چرا گل‌های گیاه فلفل می‌ریزند و درمان آن چیست؟

منبع: فوت و فن

83

1400/7/22

06:29


چرا گل‌های گیاه فلفل می‌ریزند و درمان آن چیست؟

فلفلی که کاشته اید گل داده و از خوشحالی سر از پا نمی‌شناسید، اما نمی دانید به چه علت تمام گل‌ها یکی پس از دیگری می‌ریزند؟ با ما همراه باشید تا ببینید کجای راه را غلط رفته اید!

خب، گیاه فلفل‌تان که به نظر سالم می‌رسد، پس مشکل دقیقا کجاست؟ در واقع این اتفاق مشکلی معمول در گیاهان فلفل است. فلفل ممکن است به دلایل مختلفی گل‌های خود را از دست بدهد که در ادامه به این دلایل می‌پردازیم. اگر با دیدن ریزش گلهای فلفل‌تان به مهارت خود به عنوان یک باغبان شک کرده اید، یک خبر خوب برای شما داریم! در اکثر مواقع ریزش گل‌های فلفل درنتیجه خطای باغبان نیست و در نتیجه شرایط محیطی کنترل نشدنی به وقوع می‌پیوندد. پس قبل از اینکه خودتان را مقصر بدانید موارد زیر را چک کنید. اولین دلایلی که با هم بررسی می‌کنیم شرایط محیطی هستند. دلایل بعدی مواردی هستند که شما می‌توانید کنترل‌شان کنید.

نوسانات شدید دمایی

فلفل هم مانند دیگر گیاهانی که در باغچه کاشته می‌شود دمای ایده آل خود برای رشد و میوه دادن را دارد. وقتی دما بسیار بالا می‌رود و یا به طور غیر معمول پایین می‌آید، گیاه دست از میوه میوه دهی برمی‌دارد تا بتواند خود را زنده نگه دارد. حدود دمای ایده آل برای گیاه فلفل در طول روز ۲۱ تا ۳۰ درجه و در شب ۱۵ تا ۲۴ درجه است. در اکثر مواقع گیاه باید چندین روز در معرض دمای غیر دلخواهش باشد تا شروع به ریختن گل‌هایش کند اما دماهای خیلی بالا یا خیلی پایین مثلا ۴۰ درجه سانتی گراد در روز یا ۱۰ درجه سانتی گراد در شب می‌تواند ظرف چند ساعت موجب ریزش گل‌های فلفل‌تان شود.

درمان: اگر گیاه را در گلدان کاشته اید کارتان آسان است، تنها کافی است زمانی که درجه حرارت بیشتر یا کمتر از حد ایده آل است گلدان گیاه را به درون خانه منتقل کنید. اگر گیاه را در باغچه کاشته اید تنها کاری که می‌توانید انجام دهید آن است که منتظر بمانید تا درجه حرارت به حد نرمال برگردد. اگر در منطقه شما گرمای زیاد معمول است بهتر است قبل از کاشت، برای فلفل‌ها در باغچه جایی را در نظر بگیرید که آفتاب صبح داشته باشد و ظهر هنگام سایه باشد.

رطوبت خیلی بالا یا خیلی پایین

با وجود اینکه گیاه فلفل بومی مناطق استوایی است، به رطوبتی متعادل نیاز دارد (۳۵ تا ۷۰ درصد). رطوبت خیلی کم یا خیلی زیاد عمر دانه‌های گرده را کم می‌کند و در نتیجه موجب ریزش گل‌ها می‌شود.

درمان: درست مانند دما رطوبت هم یکی دیگر از مواردی است که کنترلش سخت خواهد بود. اگر گیاه از کمبود رطوبت رنج می‌برد می‌تواند روزی چند بار روی آن آب اسپری کنید. البته اگر بیماری قارچی در منطقه شما شایع است یا آن را در گیاهان دیگرتان دیده اید از مرطوب کردن گیاه خودداری کنید. اگر رطوبت بالا است و گیاه را در گلدان کاشته اید، آن را به درون خانه بیاورید اما اگر گیاه درون باغچه است تنها کاری که می‌توانید انجام دهید آن است که گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید و منتظر شوید تا رطوبت به مقدار نرمال برگردد.

گرده افشانی نامناسب

حتی اگر دما و رطوبت هم در حد ایده آل باشند اگر گرده افشانی به طور مناسب صورت نگیرد گل‌های گیاه ریزش خواهند کرد. کمبود حشرات گرده افشان یا عدم وزش باد باعث می‌شود گل‌های فلفل به خوبی گرده افشانی نکنند و بریزند. از آنجایی که در گیاه فلفل گرده‌های هر گل می‌توانند مادگی همان گل را بارور کنند برای گرده افشانی تنها به یک حشره گرده افشان یا جریان ضعیف باد نیاز است تا دانه‌های گرده را روی مادگی قرار دهد.

درمان: اگر درجه حرارت و رطوبت در حد ایده آل هستند اما گیاه باز هم گل‌هایش را می‌ریزد ممکن است مشکل عدم گرده افشانی مناسب باشد. خوشبختانه این مشکل می‌تواند به راحتی توسط باغبان حل شود. اگر تنها چند گیاه فلفل دارید آنها را به صورت دستی گرده افشانی کنید به این صورت که گرده‌ها را به آرامی روی قسمت مادگی گیاه قرار دهید. اگر گیاهان فلفل زیادی دارید و گره افشانی دستی میسر نیست، گل‌هایی را در کنار فلفل‌هاتان بکارید که حشرات گرده افشان را جذب کنند.

مقدار نیتروژن خاک

نیتروژن یکی از عناصر ضروری برای رشد گیاه است اما مقدار کم یا خیلی زیاد آن به یک اندازه برای گیاه مضر است. اگر نیتروژن خاک کم باشد رشد گیاه کند یا متوقف شده و گیاه دیگر نمی‌تواند گل‌هایش را نگه دارد. از سوی دیگر اگر مقدار نیتروژن خاک زیاد باشد گیاه به سمت رشد رویشی رفته و به جای تولید گل و میوه شاخ و برگ تولید می‌کند.

درمان: بهترین راه برای مطمئن شدن از اینکه میزان نیتروژن خاک کافی است این است که از ابتدا گیاه را در خاکی غنی و حاصلخیز بکارید. به این منظور قبل از کاشت مقدار کافی کمپوست را با خاک‌تان مخلوط کنید. در اکثر مواقع این کمپوست برای رشد و میوه دهی مناسب گیاه کافی خواهد بود. اگر به نظر می‌رسد گیاه به نیتروژن بیشتری نیاز دارد از کودی حاوی نیتروژن برای کود دهی استفاده کنید و این کود را تا زمانی که اولین غنچه‌ها بر روی گیاه ظاهر شوند به گیاه بدهید. بعد از ظاهر شدن غنجه کودی با درصد نیتروژن کمتر و فسفر و پتاسیم زیاد به گیاه بدهید.

آبیاری خیلی کم یا خیلی زیاد

هم آبیاری کم و هم آبیاری بیش از حد به گیاه استرس وارد کرده و موجب ریزش گل‌های آن می‌شوند. از آنجایی که این مورد بیشتر توسط باغبانان کنترل می‌شود، تنها زمانی گیاه را آبیاری کنید که ۵ تا ۷ سانتی متر از سطح خاکش خشک شده باشد. در کل آبیاری عمیق و بافاصله زمانی بهتر از آبیاری کم عمق و مرتب است. رمز کار این است که خاک را مرطوب نگه دارید، نه خیس.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو