غذاهای مفید برای فشار چشم + غذاهای ممنوعه!

غذاهای مفید برای فشار چشم + غذاهای ممنوعه!


منبع: خبرنما

6

1402/5/4

09:49


فشار چشم باعث آب سیاه یا گلوکوم می‌شود، یکی از علل اصلی نابینایی در سراسر جهان است. این بیماری اساسا یک اختلال عصبی است که منجر به آسیب عصب بینایی می‌شود که به عنوان پلی برای اتصال چشم‌ها به مغز عمل می‌کند. اگر توجه و مراقبت مناسب از چشم صورت نگیرد، آب سیاه می‌تواند منجر به کوری غیرقابل برگشت شود. بنابراین توصیه می‌شود اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز فشار چشم انجام بدهید. در این نوشتار با غذاهای مفید برای فشار چشم آشنا خواهیم شد…

غذاهای مفید برای فشار چشم + غذاهای ممنوعه!

فشار چشم باعث آب سیاه یا گلوکوم می‌شود، یکی از علل اصلی نابینایی در سراسر جهان است. این بیماری اساسا یک اختلال عصبی است که منجر به آسیب عصب بینایی می‌شود که به عنوان پلی برای اتصال چشم‌ها به مغز عمل می‌کند. اگر توجه و مراقبت مناسب از چشم صورت نگیرد، آب سیاه می‌تواند منجر به کوری غیرقابل برگشت شود. بنابراین توصیه می‌شود اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز فشار چشم انجام بدهید. در این نوشتار با غذاهای مفید برای فشار چشم آشنا خواهیم شد.

آب سیاه یا گلوکوم

در حال حاضر، هیچ درمانی برای گلوکوم وجود ندارد و داروهای مورد استفاده برای درمان آن عمدتاً بر کاهش فشار چشم بالا متمرکز هستند. با همه این ها، مصرف این داروها در جلوگیری از پیشرفت این بیماری موثر نیست.

اما تنظیم رژیم غذایی می‌تواند به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای دوری از این بیماری باشد. بر اساس مطالعات انجام شده غذاهای مفید برای فشار چشم به کاهش طبیعی فشار داخل چشمی (IOP)، بهبود جریان خون به چشم و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند.

بنابراین اگر می‌خواهید از شر این بیماری در امان باشید، حتما این غذاها را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

غذاهای مفید برای فشار چشم؛ غذاهای دریایی

فواید اره ماهی
غذاهای مفید برای فشار چشم

مطالعه ای که توسط محققان بریتانیایی انجام شد نشان داد که اسیدهای چرب EPA (ایکوزاپنتانوئیک)، DHA (دوکوزاهگزانوئیک) و همچنین همه اسیدهای چرب غیراشباع با زنجیره بلند امگا 3 می‌توانند جلوی پیشرفت گلوکوم را بگیرند.

به گفته محققان، DHA و EPA می‌توانند در بهبود جریان خون چشم، اختلال در میکروسیرکولاسیون سیستمیک و نوروپاتی بینایی نقش داشته باشند که همه این‌ها با گلوکوم مرتبط هستند.

ماهی قزل آلا یکی از بهترین منابع طبیعی EPA و DHA است. بنابراین، قرار دادن غذاهای دریایی در رژیم غذایی، منطقی ترین کاری است که می‌توانید برای جلوگیری از پیشرفت یا ابتلا به این بیماری انجام دهید.

سبزی‌های برگ دار

فواید اسفناج و تخم مرغ برای سلامتی
غذاهای مفید برای فشار چشم

اکثر محققان بر این باورند که سبزیجات برگدار می‌توانند در جلوگیری از افزایش فشار چشم یا به حداقل رساندن خطرات گلوکوم نقش داشته باشند. به عنوان مثال، تنها خوردن یک وعده سبزی یا کلم پیچ در هفته می‌تواند خطر ابتلا به گلوکوم را تا حدود 57 درصد کاهش دهد.

مطالعه ای در مدرسه هاروارد نشان می‌دهد که سطوح بالای نیترات سبزی های برگدار عامل مبارزه با گلوکوم است. نیترات‌های‌ موجود در سبزی‌های برگ دار به عنوان پیش ساز اکسید نیتریک عمل می‌کنند، ترکیبی که تصور می‌شود برای تقویت گردش خون سالم مفید است.

بر اساس این تحقیق، محققان هاروارد به این نتیجه رسیدند که خطر ابتلا به گلوکوم به دلیل نیترات‌های موجود در سبزیجات برگدار حدود 20 تا 30 درصد کاهش می‌یابد. در واقع، این میزان برای نوع خاصی از گلوکوم که به جریان ضعیف خون مرتبط است به 40 تا 50 درصد می‌رسد.

بادمجان

بادمجان نیز برای جلوگیری از بالا رفتن فشار چشم مفید است. طبق یک مطالعه، مصرف روزانه حدود 10 گرم بادمجان باعث کاهش 25 درصدی فشار داخل چشم می‌شود.

توت سیاه

توت سیاه به طور طبیعی سرشار از آنتوسیانین است که توانایی کاهش آسیب میدان بینایی را از بین می‌برد. مصرف این نوع توت همچنین برای عادی سازی جریان خون در چشم‌ها موثر است.

هلو و پرتقال

آب پرتقال برای یبوست غذاهای مضر برای میگرن غذاهای مفید برای بیماری سرخک
غذاهای مفید برای فشار چشم

بر اساس تحقیقات انجام شده، احتمال افزایش فشار چشم در زنانی که بیش از دو وعده در هفته هلو و پرتقال تازه مصرف می‌کنند خیلی کم است. مصرف پرتقال منجر به کاهش 82 درصدی ابتلا به گلوکوم می‌شود، در حالی که هلو این خطر را تا 70 درصد کاهش می‌دهد.

با این حال به این نکته توجه کنید که هلو و پرتقال تاثیر یکسانی ندارند به همین میزان آب پرتقال اصلا تاثیر مشابهی با میوه تازه ندارد. این مورد برای مصرف هلو نیز صدق می‌کند، تاثیر خوردن کنسرو هلو در مقایسه با میوه تازه آن بر کاهش خطر ابتلا به فشار چشم خیلی ناچیز است.

نوشیدنی ها (چای سبز و شکلات داغ)

تحقیقات همچنین اثربخشی فلاونوئیدها را در تقویت بینایی بیماران مبتلا به گلوکوم با فشار چشم بالا ثابت کرده است. در اصل، فلاونوئیدها ترکیبات پلی فنلی هستند که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند.

کاکائو و چای سبز به طور طبیعی دارای فلاونوئیدهای فراوان هستند که با قدرت آنتی آکسیدانی و توانایی محافظت از عصب چشم، برای بیماران مبتلا به فشار چشم مفید است.

غذاهایی که باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنید

خطر مرگ مواد غذایی مضر برای مغز
غذاهای مفید برای فشار چشم

خوب، غذاهایی که باید برای ممانعت از افزایش فشار چشم بخورید، فقط نیمی از معادله را تشکیل می‌دهند. نیمی دیگر مربوط می‌شود به غذاهایی که هنگام ابتلا به گلوکوم باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنید. در این‌جا لیستی از مواد غذایی وجود دارد که می‌توانند به شما در به حداقل رساندن خطر فشار چشم و در عین حال حفظ سلامت کلی چشم کمک کنند.

  • نمک: هرچند به غذا طعم و مزه می‌دهد اما اگر می‌خواهید چشم خود را از آب سیاه در امان نگه دارید، بهتر است مصرف نمک را به حداقل برسانید.
  • همین امر در مورد کافئین نیز صدق می‌کند، مصرف بیش از حد آن می‌تواند تلاش شما برای کاهش خطر ابتلا به آب سیاه را صفر کند. اگرچه کافئین یکی از مواد دارای آنتی اکسیدان است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود. به خصوص اگر قبلا به گلوکوم مبتلا بودید، باید حتما از مصرف آن جلوگیری کنید.
  • میزان مصرف کالری تان را کاهش داده، سعی کنید یک رژیم غذایی کم کالری را دنبال کنید.

علاوه بر خوردن غذاهای مفید برای فشار چشم و جلوگیری از غذاهای مضر سعی کنید به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید. این امر برای افراد مبتلا به آب سیاه خیلی مهم تر است. زیرا این بیماری فاقد علائم و نشانه های قابل تشخیص است. اگر به چشم یا مشکلات چشمی‌تان بی توجه باشید، برایتان گران تمام خواهد شد.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو