جنین عرضی چیست + روش های حل مشکل جنین عرضی در شکم

جنین عرضی چیست + روش های حل مشکل جنین عرضی در شکم


منبع: بیتوته

83

1400/6/28

09:59


جنین عرضی چیست + روش های حل مشکل جنین عرضی در شکم



جنین عرضی و جنسیت, وضعیت عرضی جنین در رحم, جنین عرضی کی میچرخه

جنین عرضی کی میچرخه

 

خطرات جنین عرضی و منظور از جنین عرضی چیست؟ 

جنین در طول بارداری در رحم می چرخد و در نهایت سر جنین رو به پایین و روبروی دهانه رحم قرار گرفته و آماده تولد می شود، در مواد نادر ممکن است جنین درست نچرخیده و به حالت عرضی قرار گرفته  سرش به سمت پهلو باشد که تنها راه ممکن برای زایمان در چنین موارد ، جراحی سزارین خواهد بود.

هنگام بارداری جنین حین رشد در رحم می چرخد و ضربه هایی به شکم شما وارد می کند . اغلب نوزادان معمولا فعالیت زیادی دارند و تمایل دارند در رحم بچرخند و در مراحل آخر باردرای معمولا جنین به صورتی در رحم قرار میگرد که سرش رو به پایین و دقیقا مقابل دهانه رحم قرار می گیرد ولی در برخی موارد جنین در این حالت که مناسب برای زایمان طبیعی است قرار نمی گیرند و به جای این که در ماه اخر بارداری به حالت عمودی در رحم قرار بگیرند ، به حالت عرضی در رحم قرار می گیرند و سرشان به جای این که رو به پایین باشد به سمت چپ یا راست رحم است. 

 

در صورتی که پزشک موفق نشود جهت سر جنین را اصلاح کند ، تنها راه ایمن برای زایمان ، انجام جراحی سزارین است. 

 

زمان چرخش جنین عرضی, جنین عرضی یعنی چه, جنین عرضی

جنین عرضی چیست

 

جنین عرضی چیست؟

جنین عرضی (به انگلیسی : Transverse fetus) یک مشکل نادر در بارداری است که در هر 300 بارداری یک بار دیده می شود. اگر جنین در ماه آخر بارداری به حالت ایده آل قرار نگرفته و به جای این که سرش رو به پایین باشد ، در حالت افقی قرار بگیرد شما با مشکل جنین عرضی روبرو می شوید و سرش به سمت راست یا چپ رحم و شکم تمایل دارد. 

 

جنین عرضی از اوایل بارداری تا هفته 26 بارداری کاملا طبیعی است ولی با نزدیک شدن زمان زایمان اگر این وضعیت ادمه داشته باشد امکان زایمان طبیعی برای مادر وجود نخواهد داشت. 

جنین عرضی معمولا در ماه هشتم و نهم بارداری باید به حالت عمودی قرار بگیرد تا برای زایمان طبیعی آماده باشد. 

 

زمان چرخش جنین عرضی, جنین عرضی یعنی چه, جنین عرضی

علت مشکل جنین عرضی

 

علت بروز مشکل جنین عرضی

در حالت طبیعی در هفته 32 – 36 بارداری جنین باید بچرخد و سرش رو به پایین قرار بگیرد ولی در برخی موارد این اتفاق نمی افتد که می تواند به دلایل زیر باشد :

 

زیاد بودن مایع آمنیوتی : زمانی که مایع آمنیوتی یا مایعی که دور جنین را در برگرفته است بیش از حد باشد احتمال این که جنین در موقعیت نامناسب قرار بگیرید بیشتر می شود. مایع درون کیسه آب در هفته چهارم به طور میانگین باید حدود 800 میلی لیتر باشد و با افزایش رشد جین کمتر شده و به 600 میلی لیتر خواهد رسید در غیر اینصورت باعث لیز خوردن جنین در رحم و به پهلو قرار گرفتن جنین خواهد شد. 

 

بارداری دوقلویی : در بارداری های دوقلویی بعد از به دنیا آوردن یک قل احتمال این که قل دوم بچرخد و حالت عرضی بگیرد وجود دارد. 

 

بارداری چند قلویی : احتمال قرار گرفتن جنین به حالت عرضی در بارداری چند قلویی بیشتر از سایر موارد است. 

 

بسته شدن راه جفت : اگر راه جفت در رحم بسته شود احتمال این که جنین حالت عرضی به خودش بگیرد زیاد است.

 

کوچک بودن دهانه رحم : اگر دهانه رحم متناسب نبوده و سر جنین نتواند از دهانه رحم عبور کند ، جنین چرخیده و حالت عرضی به خود می گیرد.

 

جنین عرضی, خطرات جنین عرضی, علت مشکل جنین عرضی

تشخیص جنین عرضی در شکم

 

تشخیص جنین عرضی در شکم

تشخیص اولیه جنین عرضی در شکم با معاینه سونوگرافی وژن و شکم انجام میشود که قرار گیری جنین عرضی در شکم را نشان میدهد. 

به عنوان مثال در معاینه شکم علایمی از قبلی کوچک تر بودن قد جنین ، ارتفاع داشتن سر جنین و شنیده شدن ضربان قلب جین از زیر بند ناف می تواند علایم وجود جنین عرضی در شکم باشد.

 

خطر وجود جنین عرضی در شکم

اصولا مشکل جنین عرضی در هفته 38 کاملا غیر طبیعی است و جنین اگر نتواند بچرخد همچنان با مشکل جنین عرضی در هفته 38 روبرو باشیم می تواند مشکل ساز باشد. جنین عرضی در هفته 38 ممکن است دچار عوارضی برای سلامتی اش شود.

 

کاهش اکسیژن : در صورتی که اکسیژن رسانی به جنین کاهش پیدا کند باید هر چه سریعتر عمل سزارین انجام شود. 

 

شکاف رحم : وجود جنین عرضی در هفته 38 کاملا غیر طبیعی است و به دلیل بزرگ بودن جنینن احتمال خطر ایجاد شکاف در رحم وجود دارد.

 

پایین افتادن بند ناف : در صورتی که جین عرضی باعث پایین افتادن بند ناف شود ، شرایط بحرانی و بروز عفونت شده و پزشک فورا سزارین را انجام میدهد. 

 

فشردگی و گره خوردن بند ناف : عرضی قرار گرفتن جین می تواند منجر به کشیدگی یا گره خوردن بند ناف و ایجاد فشار بر جنین شود که نتیجه آن کاهش خونرسانی و نرسیدن اکسیژن کافی به جنین است. 

 

علت مشکل جنین عرضی, خطر وجود جنین عرضی در شکم, جفت قدامی و جنین عرضی

روش های حل مشکل جنین عرضی در شکم

 

روش های حل مشکل جنین عرضی در شکم

شما میتوانید با یک سری تکنیک موقعیت جنین در رحم را تغییر کنید و به چرخش جنین در جهت درست و طبیعی کمک کنید از جلمه :

 

مراقبت از ستون فقرات : یکی از تکنیک هایی که توسط متخصصین انجام میشود به نام تکنیک وبستر شناخته می شود که هیچ فشاری به جنین وارد نمی کند و کاملا ایمن است و به چرخش جنین عرضی کمک کرده و میتواند باعث شود سر جنین رو به پایین قرار بگیرد. 

 

ماساژ : یک سری تکنیک های ماساژ خاص که باید توسط متخصص روی شکم انجام شود  میتوند سر کودک را از پهلو به سمت پایین بچرخاند و کمککند جنین در موقعیت مناسب برای زایمان قرار بگیرد. 

 

تکیه دادن به جلو : این تکنیک هم باید تحت نظر پزک انجام شود تا به جنین برای قرار گرفتن و چرخش در جهت مناسب کمک کند. 

 

تغییر دادن جهت سر : در این تکنیک که معمولا برای جنین عرضی در هفته 37 انجام می شود ، پزشک جهت سر جنین را به سمت پایین می چرخاند. 

 

گردآوری : بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو