فرشته نوبخت و نگارش رمانی با تکیه بر عشق الهی، زمینی و اساطیری | تاملی روایت‌شناسانه بر درام‌های تاریخی ایران در یک کتاب

47

1400/6/26

23:48


رمان «ارابه خورشید» اثر تازه فرشته نوبخت به‌زودی منتشر می‌شود.

فرشته نوبخت و نگارش رمانی با تکیه بر عشق الهی، زمینی و اساطیری | تاملی روایت‌شناسانه بر درام‌های تاریخی ایران در یک کتاب

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فرشته نوبخت نویسنده و منتقد ادبی، با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: پنجمین رمانم با عنوان «ارابه خورشید» داستان ساده‌ای درباره‌ عشق و رابطه‌ آن با آفرینش جهان است. 

او با این توضیح که سعی کرده در کتاب جدید از مفهوم عشق بگوید، افزود: این مضمون در حقیقت تمی فلسفی است که من دوست داشتم در قالب داستانی به آن بپردازم. این‌که چگونه با عاشق شدن در حقیقت به‌دنبال پیدا کردن حقیقت وجودی خودمان هستیم و می‌کوشیم به زندگی‌مان در قامت یک عشق بیرونی، معنا ببخشیم. اما از منظر دیگر، چنان دچار روزمرگی شده‌ایم که کم‌تر توجهی به چنین مفاهیمی داریم. عشق از جمله دستمالی‌شده‌ترین موضوعاتی است که ما در زندگی مدرن با آن روبه‌رو هستیم و پرداختن به آن در قالب یک داستان گاه تنها حرکت در یک مرز سطحی‌نگرانه تلقی می‌شود. در حالی‌که تعالیم دینی به ما می‌گویند که عشق، بهانه و دلیل آفرینش است و جز این حقیقتی وجود ندارد. تلاشم بر این بوده که در رمان «ارابه خورشید» با تکیه بر مثلث عشق الهی، عشق زمینی و اساطیری، به‌‌وجهی از عشق اشاره داشته باشد که از یک‌سو موجب آزادی و رهایی از هر آنچه قیدوبندهای مالوف است و از سوی دیگر خالق زیبایی و کمال.

نوبخت درباره محتوای این رمان، اظهارداشت: یک دفترچه یادداشت کوچک، تنها میراثی است که از مادر به خورشید می‌رسد و ما همراه با او جست‌وجویی را بر مبنای قصه‌ها و داستان‌های مختلف در خلال روزمرگی‌های مادر آغاز می‌کنیم. جست‌وجویی که سرمنشا کشف حقایقی در داستان خواهد شد. تمام سعی‌ام را کردم تا داستانی ساده، سرراست و روان‌خوان بنویسم و به همین دلیل این رمان، تفاوت‌های بنیادینی در ساختار روایی با آخرین رمانم، یعنی «کمی مایل به سرخ» دارد. به این دلیل که دوست دارم بسیار خوانده و به‌خوبی فهم شود.

به‌گفته او، رمان «ارابه خورشید» اوایل پاییز از سوی انتشارت تازه تاسیس کُراسه منتشر و راهی بازار خواهد شد.

نوبخت که کتاب علمی پژوهشی را با محوریت مطالعات درام در دست انتشار دارد، تصریح‌کرد: این کتاب  «فراتاریخ‌نگاری در درام ایرانی» نام دارد و تاملی روایت‌شناسانه بر درام‌های تاریخی در ایران است؛ حاصل چند سال تامل و پژوهش متمرکز خودم و محمدجعفر یوسفیان است. مطالعه‌ای بر متون نمایشی ایران در چند دهه‌ اخیر است که در آن‌ها تاریخ به‌نحوی دستمایه‌ روایت‌های نمایشی قرار گرفته است. تلاش کردیم تا بخش‌های مهمی از حافظه‌ تاریخی و متون نمایشی را براساس یک نظریه‌ معاصر ادبی – فلسفی مورد کاوش قرار داده و در نهایت شیوه‌های نوینی را پیشنهاد بدهیم که منطبق بر امکانات فرهنگی و تاریخی خودمان باشد.

او اظهار امیدواری کرد این مطالعه راه‌گشای مطالعات گسترده‌‌تری، نه‌تنها در زمینه‌ ادبیات نمایشی و درام‌های ایرانی، بلکه در زمینه‌ ادبیات روایی نیز باشد و به‌ویژه بتواند برای دانشجویان و محققان هر دو حوزه، چارچوب نظری و مدل‌های مناسبی را پیشنهاد بدهد. کتاب «فراتاریخ‌نگاری در درام ایرانی» از سوی نشر هرمس منتشر می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو