ویژگی های فرزند دوم چیست و چه خصوصیاتی دارند؟

ویژگی های فرزند دوم چیست و چه خصوصیاتی دارند؟


منبع: آرگا

115

1400/5/22

16:14


از ویژگی های فرزند دوم نسبت به اول احساس سلطه گری کمتری داشته و همه را دوست دارند و احساس خوشبختی و شادی می کنند. از آن جایی که تلاش در نگه داشتن همه افراد دارند این امکان وجود دارد که به اشخاص وابسته ای تبدیل شوند.

با به دنیا آمدن فرزند دوم تاثیرات زیادی بر کل خانواده الخصوص فرزند اول می گذارد که در ماه های اول بعد از تولد بچه دوم مادر که بسیار درگیر شیر دادن و عوض کردن پوشک و کوهی از کارها و مهمان های شبانه و بی خوابی شده خیلی زود از توجه به فرزند اول غافل می شود. طی تحقیقات درباره جایگاه و ویژگی های فرزند دوم و تاثیر آن در بین خانواده انجام شده که می گویند فرزند اول خانواده تا مدت ها تنها بوده و تمام توجه والدین روی آن بوده و با تولد دومین فرزند خانواده این حالت تغییر کرده و چون طبیعی به نظر می رسد از بین می رود. در ادامه مطالب مجله آرگا همراه ما باشید.

مختصه دومین بچه در خانواده

ویژگی های رفتاری فرزند دوم

در هنگام تولد فرزند دوم یا وسط والدین از تجربه و آرامش بیشتری برخوردار هستند که با نگرانی و دلواپسی های آنان در مورد نگه داشتن کودکان کمتر می شود. پس در ارتباط با دومین بچه از شیوه راحت تری استفاده می کنند. دومین فرزند خانواده بودن از تاثیرات و نگرانی های عاطفی و احساسی که با تولد فرزند اول به آن ها اضافه شد در امان است. بالا رفتن تجربه و پختگی والدین در رشد و پرورش کودک سبب آن نمی شود که در نظارت و سرپرستی دومین بچه زیاده روی نکنند.

بنابراین بچه دوم بی نیاز تر و مستقل تر از بچه اول رشد می کند با اضافه کردن این رفتار پدر و مادر با بچه دوم به خاطر بالابردن سطح تجربه و مهارت از پایداری بیشتری برخوردار می شود. بچه دوم از همان کودکی می کوشد تا خود را همپا خواهر یا برادر بزرگترش برساند ولی نمی تواند با آن رقابت کند دچار مشکل سرشکستگی و ناتوانی می شود.

مختصه دومین فرزند

دومین بچه خانواده معمولا در آزمون های هوشی پیشرفت بیشتری دارند و اغلب گشاده رو شادتر نسبت به بچه های اول هستند. آن ها اغلب ویژگی ها و خصوصیاتی را که در خود می پرورانند برعکس خواهر یا برادر بزرگتر از خود است. مثلا اگر فرزند ارشد دارای حس همکاری باشد و انسان خوش مشربی حساب شود دومی یک دردسرساز واقعی از آب در می آید.

زمانی که در جمع حضور دارد همه خود را جمع و جور می کنند و حساب کار دست شان می آید. اگر اولی از نظر رشته آکادمیک و علمی پیشرفت کند دومی بیشتر یک رشته ورزشی یا هنری را دنبال می کند. معمولا از خصوصیات فرزند دوم زدن ساز مخالف است و بیشتر تمایل دارند تا خلاف اعتقادات عمومی و باور های خانواده باشند و دنبال کنند آن ها همواره در تلاش هستند تا چیز دیگری یا جدیدی از خود را نشان دهند.

وجه ممیز بچه دوم

دیگر خصوصیات دومین فرزند خانواده

دومین کودک به هیچ عنوان موقعیت قدرتمندی را تجربه نکرده و اگر خواهر یا برادری به آن ها اضافه شود حس ناامنی و خلایی که فرزند نخست امتحان کرده را تجربه نخواهد کرد. او با اولین بچه خانواده در رقابت به سر می برد و این موقعیت عاملی شده تا انگیزه پیشرفت در کودکان کوچک تر به وجود آید.

فرزند دوم همیشه خواهر یا برادر بزرگ تر از خود را مثل الگو قرار داده و تلاش می کند رفتار رقابتی با او داشته باشد. ولی اگر او یک ویژگی فوق العاده و منحصر به فرد داشته باشد همیشه حس می کند به او چیزی کم دارد و این امکان که در او موجب شده کمتر احساس موفقیت بکند.

ویژگی های شخصیتی فرزند دوم

در مجموع ویژگی های دومین فرزند خصوصیاتی مثل مستقل، اجتماعی، واقع گرا، باسیاست، انعطاف پذیر، اهل رقابت دارند. این افراد عموما جاه طلب و به دنبال کسب موفقیت های بیشتر هستند اما به ندرت خودخواه و از خود راضی می شوند. آن ها به تعیین اهداف بزرگ برای خود علاقه دارند و همین مسئله موجب شده تا تعداد شکست بیشتری نسبت به بقیه داشته باشند، البته به همان اندازه یاد می گیرند.

حتی امکان دارد احساس کند و خود را نادیده بگیرد آن ها نسبت به ناعادلانه های زندگی قانع شده اند و شاید احساس فریب خوردگی کند. امکان دارد آن نگرش من بدبخت را اختیار کند و کودک مشکل سازی شود. بچه وسطی در برخی خانواده هایی که اختلاف دارند امکان دارد بانی صلح شوند کسی که اوضاع را نظم و سامان می دهد.

ویژگی ها و خصوصیات فرزند دوم

فرزندان دوم معمولا افراد خانواده دوستی هستند که دیگران از بودن با آن ها لذت می برند. که از مهمترین نیازشان آرام نگه داشتن اقیانوس پرتلاطم زندگی است و شعار آن ها آرامش به هر قیمتی می باشد. این ها معمولا افرادی بی سر و صدا و آرام و دوست داشتنی و شیرینی هستند که شنونده خوبی بشمار می آیند. مهارت زیادی در حل مشکلات داشته و چون همیشه ۲ جنبه یک مشکل را بررسی می کنند دوست دارند همه را خوشحال کنند. که همین موضوع باعث شده مشاوران و میانجی گران خوبی باشند.

خصوصیات و ویژگی های فرزند دوم

فرزندان دوم نسبت به اول احساس سلطه گری کمتری داشته و همه را دوست دارند و احساس خوشبختی و شادی می کنند. از آن جایی که تلاش در نگه داشتن همه افراد دارند این امکان وجود دارد که به اشخاص وابسته ای تبدیل شوند. اغلب به همسن و سال های خود می پیوندند و به راحتی می توانند از خانواده جدا شوند. آن ها می آموزند که چگونه با ارتباط با داشتن گرایش مهارت مردمی بسیار عالی حمایت کنند. در کل تمامی مواردی که ذکر شد درباره ویژگی و خصوصیات فرزند دوم آن ها افرادی مستقل و با شخصیتی قوی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی های فرزند اول  و حسادت فرزند بزرگتر به کوچکتر می توانید به کلیک بر روی لینک بیشتر اطلاعات کسب کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو