اخبار فرهنگی چیست؟ تفاوت اخبار فرهنگی و هنری

منبع: فوت و فن

78

1400/7/6

10:29


اخبار فرهنگی چیست؟ تفاوت اخبار فرهنگی و هنری

فرهنگ وسنت و عقاید در کشورها با تفاوت ها و دیدگاه های بسیاری همراه است که هر کدام به تنهایی می توانند گویای نتیجه رسومات وعقاید آن ها از گذشته تا به حال باشد. این فرهنگ و رسوم در طی یک روز و در مدت کوتاهی شکل نگرفته است بلکه در طول تاریخ نسل به نسل انتقال یافته است؛ البته امکان دارد دستخوش تغییراتی شده باشد؛ ولی در تمام دوره ها سعی بر آن بوده است که به همان شکل حفظ و ترویج داده شود. ما در بیشتر مواقع کلمه هنر را در کنار کلمه فرهنگ آورده ایم و شنیده ایم، زیرا این دو از هم مبرا نبوده اند و همراهیشان نشان از شباهتی در بطنشان دارد برای مثال ما در میان سخنانمان میگوییم فرهنگ و هنر کشور ایران؛

اخبار

قرار نیست ما فقط به تقویت اخبار با عناوین اقتصاد ، سلامت ، ورزشی و یا …. بپردازیم؛ و گمان کنیم که فقط اینگونه محتوا ها برای افراد جامعه ارزش خبر دارد.  البته که در این میان خبر های دیگری هم هستند که مخاطبان خاص خودشان را دارند و برای تامین نیاز خبری آن ها و افزایش سطح اطلاعاتشان تمام تلاش خود را در به روز کردن محتوا هایشان دارند دارای تعریف دقیق و علمی نیستند زیرا گویای فرهنگ یک ملت هستند و بیشتر سر و کارشان با مخاطبان فرهنگیشان است.

خبر های فرهنگی

خبر فرهنگی که نمونه های گسترده ای را شامل می شود ؛ توانسته است  در رسانه های جمعی مخاطبان زیادی را جذب خود کند ، زیرا با  مضمون هایی همچون عقاید ، آداب و رسوم و فرهنگ یک شهر یا کشور همراه است . و این مضمون ها چیزهایی هستند که مردم ان شهر یا کشور سالیان متمادی آن ها را در زندگی خود پیاده کرده اند و در اغلب زمان ها در تصمیم گیری ها و تنفکراتشان تاثیر بسزایی داشته است . پس دریافت   آن ها به صورت خبر برایشان بسی جذاب و دلنشین است.

برای درک بهتر موضوع در ادامه به چند نمونه اشاره می کنیم:

چند نمونه از اخبار فرهنگی

برپایی مراسم شام غریبان در کرج

پیام وزیر پیشنهادی فرهنگ ، برای درگذشت فرهت

حسن ریاضی ، روزنامه نگار درگذشت

آخرین کتاب حمیدرضا صدر منتشر شد

تصویری از آرامگاه ارشا اقدسی در بهشت زهرا

چگونگی برپایی مراسم ظهر عاشورا در قزوین

برگذاری مسابقات آشپزی با مضمون غذا های محلی در رشت

کدام موزه در ایران جذابیت تاریخی بیشتری را به دنبال خود کشانده است

تاسیس کتابخانه عمومی در ناحیه یک شهر اراک

و بسیاری نمونه های دیگر ، که چنین محتوا هایی را در دل خود جای دهند.

تفاوت اخبار فرهنگی و هنری

هماتطور که در بالا بیان کردیم این خبر و عنوان در بیشتر مواقع در کنار یکدیگر می آیند ولی تفاوت های عمده ای در بینشان نیز به چشم میخورد که آشکار است ؛ برای مثال خبر هنری به وقایعی که در عرصه هنر و مرتبط با فعالان آن عرصه رخ می دهد خلاصه می شود ؛ مثل درگذشت یک کارگردان مطرح کشور یا اکران یک فیلم جدید و جنجالی روی پرده سینما.

ولی خبرهای فرهنگی با عقاید ، رسومات و فرهنگ آن شهر و کشور سر و کار دارد که شامل اقدامات و گاهی زندگی شخصی فعالان این عرصه می شود مثل: تاسیس بزرگترین کتابخانه استان البرز و یا مراسم سنتی استان لرستان در ظهر عاشورا در یک گرهمایی بزرگ برگزار شد.

جمع بندی

بیان کردیم که در میان تمام عناوین خبری اخبار فرهنگی نیز جایگاه و مخاطبان ویژه خودش را دارد که چیزی به دور از انتظار نیست ؛ زیرا به گزارش خبرهایی با محتوا فرهنگ ، عقاید و رسومات یک شهر و کشور میپردازد که برای مخاطب امری آشنا و جذاب است . البته که برای درک بهتر موضوع به چند نمونه اشاره کردیم و نیز  بیان داشتیم ؛ با این که دو عنوان هنر و فرهنگ همیشه در کنار یکدیگر می آیند تفاوت هایی را نیز به همراه دارند.

در این میان نیاز به بیان مسئله ای است : علاوه بر اینکه اطلاعات فرهنگی جنبه خبر گذاری دارند می توانند در افزایش دانش فردی برخی افراد مثل تکمیل مقالات، تکمیل تحقیقات  و …….. نقش بسزایی را ایفا کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو