درمان خانگی مسمومیت غذایی: ۱۵ راهکار که از هیولای مسمومیت خلاص شوید!

منبع: خبرنما

4

1402/3/19

15:32


مسمومیت غذایی در فصل تابستان و بهار افزایش پیدا می‌کند و خانواده‌های زیادی را به دردسر می‌اندازد. از این رو شاید بد نباشد با چند درمان خانگی مسمومیت غذایی آشنا باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید تا حدی علائم را کاهش دهید. در این نوشتار با ۱۵ درمان خانگی برای مسمومیت غذایی آشنا خواهید شد…

درمان خانگی مسمومیت غذایی: ۱۵ راهکار که از هیولای مسمومیت خلاص شوید!

مسمومیت غذایی در فصل تابستان و بهار افزایش پیدا می‌کند و خانواده‌های زیادی را به دردسر می‌اندازد. از این رو شاید بد نباشد با چند درمان خانگی مسمومیت غذایی آشنا باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید تا حدی علائم را کاهش دهید. در این نوشتار با ۱۵ درمان خانگی برای مسمومیت غذایی آشنا خواهید شد.

مسمومیت غذایی چیست؟

مسمومیت غذایی بیماری است که با خوردن غذاهای آلوده به باکتری، ویروس یا انگل به آن مبتلا می‌شوید. بسته به نوع عفونت، علائم می‌تواند ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها پس از خوردن غذا شروع شود و شامل موارد زیر است:

  • استفراغ و حالت تهوع
  • اسهال
  • معده درد
  • تب

چه ارگانیسم‌هایی باعث مسمومیت غذایی می‌شوند؟

  • باکتری کمپیلوباکتر در غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری شده یافت می‌شود
  • اشریشیا کلی ( coli) در سبزیجات خام و گوشت‌های نیم پز یافت می‌شود
  • لیستریا در گوشت‌های اغذیه فروشی و پنیر نرم وجود دارد
  • نوروویروس در صدف‌های نپخته یافت می‌شود
  • سالمونلا در مرغ نیم پز و تخم مرغ خام یافت می‌شود
  • استافیلوکوکوس اورئوس در محصولات لبنی، غذاهای کنسرو شده و غیره یافت می‌شود.

اگر به مسمومیت غذایی مبتلا شدید، می‌توانید آن را با مواد طبیعی و موجود در آشپزخانه‌تان درمان کنید و هیچ نیازی به رفتن به بیمارستان نیست. درمان خانگی مسمومیت غذایی بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش برای خلاص شدن از شر این بیماری است.

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین روش‌های درمانی برای درمان مسمومیت های غذایی است زیرا دارای خاصیت قلیایی است. اثر قلیایی اسیدیته معده شما را کاهش می‌دهد و از این رو به تسکین علائم مسمومیت غذایی کمک می‌کند.

2-3 قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب داغ مخلوط کنید. حالا این محلول را قبل از خوردن غذا بنوشید. اما اگر همچنان مسمومیت غذایی تان از بین نرفت، 2-3 قاشق چایخوری از این سرکه را بدون رقیق کرد با آب مصرف کنید.

زنجبیل

زنجبیل نقش مهمی در کاهش علائم مسمومیت غذایی دارد. زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی طبیعی‌اش، بیماری‌تان را درمان می‌کند.

جوشاندن یک فنجان آب با حدود یک قاشق زنجبیل رنده شده در آن بهترین گزینه درمانی برای مسمومیت غذایی است. بر حسب ذائقه می‌توانید عسل یا شکر هم به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید تکه‌های رنده شده زنجبیل را هم مصرف کنید.

ماست و دانه‌های شنبلیله

روشی موثر و راحت برای درمان مسمومیت غذایی خوردن ماست و دانه‌های شنبلیله است. ماست دارای خواص ضد باکتریایی (کشنده باکتری) است که به مبارزه با باکتری های مسمومیت غذایی کمک می‌کند.

به علاوه، دانه‌های شنبلیله دارای مقدار زیادی فیبر محلول هستند که آب را جذب و باعث حجیم شدن مدفوع می‌شود تا به حرکت غذا در روده‌ها کمک کند. این خاصیت روان کنندگی دانه شنبلیله به درمان ناراحتی‌های معده کمک می‌کند.

یک قاشق غذاخوری ماست و دانه شنبلیله را با هم مخلوط کرده و قورت دهید، از جویدن دانه‌های شنبلیله خودداری کنید.

لیمو

لیمو گزینه درمانی فوق العاده برای رفع مسمومیت غذایی است. خواص ضد التهابی قوی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی موجود در لیمو، باکتری های مسمومیت غذایی را از بین می‌برد.

حدود یک قاشق چایخوری آب لیمو را با شکر مخلوط کرده میل کنید. همچنین می‌توانید آن را با آب ولرم رقیق کرده و بعد بنوشید.

موز

موز داروی خوبی برای درمان مسمومیت غذایی است، زیرا خیلی سبک بوده و هضم آن آسان است.

این میوه سرشار از پتاسیم (یک ماده معدنی مهم در بدن که به تنظیم تعادل مایعات، انقباضات عضلانی و سیگنال‌های عصبی کمک می‌کند) و فیبر، یک درمان مطمئن، سریع و سالم برای مسمومیت غذایی است.

حداقل یک موز رسیده در روز مصرف کنید یا یک لیوان شیک موز میل کنید.

درمان خانگی مسمومیت غذایی با سیر

سیر خاصیت تب بر (جلوگیری یا کاهش تب) دارد. همچنین به دلیل خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی، علائمی مانند اسهال و درد معده را تسکین می‌دهد.

روزانه یک حبه سیر را با یک لیوان آب قورت دهید. همچنین اگر نمی‌توانید بوی سیر را تحمل کنید، می‌توانید آب سیر مصرف کنید. در غیر این صورت مخلوطی از سیر و روغن سویا تهیه کنید و بعد از شام روی شکم‌تان ماساژ دهید.

عسل

عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی‌اش یکی از موثرترین دارو برای درمان مسمومیت غذایی است. سعی کنید 3 بار در روز حدود یک قاشق چایخوری عسل بخورید. همچنین می‌توانید آن را با چای یا لیموناد میل هم کنید.

سیب

همانطور که از ضرب المثل معروف پیدا است: «یک سیب در روز، پزشک را از شما دور می‌کند»؛ سیب نقش مهمی در درمان مسمومیت غذایی دارد. سیب به میزان قابل توجهی رفلاکس و سوزش سر دل را کاهش می‌دهد. همچنین از تشکیل باکتری‌هایی که باعث درد معده و اسهال می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

شیر سرد

شیر سرد با کاهش اسیدیته معده، باعث تسکین معده درد می‌شود و رفلاکس اسید را مهار می‌کند. از این رو، می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان مسمومیت غذایی باشد.

خوردن یک لیوان شیر سرد برای رفع ناراحتی معده مناسب است. هرچند مصرف شیر سرد ساده به تسکین فوری مسمومیت کمک می‌کند، اما می‌توانید کمی به آن عسل هم اضافه کنید تا طعم و مزه بهتری داشته باشد.

آبرسانی مجدد بدن

مسمومیت غذایی اغلب با کم آبی بدن همراه است که مایعات و املاح ضروری را از بدن شما خارج می‌کند. از این رو، نوشیدن آب می‌تواند به هیدارته نگهداشتن بدن کمک کند.

در یک لیتر آب 2 قاشق چایخوری آب لیموی تازه را به همراه شکر و نمک بنا به ذائقه‌تان مخلوط کنید. سپس در طول مسمومیت برای جلوگیری از کم آبی بدن، در طول روز از این مخلوط بنوشید.

آب

آب بهترین نوشیدنی روزهای گرم تابستان است. سعی کنید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید (حدود 2.5 لیتر تا 3.5 لیتر در هر روز)، به خصوص هنگام مسمومیت غذایی بیشتر آب بنوشید تا تمام سموم و باکتری‌ها را از بدنتان خارج کنید.

دانه زیره سبز

دانه‌های زیره داروی خانگی مسمومیت غذایی محسوب می‌شوند. مصرف دانه زیره سبز فعالیت آنزیم‌های گوارشی (تجزیه غذا) موجود در بدن را افزایش می‌دهد و به طور بالقوه به هضم سریع‌تر کمک می‌کند.

مقداری زیره را در یک فنجان آب بجوشانید، سپس آب گشنیز تازه گرفته شده را هم به آن اضافه کنید و روزی دو بار بنوشید. همچنین می‌توانید مخلوطی از نمک، زیره و آسافوتیدا (هینگ) را روزی 2 تا 3 بار مصرف کنید.

ریحان، درمان خانگی مسمومیت غذایی

برگ‌های ریحان بهترین گیاه برای مقابله با مسمومیت های غذایی هستند. ریحان دارای خواص ضد التهابی است که تأثیر مثبتی بر دستگاه گوارش دارد. این گیاه همچنین با متعادل کردن میزان اسید در بدن به بازیابی سطح صحیح pH بدن شما کمک می‌کند.

یک لیوان پر از آب ریحان تهیه کنید و مقداری عسل به آن اضافه کنید. از این نوشیدنی روزی چند بار بنوشید. از طرف دیگر، چند قطره روغن ریحان را در آب اضافه کرده و مصرف کنید.

سه قاشق غذاخوری ماست ساده با کمی فلفل سیاه، برگ ریحان و نمک دریایی مخلوط کنید و روزی چند بار میل کنید تا علائم مسمومیت غذایی از بین بروند.

نعناع فلفلی

هر چیزی که حاوی نعناع یا منتول باشد مانند آب نبات یا آدامس برای درمان مسمومیت غذایی مناسب هستند. نعناع دارای خواص ضد اسپاسم (سرکوب کننده اسپاسم عضلانی) است و از این رو، به تسکین دستگاه گوارش برای کاهش علائمی بیماری کمک می‌کند.

تقریباً یک مشت برگ نعناع را درون آب جوش ریخته و سه بار در روز مصرف کنید.

گشنیز

گشنیز نه تنها طعم دهنده فوق العاده‌ای برای غذاهای شما است، بله با خواص دارویی بی نظیرش می‌تواند دارویی مناسب برای عفونت معده باشد. برای درمان مسمومیت غذایی گشنیز تازه یا پودر آن مصرف کنید. روغن گشنیز همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است.

مقداری برگ گشنیز را در یک بطری آب بریزید و بگذارید یک شب در یخچال بماند. صبح روز بعد آن را بنوشید.

برخی از بایدها و نبایدها وجود دارد که در صورت ابتلا به مسمومیت غذایی باید رعایت کنید.

بایدها و نباید‌های مسمومیت غذایی

  • اگر اسهال و استفراغ بیش از یک روز ادامه داشت، از محلول آبرسان خوراکی موجود در داروخانه میل کنید یا می‌توانید آن را در خانه هم تهیه کنید.
  • قبل از غذا خوردن یا آشپزی دست‌های‌تان را با صابون تمیز بشویید.
  • هنگام آشپزی بهداشت را رعایت کنید.
  • مواد غذایی را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.
  • برای بهبودی سریع استراحت کافی داشته باشید و خوب بخوابید.

نبایدها

  • غذاهای جامد نخورید، سعی کنید غذاهای نیمه جامد و مایع مصرف کنید. غذاهای سنگین نخورید تا هضم آسان تری داشته باشید.
  • از غذاهای خیابانی و غذاهای که در مکان‌های غیربهداشتی تهیه می‌شوند، خودداری کنید.
  • از غذاهای سرخ شده، چرب، تند و بیش از حد شیرین خودداری کنید.
  • در طول دوره بهبودی از نیکوتین، محصولات لبنی، کافئین و الکل خودداری کنید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید.

کلام پایانی

در این مطلب بهترین راهکارهای خانگی را برای درمان مسمومیت غذایی خواندیم. سعی کنید در فصل تابستان بدنتان را هیدراته نگهدارید، لباس‌های سبک بپوشید و همیشه هنگام بیرون رفتن از خانه یک بطری آب همراه‌تان داشته باشید.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو