آشنایی با مسمومیت رایج ناشی از مصرف ماهی

منبع: فوت و فن

96

1400/7/20

10:21


آشنایی با مسمومیت رایج ناشی از مصرف ماهی

حتماً می‌دانید اگر مواد غذایی دریایی را خام مصرف کنید، ممکن است دچار مسمومیت غذایی شوید؛ اما یک نوع ماده سمی وجود دارد که کمتر شناخته شده و می‌تواند در برخی ماهی‌های پخته نیز مشاهده شود. تحقیقات جدید نشان دادند این مشکل بیش از آنچه تصور می‌شد، رایج است.

طبق یک تحقیق جدید که در American Society of Tropical Medicine and Hygiene منتشر شده، این مسمومیت که سیگواترا (ciguatera) نام دارد و در اثر خوردن انواع خاصی از ماهی به وجود می‌آید، ۲۸ برابر بیشتر از قبل رایج شده است. طبق جدیدترین برآوردها از ایالت فلوریدا، هر سال ۱ نفر از هر ۵۰۰٬۰۰۰ شهروند این ایالت به دلیل مسمومیت سیگواترا بیمار می‌شود.
 سیگواترا در اثر سم سیگوا ایجاد می‌شود. سیگوا سمی است که توسط جلبکی به نام «دیوتاژکدار» (dinoflagellate) تولید می‌شود. این جلبک در سراسر جهان یافت می‌شود. در طول ماه‌های تابستان، دیوتاژکدارها در آب‌های ساحلی تکثیر می‌شوند و توسط برخی از ماهی‌های گیاه‌خوار و ماهی‌های گوشت‌خوار خورده می‌شوند. نیزه‌ماهی بیشتر احتمال دارد که حاوی این ماده سمی باشد؛ اما بسیاری از ماهی‌های رایجی که می‌خوریم، مانند هامور، سرخوماهیان، ماکرل و گالیت نیز ممکن است حاوی این ماده سمی باشند.

در این تحقیق، محققان ۳۰۰ گزارش در ایالت فلوریدا بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ را بررسی کردند. همچنین محققان از طریق پرسشنامه‌هایی که از طریق ایمیل به ۵۳۵۲ ماهیگیر ارسال کرده بودند، میزان وقوع مسمومیت ناشی از این ماده سمی و محل وقوع را مورد بررسی قرار دادند. این محققان متوجه شدند این مسمومیت بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که نزدیک میامی، فلوریدا کیز و باهاما ماهی می‌گیرند. اگر از این مناطق غذا بخورید، احتمال ابتلا به این مسمومیت افزایش می‌یابد.

با توجه به این که رستوران‌ها و بازارهای غذاهای دریایی زیادی وجود دارد که از سراسر جهان ماهی وارد می‌کنند، احتمال خوردن ماهی آلوده به ماده سمی سیگوا افزایش می‌یابد. مسمومیت ناشی از این ماده سمی، رایج‌ترین مسمومیت غذاهای دریایی محسوب می‌شود.

ممکن است ماهی‌ها حاوی سالمونلا یا اشریشیا کلی نیز باشند؛ اما این میکروب‌ها به هنگام پخت ماهی از بین می‌روند؛ اما سم سیگوا، در مقابل گرما و سرما مقاوم است، در نتیجه پختن، دودی کردن، در یخچال گذاشتن، فریز کردن یا در نمک خواباندن ماهی سمی نمی‌تواند فرد را در مقابل این مسمومیت در امان نگه دارد. همچنین این سم، غیرقابل‌شناسایی است، زیرا بدون بو و بدون طعم است.

علائم مسمومیت ناشی از این ماده سمی عبارت‌اند از حالت تهوع، استفراغ و علائم عصبی مانند مورمور شدن انگشتان دست و پا. همچنین طبق گفته برخی از افرادی که این مسمومیت را تجربه کرده‌اند، ممکن است چیزهای سرد را داغ و چیزهای داغ را سرد حس کنید. این علائم ممکن است به مدت چند سال ادامه داشته باشند. اگرچه می‌توان علائم افرادی که به این مسمومیت دچار می‌شوند، از بین برد؛ اما درمانی برای این مسمومیت وجود ندارد.

متخصصین پیشنهاد می‌کنند از مصرف نیزه‌ماهی بپرهیزید؛ اما مصرف ماهی‌های دیگر مشکلی ندارد؛ زیرا احتمال این که حاوی مواد سمی منجر به این مسمومیت باشند، کم است. با این حال اگر علائم این مسمومیت را مشاهده کردید، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو