ماشین پله نوردی چیست؟ مزایا و نکات حائز اهمیت

ماشین پله نوردی چیست؟ مزایا و نکات حائز اهمیت


منبع: بیتوته

119

1400/7/27

09:02


ماشین پله نوردی چیست؟ مزایا و نکات حائز اهمیت



تردمیل پله ای, دستگاه پله بدنسازی, انواع تردمیل پله نورد

ماشین پله نوردی وسیله ای بسیار مناسب برای چربی سوزی و عضله سازی است

 

ماشین پله نوردی چیست؟ آموزش کار با دستگاه پله نوردی 

ماشین پله نوردی یکی از دستگاه های هوازی بدنسازی است که با هدف بهبود سیستم مصرف اکسیژن، چربی سوزی و فرم دهی به عضلات پایین تنه مورد استفاده قرار می گیرد. پله نوردی نوعی ورزش استقامتی است که سبب افزایش نرخ ضربان قلب، ارتقای روند متابولیسم بدن و ترشح هورمون اندروفین می گردد. 

ماشین پله نوردی چیست؟

به طور کلی پله نوردی نوعی ورزش در خصوص ارتقای سلامت جسمانی و فرم دهی به عضلات ران و باسن در بدنسازی به شمار می رود. 

پله نوردی به عنوان پر فشار ترین و دشوارترین ورزش در اقصی نقاط جهان شناخته شده است. این ورزش تأثیر شگرفی در تقویت ماهیچه های پایین تنه اعم از زانو، ران، کمر و باسن دارد. 

 

علاوه بر این، پله نوردی با افزایش متابولیسم بدن سبب افزایش روند چربی سوزی می گردد. این ورزش که در رده ی فعالیت های ایروبیک یا هوازی قرار دارد با هدف بهبود سیستم مصرف اکسیژن واقع شده است. 

امروزه به موجب تأثیر مثبت ورزش پله نوردی در ارتقای سطح سلامتی بدن، ماشین های پله نوردی در خصوص تعبیه در منازل و باشگاه های ورزشی طراحی شده است. 

 

ماشین پله نوردی یا استیرمیل پس از دستگاه تردمیل مناسب ترین گزینه برای سوزانده شدن کالری در کمترین مدت زمان است. کارایی این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که با تمرینات بدنسازی روزانه تطابق دارد و به موجب اثربخشی فراوان، در تمام باشگاه های بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

مهارت بهره گیری از ماشین پله نوردی امری دشوار تلقی می شود. در مواردی احتمال دارد ورزشکاران تازه نفس و مبتدی به موجب عدم توازن بدن با ریتم پله نوردی، دچار برهم ریختگی تعادل شوند. 

 

افزایش ضربان قلب با دستگاه پله نوردی, ماشین پله نوردی, استیرمیل

نام دیگر ماشین پله نوردی استیرمیل می باشد

 

مزیت های کار با ماشین پله نوردی

شدت و سختی کار با دستگاه پله نوردی نسبت به تردمیل کمتر است. این نوع دستگاه گزینه ی مناسبی در راستای افزایش آمادگی جسمانی در خصوص شرکت در مسابقات راهپیمایی، پله نوردی، اسکی، کوه نوردی و دو به شمار می رود. 

 

حجم دهنده ی عضلات

به طور کلی فعالیت های ورزشی که با فشار فراوان و به صورت آرام صورت بگیرد، زمینه ی حجیم شدن عضلات را فراهم می سازد. پله نوردی در خصوص تقویت عضلات پا، کالری سوزی و ارتقای توانایی برای بالا رفتن از پله های واقعی راه حل مناسبی به شمار می رود. 

 

در طول کار با دستگاه پله نوردی نوعی تقابل میان ماشین و جاذبه ی زمین در حین بالا رفتن از پله به وجود می آید که سبب تحمیل نیرو بر روی عضلات پایین تنه می گردد. 

مقابله ی دستگاه با نیروی جاذبه عامل عضله سازی و کالری سوزی در پایین تنه به ویژه پاها محسوب می شود. 

 

تردمیل پله ای, دستگاه پله بدنسازی, انواع تردمیل پله نورد

انجام ورزش پله نوردی با ماشین پله نوردی باعث حجیم شدن عضلات می شود

 

افزایش دهنده ی کارکرد قلب

پله نوردی با افزایش ضربان قلب، میزان جذب اکسیژن در بدن ورزشکار را تقویت می کند. در طی این فرایند اکسیژن رسانی به عضلات فعال بدن به ویژه قلب تسریع پیدا می کند. 

در مواردی که پله نوردی به صورت منظم صورت بگیرد، در طی فعالیت ورزشی، علاوه بر اکسیژن رسانی به ماهیچه های بدن، استقامت قلبی و عروقی فرد نیز ارتقا می یابد. 

بهتر است بدانید تداوم اکسیژن رسانی و بهبود کارکرد قلب، نیروی بدنی ورزشکار را در جهت فعالیت های روزانه تقویت می سازد. 

 

مزیت های کار با ماشین پله نوردی, استفاده ی نامناسب از دستگاه پله نوردی, آموزش کار با دستگاه پله نوردی

پله نوردی با افزایش ضربان قلب باعث جذب اکسیژن بیشتر می شود

 

ارتقا دهنده ی سوخت و ساز بدن

زمانی که ورزشکار به وسیله ی دستگاه در حال پله نوردی است، نوعی اندامک یا زیر واحد تخصصی سلول به نام میتوکندری در بدن افزایش پیدا می کند. این اندامک دارای آنزیم های هوازی و چربی سوزی است که سبب افزایش سوخت و ساز بدن می گردد. 

 

در پله نوردی عضلات کلیدی بدن اعم از چهار سر، گلوتئال و همسترینگ تحت تأثیر نیروی دستگاه قرار دارند.  لذا در بازه های زمانی استراحت نیز متابولیسم یا سوخت و ساز بدن در حالت کالری سوزی قرار دارد. 

بهتر است بدانید ورزش پله نوردی به موجب افزایش متابولیسم بدن، قادر به کنترل قند خون در افراد دیابتی می باشد. 

 

در پله نوردی ورزشکاران همزمان با حرکت پله های دستگاه گام بر می دارند. در طول انجام ورزش با حرکت پا و کشش وزن بدن به سمت بالا، تمام عضلات و ماهیچه های درونی تحت تأثیر قرار می گیرند. 

 

بدین جهت با بهره گیری از وزن بدن در راستای بالا رفتن از پله، زمینه ی چربی سوزی و کالری سوزی فراهم می گردد. 

 

از دیگر مزیت های استفاده از ماشین پله نوردی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش دهنده ی قدرت بدنی

• ارتقا دهنده ی آمادگی جسمانی ورزشکاران 

• بهبود کارکرد ریه

• کاهش خطر ابتلا به سکته ی مغزی

• بهبود تراکم استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان

• کاهش درد ناشی از آرتروز زانو

• کاهش وزن 

• کالری سوزی فراوان

• درمان استرس، اضطراب و افسردگی به وسیله ی ترشح هورمون اندروفین در بدن 

 

دستگاه پله بدنسازی, انواع تردمیل پله نورد, مزایای ماشین پله نوردی

استفاده ی نامناسب از دستگاه پله نوردی سبب تحمیل فشار روی زانوها می شود

 

نکات حائز اهمیت در خصوص بهره گیری از ماشین پله نوردی

- نخستین نکته ی حائز اهمیت برای فعالیت با ماشین پله نوردی، گرم کردن بدن به ویژه پایین تنه بالغ بر پنج دقیقه است.

 

- استفاده از ماشین پله نوردی در باشگاه ورزشی برای افراد مبتلا به نرمی کشکک زانو محدودیت دارد. این اختلال که با عنوان سندروم زانوی دونده نیز شناخته می شود سبب بروز درد های طاقت فرسا در زانو می گردد. لذا توصیه می شود افراد مبتلا به سندروم زانوی دونده از انجام ورزش پله نوردی اجتناب نمایند. 

 

- توجه داشته باشید در طول کار با ماشین پله نوردی، در ذهن خود تجسم کنید که گویی واقعاً در حال بالا رفتن از پله ها هستید و از تکیه دادن بالا تنه بر روی دستگیره های دستگاه خودداری نمایید.

 

- یکی دیگر از مؤلفه های اساسی در خصوص بهره گیری از دستگاه پله نوردی، عدم وجود اضافه وزن است. افراد دارای اضافه وزن با بالا رفتن از پله به صورت مکرر دچار درد های مزمن در ناحیه ی کشکک زانو دچار می شوند. 

 

- در واقع استفاده ی نامناسب از دستگاه پله نوردی سبب تحمیل فشار بر روی زانو می گردد. لذا به منظور جلوگیری از بروز آسیب های مربوط به زانو، سعی کنید عضلات جلو و پشت ران را تقویت سازید. لذا قبل از انجام ورزش پله نوردی از سلامت قلب و عروق، تعادل وزنی، مشکلات مربوط به زانو اطمینان حاصل نمایید. 

 

گردآوری : بخش ورزشی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو