درمان خانگی عفونت کلیه؛ آیا درمان این بیماری در خانه ممکن است؟

منبع: خبرنما

4

1402/5/14

16:04


عفونت کلیه یک اختلال جدی پزشکی است که نیاز به درمان فوری دارد. درمان خانگی عفونت کلیه فقط شامل روش‌هایی می‌شود که علائم بیماری را بهبود می‌دهد. در واقع شما حتما باید با پزشک مشورت کنید. در این نوشتار با برخی درمان‌های طبیعی عفونت کلیه آشنا خواهید شد…

درمان خانگی عفونت کلیه؛ آیا درمان این بیماری در خانه ممکن است؟

عفونت کلیه یک اختلال جدی پزشکی است که نیاز به درمان فوری دارد. درمان خانگی عفونت کلیه فقط شامل روش‌هایی می‌شود که علائم بیماری را بهبود می‌دهد. در واقع شما حتما باید با پزشک مشورت کنید. در این نوشتار با برخی درمان‌های طبیعی عفونت کلیه آشنا خواهید شد.

عفونت کلیه چیست؟

عفونت کلیه، معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که عفونت دستگاه ادراری به یک یا هر دو کلیه سرایت کند.

عفونت‌‌های کلیه معمولاً توسط باکتری‌‌هایی ایجاد می‌شود که از طریق دستگاه ادراری وارد کلیه‌‌ها و مثانه شده‌اند. این بیماری همچنین می‌توانند ناشی از باکتری‌‌های عفونت‌های دیگری در سایر نقاط بدن، جراحی مثانه یا کلیه یا انسداد جریان ادرار مانند سنگ کلیه، تومور یا بزرگ شدن پروستات باشد.

علائم عفونت کلیه

علائم عفونت کلیه معمولاً حدود 2 روز پس از عفونت اولیه ظاهر می‌شود و می‌تواند بین کودکان و بزرگسالان متفاوت باشد. علائم رایج در میان بزرگسالان عبارتند از:

  • درد در شکم، پشت، کشاله ران یا پهلو
  • تکرر ادرار یا احساس نیاز به ادرار کردن
  • سوزش یا درد در هنگام ادرار کردن
  • وجود خون یا چرک در ادرار
  • ادرار کدر یا بدبو
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تب
  • لرز

در کودکان زیر 2 سال، عفونت کلیه ممکن است تنها با تب بالا همراه باشد. بزرگسالان بالای 65 سال ممکن است تنها سردرگمی ذهنی و گفتار نامشخص را به عنوان نشانه تجربه کنند.

اگر عفونت کلیه به سرعت یا به طور مناسب درمان نشود، علائم می‌تواند شدید و منجر به سپسیس شود که یک بیماری بسیار خطرناک است. علائم سپسیس عبارتند از:

  • لرز
  • تب
  • تنفس و ضربان قلب سریع
  • گیجی

چه زمانی باید به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشیم؟

عفونت کلیه یک اختلال بسیار جدی است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. عدم درمان این بیماری می‌تواند به سرعت باعث آسیب طولانی مدت کلیه یا اسکار کلیه شود. این عفونت‌ همچنین می‌توانند باعث سپسیس و حتی شوک سپیک شود.

عفونت کلیه در صورت پیشرفت می‌تواند کشنده باشد. بنابراین مهم است که فوراً توسط یک متخصص مراقبت‌‌های بهداشتی درمان شوید.

توجه داشته باشید که سنگ کلیه هم، اگر درمان نشود، می‌تواند باعث انسداد و در نهایت منجر به عفونت و سپسیس شود. بنابراین توصیه می‌شود همیشه تحت نظر پزشک باشید.

درمان دارویی عفونت کلیه

آنتی بیوتیک‌‌ها همیشه اولین خط دفاعی در برابر عفونت کلیه هستند. اگر عفونت کلیه شدید نباشد، پزشک احتمالاً به شما آنتی بیوتیک خوراکی می‌دهد تا یک یا دو بار در روز به مدت 7 تا 14 روز مصرف کنید.

مهم است که کل دوره آنتی بیوتیک را مصرف کنید، حتی اگر در عرض چند روز احساس بهبودی کنید. توقف زودهنگام مصرف دارو می‌تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی یا عفونت مجدد شود. پزشک همچنین شما را به نوشیدن مقدار زیادی آب تشویق خواهد کرد.

در برخی موارد، عفونت کلیه ممکن است نیاز به مراجعه به بیمارستان و آنتی بیوتیک به صورت داخل وریدی داشته باشد.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند اختلالات پزشکی را با داروهای خانگی یا داروهای مکمل درمان کنند. به دلیل جدی بودن عفونت‌‌های کلیه، مهم است که به درمان‌‌های خانگی اعتماد نکنید. در عوض، آنتی بیوتیک‌‌های تجویزی را که پزشک به شما می‌دهد مصرف کنید و از داروهای خانگی برای کمک به کاهش علائم یا درد استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از داروهای خانگی برای جلوگیری از عفونت‌ ادراری و بهبود عملکرد کلیه استفاده کنید.

درمان خانگی عفونت کلیه

فهرست زیر کمک‌تان می‌کنند که نشانه های عفونت کلیه را تا حد زیادی بهبود بدهید:

آب فراوان بنوشید

نوشیدن آب زیاد می‌تواند به دفع باکتری‌‌ها از بدن و رفع سریع عفونت کمک کند. آب همچنین می‌تواند به پاکسازی کل سیستم ادراری کمک کند.

از مصرف الکل و قهوه خودداری کنید

مهم‌ترین نقش کلیه‌‌ها فیلتر کردن مواد مضر و سموم است و الکل و کافئین می‌توانند کار کلیه‌‌ها را بیشتر کنند. این فشار روی کلیه ممکن است روند بهبود عفونت را مختل کند.

همچنین الکل و آنتی بیوتیک‌‌ها نباید با هم مخلوط شوند، بنابراین در طول درمان از الکل دوری کنید.

پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک‌‌ها برای درمان خانگی عفونت کلیه دو فایده بزرگ دارند. اولین مورد این است که به کنترل باکتری‌‌های سالم بدن کمک می‌کنند، در حالی که آنتی بیوتیک‌‌ها ممکن است باکتری‌‌های “خوب” و “بد” را با هم از بین ببرند.

ویتامین C مصرف کنید

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از بافت‌‌های بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند، و به این ترتیب می‌تواند به سلامت کلیه‌‌ها کمک کند. می‌توانید مکمل‌‌های ویتامین C مصرف کنید یا غذاهایی بخورید که حاوی این ماده مغذی هستند.

آب جعفری را امتحان کنید

آب جعفری یک ادرار آور غنی از مواد مغذی است که می‌تواند تعداد دفعات و میزان ادرار را افزایش دهد. این تاثیر آب جعفری می‌تواند به دفع سریع‌تر باکتری‌‌ها در کلیه‌‌ها کمک کند و آنتی بیوتیک‌‌ها را حتی موثرتر کند.

اگر طعم جعفری را به تنهایی دوست ندارید، می‌توانید آن را با میوه‌‌هایی با طعم قوی، مثل تمشک یا زغال اخته، ترکیب کنید.

سیب و آب سیب مصرف کنید

سیب همچنین دارای مواد مغذی است. محتوای اسیدی بالای این میوه می‌تواند به کلیه‌‌ها کمک کند اسیدیته ادرار را حفظ و رشد اضافی باکتری‌‌ها را مهار کنند.

آنها همچنین دارای خواص ضد التهابی هستند، ویژگی که می‌تواند به بهبود کلیه‌‌ها پس از عفونت کمک کند.

حمام نمک اپسوم بگیرید

هم نمک اپسوم و هم آب گرم می‌توانند درد را کاهش دهند. این تاثیر نمک اپسوم می‌تواند زمانی که منتظر اثرگذاری آنتی بیوتیک‌‌ها هستید، عوارض جانبی ناراحت کننده عفونت کلیه را کمی قابل تحمل‌تر کند.

از مسکن‌‌های بدون آسپرین استفاده کنید

مسکن‌‌های بدون آسپرین می‌توانند به تسکین ناراحتی کمک کنند. ایبوپروفن و استامینوفن  هم می‌توانند در کاهش تب‌‌ ناشی از عفونت موثر باشند.

با این حال، توجه داشته باشید که اگر در نتیجه عفونت کلیه دچار اختلال عملکرد کلیه یا آسیب حاد کلیه هستید، مهم است که از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن اجتناب کنید.

از گرما استفاده کنید

در حالی که منتظر تاثیر آنتی بیوتیک‌‌ها هستید، می‌توانید از گرما درمانی برای کاهش درد استفاده کنید. یک پد حرارتی یا یک بطری آب گرم را روی ناحیه آسیب دیده قرار بدهید و هر بار حدود 20 دقیقه بگذارید بماند.

سرکه سیب هم گزینه مناسبی است

سرکه سیب یکی از محبوب ترین درمان‌‌های خانگی است، صرف نظر از اینکه چه نوع بیماری را می‌خواهید درمان کنید. قسمتی از این محبوبیت به دلیل خواص ضد باکتریایی آن است و به همین دلیل از آن به عنوان درمان خانگی عفونت کلیه نیز یاد می‌کنند.

با این حال هیچ مدرک یا تحقیقاتی در دسترس نیست که تاثیر این ماده را تایید کند.

آیا جوش شیرین برای درمان خانگی عفونت کلیه مفید است؟

جوش شیرین گاهی اوقات به عنوان یک درمان خانگی برای عفونت کلیه استفاده می‌شود. برخی معتقدند که جوش شیرین می‌تواند با کمک به بهبود فرایند فیلتر کردن کلیه‌‌ها به سم زدایی آنها کمک کند. البته هیچ مدرکی هم برای حمایت از این موضوع وجود ندارد. برعکس، استفاده از جوش شیرین برای این منظور حتی ممکن است خطرناک هم باشد.

چگونه خطر ابتلا به عفونت کلیه را کاهش دهیم؟

نکات مهم برای کاهش خطر عفونت کلیه عبارتند از:

  • نوشیدن مایعات زیاد
  • اجتناب از نگه داشتن ادرار
  • ادرار کردن بلافاصله بعد از رابطه جنسی
  • پرهیز از محصولات معطر، پدها یا تامپون‌ها برای واژن
  • مصرف مکمل‌‌های پروبیوتیک

کلام پایانی

عفونت کلیه یک بیماری جدی است که نیاز به درمان سریع با آنتی بیوتیک‌‌های تجویز شده توسط متخصص دارد. درمان خانگی عفونت کلیه را می‌توان به عنوان یک روش مکمل برای کمک به کاهش نشانه‌ها استفاده کرد، اما حتما قبل از استفاده از آنها با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که با درمان‌تان تداخلی نخواهد داشت.

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو