ادعای جالب «دبیر انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط»: اگر این ممیزی ها بشود مثل آثار در تلویزیون دیگر انگیزه ای برای مردم باقی نمی ماند که بخواهند سریال های وی او دی ها را ببینند و می روند سمت ماهواره!

منبع: سینما پرس

104

1400/5/23

13:23


سینماپرس: دبیر انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط گفت: ابعاد مختلف حوزه «وی‌اودی»ها برای خود پلتفرم‌ها هم نامشخص است.

محمدمهدی عسگرپور در نخستین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: دبیر انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط گفت: ابعاد مختلف حوزه «وی‌اودی»ها برای خود پلتفرم‌ها هم نامشخص است.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری محمدمهدی عسگرپور دبیر صنف VOD (ویدئوی درخواستی) امروز با حضور اهالی رسانه و مطبوعات در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

محمدعلی یوسفی‌زاده رییس صنف شرکت‌های ویدئوی برخط (آنلاین) در ابتدای مراسم گفت: قصد ما امروز آشنایی و ارتباط با انجمن است. با توجه به تغییر تکنولوژی تحولاتی در حال رخ دادن در این صنعت است بهتر دیدیم از نگاه جمعی صنف در راه ارائه خدمت به مردم استفاده کنیم.

وی افزود: فرهنگ شرایط اقلیمی و ... می‌طلبد تا در این تغییر و بیشتر تعاملی شدن این سرویس‌ها در جهت خدمت به مردم راه‌های ساده‌تری به توسعه این صنف داشته باشیم و برای به اجرا رسیدن آن تلاش می‌کنیم. در جلسات متعددی که در انجمن صنفی خدمات نمایشی داشتیم اتفاق های مختلفی بررسی کردیم.

یوسفی‌زاده ادامه داد: اولین نکته این است که باید در کنار هم باشیم و همین باعث می‌شود زوایای بیشتری که اعضای صنف دارند را با هم بررسی کنیم. همچنین در خصوص پیگیری‌ها و رفع موانع نیز با هم همراه باشیم. به همین جهت قرار شد کمیسیون‌هایی ذیل مجمع داشته باشیم از نوع پلتفرم‌ها نحوه تأمین محتوا در هیئت مدیره دیده شد و مصوبه لازم نیز در نظر گرقته شد.

رییس صنف شرکت‌های ویدئوی برخط افزود: مورد بعدی نرخ گذاری و تعرفه‌گذاری برخط بود و سعی کردیم در شرایط سخت اقتصادی همراه مردم باشیم و با کمترین هزینه و بهترین کیفیت در خدمت مردم باشیم. بسته به تعداد محتوای تاثیرگذاری که پخش می شود و بسته به نوع تبلیغات پلتفرم‌ها قابلیت این را دارند که وارد استفاده از این مصوبه شوند.

یوسفی زاده گفت: ساز و کار انجمن ممکن است تشکل مستقلی برای خود داشته باشد تا همه اعضا به طور روزمره با انجمن ارتباط داشته باشند و انجمن هم بتواند با ساختارهای بیرونی ارتباط داشته باشد. برای ایجاد هماهنگی پیش بینی شد دبیرخانه به طور مستقل و با ساز و کار مشخص مدیریتی خارج از اعضا تشکیل شود و دفاع لازم را داشته باشد.

وی افزود: در این بین با اشخاص متعددی صحبت کردیم و با آقای عسگرپور به جمع بندی نهایی به عنوان دبیر صنف رسیدیم.

* ابعاد مختلف حوزه «وی‌اودی»ها برای خود پلتفرم‌ها هم نامشخص است

عسگرپور دبیر انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط نیز گفت: برگزاری مراسم در چنین شرایطی که داریم، سخت است؛ شرایطی که خیلی از عزیزان را از دست دادیم اما چاره ای نیست و نمی شود زندگی را متوقف کرد.

وی افزود: مخصوصاً این روزها که سریال‌هایی در «وی‌اودی»ها ساخته و پخش می شود، بحث‌هایی درباره آن‌ها بوجود می آید. این صنف فعالیت جدی خود را به شکل رسمی آغاز کرده است. ما با تکنولوژی جدیدی مواجهیم، درست است ۱۰ سال از ظهور شبکه نمایش خانگی می‌گذرد اما در اصل این انجمن نوظهور است. برخی ها معتقدند این همان ادامه شبکه نمایش خانگی است و برخی ها هم می گویند پدیده مستقلی است.

دبیر انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط ادامه داد: ابعاد مختلف این حوزه هنوز برای خود پلتفرم‌ها مشخص نشده است. در کشور ما نشان داده شده رابطه خوبی بین بخش‌های نظارتی با پدیده های جدید وجود ندارد. الان مقطعی هستیم که ممکن است اختلاف نظرهایی در این باره شکل بگیرد.

عسگرپور در پاسخ به سوال خبرنگارها درباره رابطه صنف وی او دی ها با ساترا و طرح صیانت از فضای مجازی گفت: در خیلی از نقاط دنیا ساختارهایی برای نظارت در نظر گرفته شده و ما هم به دنبال ساختارهای جهانی نرفتیم. توجه به آن ساختارها بد نیست البته ویژگی‌هایی در مراودات ما وجود دارد و آن بخش را به ما نشان می دهند و مابقی‌اش را نشان‌مان نمی دهند و تازه متوجه می شویم وزارت فرهنگ ندارند. ما با پدیده ای مواجهیم که هنوز ابعادش روشن نشده است و طبیعی است. اما فکر می کنم پاسخ ساده ای نسبت به مسئله پیچیده داده شده است.

وی افزود: ما تنها کشوری هستیم که تلویزیون ما کاملاً دولتی است. در چنین کشوری که مونوپلی (انحصار) جدی وجود دارد ساختار خاص خود را هم دارد. این ساختار به روز هم نشده است و این را به عنوان برنامه ساز و سریال ساز می‌گویم. نکته اینجا است که این جریان که عهده‌داری مجموعه خودش برایش سخت شده، آیا توان اداره مجموعه دیگری هم دارد؟ و این سوال اصلی است و ممکن است سوءتفاهم بوجود بیاورد و مشخص است که شما دچار اختلاف خواهید شد.

دبیر انجمن‌های صنفی شرکت‌های نمایش ویدئویی برخط ادامه داد: هر سازمانی که چنین موضوعاتی داشته باشد به چالش برمی خورد. این موضوعی است که سالهای سال در دنیا درباره آن بحث شده است. اینجا مباحث زیرمجموعه ماجراهای سیاسی امنیتی قرار می گیرد.

وی مدعی شد: اینکه گفتم زورمان به ساترا نمی‌رسد بحث مالی بزای بازبینی آثار بود و اینکه گفتند برای بازبینی پول دریافت می‌کنند. اینجا خزانه صداوسیما است و احتمالا مفاسدی را هم خواهد داشت. ممیزی در کشور ما انتها ندارد. اولین اتفاقی که می افتد می‌گویند ما برای کمک به شما آمدیم و بعد برخی آثار منتشر می شود که می گویند مگر قرار نبود نظارت کنید؟ باز ممکن است برآورده نشود. باز این فشار منتقل می شود و به جایی می رسیم که مثل دهه ۶۰ تست گریم ها را باید ببینند. ممیزی شن‌زاری است که گسترش پیدا می‌کند و ما باید در این نهاد صنفی از این موضوع مراقبت کنیم. اگر این ممیزی ها بشود مثل آثار در تلویزیون دیگر انگیزه ای برای مردم باقی نمی ماند که بخواهند سریال های وی او دی ها را ببینند و می روند سمت ماهواره.
بحثمان با دوستان ممیزی همین است.

وی درباره پیش بینی تغییر مدیران صداوسیما نیز گفت: نمی شود پیش بینی کرد و می شود حدس و گمان هایی زد و در شرایطی هستیم که نمی شود خیلی پیش بینی کرد. حتی برخی ها که می گویند آمدیم تا ممیزی ها را کمتر کنم بیشتر می ترسم. اما در حوزه دولت افرادی که کمتر حرف می زنند را بهتر می شود قبول داشت. وزارت ارشاد به قوانین تصویب شده‌اش استنا می کند و صداوسیما هم همین طور. بحث تنظیم گری مسائلی دارد که باید از ابعاد مختلف به آن توجه شود. فرقی ندارد مسائل در صداوسیما باشد یا ارشاد و متخصصین باید درباره مسائل نظر دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو