راه‌های تشخیص ماهی تازه از فاسد

منبع: فوت و فن

65

1400/8/3

09:32


راه‌های تشخیص ماهی تازه از فاسد

اکثر قریب به‌اتفاق ایرانیان میانه خوبی با غذاهای دریایی ندارند. اما مصرف غذاهای دریایی و ماهی فواید بسیاری دارد. سبزی‌پلو با ماهی را نمی‌توان غذای ملی ایرانی دانست. اما سال‌هاست که این غذا زینت‌بخش سفره شب عید ایرانی‌ها است. یک سری نکات کلیدی در انتخاب و خرید ماهی وجود دارد که توجه به آن‌ها امکان خرید ماهی مانده و نامناسب را به صفر می‌رساند.

۱- به قوام گوشت ماهی توجه کنید: ماهی تازه گوشت سفتی دارد و اگر با انگشت روی آن‌ را فشار دهید جای انگشت روی آن نمی‌ماند و سریع گوشت ماهی به حالت اولیه بر‌می‌گردد.

۲- به مشام خود اطمینان کنید: طبیعی است که ماهی بوی خاص خود را داشته باشد اما ماهی کهنه و فاسد بوی نامطلوب و تندی دارد.

۳- به چشم‌های ماهی توجه کنید: اگر سر ماهی جدا نشده باشد می‌توانید چشم‌های ماهی را بررسی کنید. چشم‌‌های ماهی تازه شفاف و براق است. چشم‌های ماهی کهنه مات و خاکستری‌رنگ است.

۴- به آبشش‌های ماهی توجه کنید. آبشش‌ها را باز‌کنید. داخل آن باید قرمز و مرطوب باشد. آبشش ماهی کهنه یا حالت لزج و یا حالت خشک دارد.

۵- در‌صورتی‌که ماهی را به‌صورت فیله خریداری می‌کنید توجه کنید که فیله‌های ماهی باید مرطوب باشند و گوشت آن تغییر رنگ نداده باشد و قوام و سفتی لازم را داشته باشد.

۶- تغییر رنگ لبه‌های گوشت ماهی به زرد یا قهوه‌ای نشانه کهنگی ماهی است.

۷- ماهی نر دارای گوشت بیشتر و خوشمزه‌تری نسبت به ماهی ماده است. اما تشخیص ماهی نر از ماده از نظر ظاهری سخت است و علائم خاص خود را دارد. برای نمونه سر ماهی سفید نر، خال‌های سفید دارد که تنها علامت نر بودن آن از نظر ظاهری است.

۸- به پولک‌های ماهی توجه کنید: ماهی تازه پوست براقی دارد و پولک‌ها محکم به پوست چسبیده‌اند. در‌انتها پیشنهاد می‌شود ماهی را از مراکز معتبر تهیه کنید تا از سالم بودن آن اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو