با کاربرد اتوکلاو و سایر تجهیزات آزمایشگاهی ضروری بیشتر آشنا شوید

با کاربرد اتوکلاو و سایر تجهیزات آزمایشگاهی ضروری بیشتر آشنا شوید


92

1400/6/28

12:00


با کاربرد اتوکلاو و سایر تجهیزات آزمایشگاهی ضروری بیشتر آشنا شوید

سلامت نیوز: فضای آزمایشگاه یک فضای مهیج با ابزارها و تجهیزات بسیار متنوعی است. هر کدام از این تجهیزات کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند و برای استفاده خاصی طراحی و تولید شده‌اند. با این وجود تمام این تجهیزات ارتباط پیوسته‌ای با یکدیگر دارند و به نوعی مکمل یک دیگرند. در بین انواع ابزارهای آزمایشگاهی تجهیزاتی هستند که وجودشان در هر آزمایش و تحقیقی ضروری است. می‌توان این ابزار را تجهیزات پایه آزمایشگاهی دانست که اتوکلاو یکی از آن‌ها است. کاربرد آزمایشگاه در صنایع مختلف متفاوت است. برای هر صنعتی مانند صنعت داروسازی، غذاسازی، کشاورزی و غیره فضای آزمایشگاهی و تجهیزات خاصی تعریف شده‌ است. به همین دلیل شاهد انواع مختلفی از تجهیزات هستیم که هر نوع آن‌ها با توجه به کاربردشان انتخاب می‌شوند. بر این اساس و به طور مثال اتوکلاو نیز انواع مختلفی دارد. در ادامه کاربرد انواع تجهیزات آزمایشگاهی ضروری را بیان می‌کنیم.

اتوکلاو چیست؟

با کاربرد اتوکلاو و سایر تجهیزات آزمایشگاهی ضروری بیشتر آشنا شوید

اتوکلاو نوعی دستگاه استریل کننده است. در واقع دستگاهی است که با استفاده از آن می‌توان لوازم آزمایشگاهی را استریل کرد. این دستگاه با استریل کردن لوازم میکرو ارگانیسم‌ها و تمام عوامل انتقال دهنده آن‌ها را به صورت کامل پاکسازی می‌کند. این فرایند با استفاده از بخار اشباع شده و با بکارگیری روش‌های فیزیکی و شیمایی انجام می‌شود. جالب است بدانید استریل مردن با ضدعفونی کردن کاملاً متفاوت است. اگر با این تفاوت آشنا باشید حتماً اهمیت استفاده از این دستگاه برایتان روشن خواهد شد. در استریل کردن هیچ نوع میکروبی روی سطح اجسام باقی نما‌ماند. به همین دلیل اتوکلاو علاوه بر استفاده در آزمایشگاه‌ها برای مراقبت‌های بهداشتی بیمارستان‌ها و سایر کاربردهای صنعتی نیز استفاده می‌شود. طی فرآیند ستریل کردن با اسن دستگاه تمام قارچ‌ها، ویروس‌ها و هاگ‌های روی لوازم از بین می‌روند.

نحوه کار اتوکلاو به سه عامل حیاتی وابسته است. در واقع ستریل کردن یا عقیم سازی توسط این دستگاه طی سه مرحله انجام می‌شود. این سه مرحله شامل استفاده از بخار، استفاده از هوا و گرمای خشک و بکارگیری روش پلاسما می‌باشد. به این صورت که لوازم مورد نظر برای مدت زمان مشخصی داخل دستگاه قرار می‌گیرند و در دمای معینی جهت عقیم سازی گرم می‌شود. بخاری که درون دستگاه تعبیه شده گرما را به خوبی به سطح اجسام انتقال می‌دهد و به این ترتیب باکتری‌ها و سایر ارگانیسم‌های میکروبی از بین می‌روند. از آن جا که تجهیزات آزمایشگاهی دائماً در حال استفاده هستند و حتی کمترین میزان میکروب و آلودگی می‌تواند بر روی نتایج حاصل از آزمایش‌ها اثر بگذارد، استریل کردن تجهیزات اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین خاطر لزوم استفاده از این دستگاه استریل کننده یا ضد عفونی کننده بخار قابل درک است.

انواع تجهیزات آزمایشگاهی ضروری

همان طور که گفتیم تجهیزات و ابزارهای مختلفی در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند اما برخی از آن‌ها کاربردهای بیشتری دارند. در زیر چند نمونه از مهم‌ترین این لوازم آزمایشگاهی را معرفی می‌کنیم.

با کاربرد اتوکلاو و سایر تجهیزات آزمایشگاهی ضروری بیشتر آشنا شوید

  • آون آزمایشگاهی: آون دستگاهی است که با افزایش تدریجی دما سبب استریل کردن تجهیزات می‌شود. این دستگاه کاربردی مشابه اتوکلاو دارد و می‌توان آن را ضروری‌ترین تجهیز آزمایشگاهی دانست. این دستگاه در آزمایشگاه‌های پزشکی، داروسازی، زیست شناسی و صنعتی برای استریل کردن ظروف شیشه‌ای و فلزی به کار گرفته می‌شود. آون علاوه بر استریل کردن لوازم برای خشک کردن تجهیزات نیز استفاده می‌شود. طراحی متنوع ساختار آون نشان دهنده کاربردهای مختلفی است که از آن انتظار می‌رود. به عبارت دیگر ساختار آون با توجه به نوع کاربرد آن طراحی و تولید می‌شود. به عنوان مثال جنس برخی از آون‌ها استیل است و برخی دیگر از آون‌ها نیز از آلومینیوم ساخته شده‌اند. اجزای کلی آون آزمایشگاهی شامل محفظه، المنت، عایق و بخش حفاظتی و نمایشگر دما می‌شود.
  • انکوباتور: در آزمایشگاه‌هایی که بر روی نمونه‌های سلولی تحقیق می‌کنند، وجود انکوباتور معنا پیدا می‌کند.انکوباتور دستگاهی است که از آن برای رشد و نگهداری از کشت‌های سلولی و کشت‌های میکروبی استفاده می‌شود. این دستگاه شرایط بهینه مانند میزان رطوبت، دما، اکسیژن و غیره را برای رشد میکروارگانیسم‌های زنده فراهم می‌کند. با توجه به کاربردی که انکوباتور دارد، می‌توان آن را نقطه مقابل اتوکلاو قرار داد. انکوباتور یا گرم‌خانه آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های زیست شناسی سلولی بیشترین کاربرد را دارد.
  • هات پلیت: هات پلیت که به آن هیتر آزمایشگاهی نیز می‌گویند، دستگاهی شبیه به یک صندوقچه است که المنت‌های تعبیه شده در آن برای گرم کردن استفاده می‌شوند و با گرم کردن آهسته مایعات سبب حل شدن آن‌ها می‌شوند. به این صورت که نمونه‌های داخل ظروف یک صفحه حرارتی هات پلیت قرار گرفته و گرم و ترکیب می‌شوند. برخی از انوع این تجهیزات دارای همزن مغناطیسی است و مواد را حین گرم شدن هم می‌زند. به صورت کلی هات پلیت در دو نوع ساده و مغناطیسی همزن دار است. نوع ساده آن تنها عمل گرم کردن نمونه را انجام می‌دهد. جالب این جا است که اساس کار اکثر تجهیزات آزمایشگاهی مانند اتوکلاو و هات پلیت بر پایه حرارت است
  • ترازوی آزمایشگاهی: همان قدر که تجهیزاتی از جمله اتوکلاو و آون در آزمایشگاه‌ها اهمیت دارند، وجود یک ترازوی آزمایشگاهی نیز ضرورت دارد. ترازوی موجود در آزمایشکاه‌ها انواع مختلفی دارد و هر کدام نیز کاربرد مخصوص خود را دارند. قابلیت اندازه‌گیری ترازو ازمایشگاه به ۱۶ واحد می‌رسد. اندازه‌گیری دقیق مواد در پروژه تحقیقاتی آزمایشگاه‌ها اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل این نوع ترازو از دقت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
  • مواد شیمایی: اگر در آزمایشگاهی با تمام تجهیزات پیشرفته و ابزارهای مختلف یک ماده شیمایی کم باشد امکان انجام آزمایش‌های مختلف وجود نخواهد داشت. تصور کنید شما بهترین و لوکس ترین ظروف را در آشپزخانه خود دارید اما مواد غذایی لازم برای پخت غذا را ندارید. در این صورت لوازم شما عملاً کاربردی نخواهند داشت. مواد شیمیایی نیز خود نوعی تجهیزات ازمایشگاهی به شمار می‌روند. این مواد شیمیایی آزمایشگاهی شامل آب اکسیژنه، انواع سدیم‌ها، انواع پتاسیم‌ها، انواع بافرها، انواع اسیدها و سایر محلول‌های استاندارد می‌شوند که با ساختار، درصد خلوص و فرمول متفاوت و خاص خود در پژوهش‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات آزمایشگاهی را از دانشور شیمی تهیه کنید!

با کاربرد اتوکلاو و سایر تجهیزات آزمایشگاهی ضروری بیشتر آشنا شوید

شرکت دانشور شیمی آرین معتبرترین شرکت عرضه کننده تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی است. ابزارهای آزمایشگاهی در برندها و کیفیت‌های متنوعی تولید می‌شوند. از آن‌جا که کیفیت این ابزارها تأثیر مستقیمی در روند کار با آن‌ها دارد و همچنین کارکردن با مواد شیمیایی نیز خطرات خود را دارد، عقل حکم می‌کند که از تجهیزات باکیفیتی در فضای آزمایشگاهی استفاده کنید. به این منظور شرکت دانشور شیمی بهترین و عاقلانه‌ترین انتخاب برای خرید این لوازم است. این شرکت انواع تجهیزات مورد نیاز برای آزمایشگاه‌های مختلف در صنعت داروسازی، غذاسازی، کشاورزی، گیاه شناسی و غیره را از معروف‌ترین برندهای دنیا با قیمت بسیار مناسب به مشتریان خود ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با اطمینان و به راحتی انواع اتوکلاو و تجهیزات آزمایشی را از این شرکت تهیه کنید.

با توجه به این که امروزه اکثر شرکت‌های لوازم ازمایشگاهی محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانند، می‌توانید از سایت‌های مختلف فروش قیمت تجهیزات آزمایشگاهی لازم را استعلام گرفته و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید تا تفاوت آن در سایت دانشور شیمی آرین برایتان روشن شود. شما می‌توانید علاوه بر خرید لوازم از سایت این شرکت قطعات یدکی تجهیزاتی که دچار مشکل شده‌اند را نیز از همین سایت تهیه کنید.‌ دانشور شیمی تمام محصولات خود را با گارانتی به فروش می‌رساند. تیم متخصص و مشاور این شرکت آماده هر گونه مشاوره به صورت تمام وقت است. جهت سفارش و خرید می‌توانید وارد سایت شده و محصولات آزمایشگاهی را در قالب کاتالوگ با اطلاعات کامل مشاهده کنید. لینک زیر آدرس اینترنتی دانشور شیمی است.

https://www.d-chemi.com/

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو