی دارید ممکن است انجام رفلکسولوژی با خطراتی همراه باشد.

همچنین انجام ماساژ ممکن است برای مبتلایان به دیابت، استئوآرتریت، عفونت های فعال، مشکلات گردش خون، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه یا انواع خاصی از سرطان ها مناسب نباشد و همچنین زنان باردار نیز باید از انجام این ماساژ پرهیز کنند.

در پایان بعد از آشنایی با عوارض استفاده از این ماساژ چنانچه به دنبال ماساژ سردرد و یا انجام ماساژ سر با چند روش هستید پیشنهاد می کنیم لینک این مطالب را دنبال نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو