درباره خواص باور نکردنی لبو بیشتر بدانیم

85

1400/7/10

16:37


کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: از خوردن لبو واهمه نداشته باشید.

درباره خواص باور نکردنی لبو بیشتر بدانیم

به گزارش بهداشت نیوز، آیدا غفاری بیان کرد: خواص زیادی در لبو یافت می شود بنابراین توصیه می شود مگر در مواردی خاص، از خوردن "لبو " دریغ نکنید.

وی افزود: لبو از لحاظ داشتن انواع و محتوای آنتی اکسیدان های موجود در آن، منحصر به فرد است، از این نظر که هم دارای بتالین هاست، هم دارای ویتامین ث و هم دارای منگنز و سایر رنگدانه هایی مانند بتا سیانین، بتا زانتان و بتا کاروتن ها؛ همه این ریز مغذی ها خواص آنتی اکسیدانی دارند، وجود مجموع  آنتی اکسیدان ها در این ماده غذایی ترکیب بی نظیری را ایجاد می کند که دارای ویژگی آنتی اکسیدانی بسیار قوی می باشد که در کمتر ماده غذایی دیگری یافت می شود

وی تاکید کرد: همچنین چغندر پخته یا لبو دارای مقدار بالایی نیترات است که در بدن ما به اکسید نیتریک تبدیل می شود، اکسید نیتریک باعث گشاد شدن عروق، بهبود جریان خون و کاهش پرفشاری می شود.

غفاری در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی چغندر دارای یک گروه بسیار قوی از فیتونوترینت ها به نام بتالین ها است (شامل بتانین ها، بتاسیانین ها، بتازانتین ها و …). بتاسیانین مسئول رنگ قرمز تا بفش چغندر  و آنتی اکسیدان قوی است. بتالین ها خواص قوی ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند و از بهترین مواد غذایی در پیشگیری از بیماری ‌کرونا، کمک به درمان کرونا و همچنین جلوگیری از سرطان می باشد . همچنین محتوای بالای آنتی کسیدانت ها و فیبر های محلول و نامحلول موجود در این ماده غذایی به سم زدایی کبد کمک زیادی میکند.

او اضافه کرد : البته کسانی که سابقه سنگ های کلیوی از نوع اگزالات کلسیم دارند نباید زیاد لبو بخورند. چغندرها دارای اگزالات زیادی هستند که ممکن است تشکیل سنگ های اگزالات کلسیم را تشدید کند.

کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: گران محتوای قند لبو‌ هم‌ نباشید ، بار گلایسمی چغندر تنها ۵ بوده و به معنای این است که مصرف چغندر اثر چندانی بر روی سطوح قند خون ندارد، زیرا مقدار کربوهیدرات موجود در هر وعده آن کم است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو