خواص ماهی شیر و عوامل موثر بر قیمت آن

منبع: فرزند

227

1400/12/1

18:12


خواص ماهی شیر و عوامل موثر بر قیمت آن

وسعت بالای خلیج فارس و اتصال آن به دریای عمان، باعث شده است  تا تنوع آبزیان از دریای خزر بیشتر شود و اکوسیستم مناسبی را برای رشد و نمو موجودات دریایی فراهم کرده باشد. ارزش غذایی بالای ماهی‌های دریای جنوب یک ویژگی منحصر به فرد به حساب می‌آید.

به همین دلیل است که ماهی‌ها و محصولات دریای جنوب می‌توانند سلیقه‌ی همه‌ی اقشار جامعه را پوشش دهند. بسیاری از مردم معتقدند ماهی‌های دریای جنوب از ماهی‌های خزر بسیار خوش طعم‌تر هستند چرا که در دریای آب شور زندگی کرده‌اند و از آبزیان، موجودات ریزتر و گیاهان این دریا تغذیه کرده‌اند.

ماهی‌های دریایی جنوب اغلب فاقد تیغ‌های ریز  یا استخوان‌های کوچک هستند و این امر باعث شده است  تا بتوان از آن‌ها در تهیه انواع غذای جنوبی استفاده کرد. در بیشتر رستوران‌ها از فیله‌های ماهی جنوب برای طبخ غذاهای لوکس و گران قیمت استفاده می‌شود. دلیل توصیه‌ی پزشکان به استفاده از محصولات دریایی، به علت تغذیه‌ی مناسب آبزیان جنوب از جاندارن ریز جثه‌ی دریا است که میزان مواد معدنی نظیر کلسیم، ید، منیزیم، سلنیوم، امگا ۳ و انواع ویتامین‌ها همچون ویتامین A ، B ، D ، k بسیار بالا بوده و می‌توانند برای وعده‌های غذایی کلیه گروه‌های سنی چون (سالمندان، کودکان، زنان باردار، ورزشکاران) ایدئال باشد.

یکی از ماهی‌های دریای جنوب ماهی شیر است. ماهی شیر صید روز، از جمله ماهی‌های خوشمزه و لذیذ جنوب کشور است که طرفداران بسیار زیادی دارد. از جمله دلایل محبوبیت این ماهی می‌توان به قیمت ماهی شیر و بهینه بودن آن نیز اشاره کرد. در واقع به نسبت کیفیت گوشتی که دارد قیمت چندان بالا نیست.

ماهی شیر از پرطرفدارترین و کم تیغ‌ترین ماهی‌های جنوب است. زمان خرید ماهی شیر به یاد داشته باشید پروتئین این ماهی بسیار بالا بوده  و سرشار از اسید چرب امگا ۳ است. ماهی شیر در دسته‌ی ماهی‌های گوشتی جنوب است که وزن بالایی دارد و گوشت آن بافت نرمی نیز دارد. این ماهی فقط یک فلس خیلی نازک و ریز وسطش دارد، که این تیغ به راحتی قابل جدا شدن است. در واقع حتی اگر ماهی را به صورت پاک شده خرید نکردید هم خودتان به راحتی می‌توانید آن را در خانه پاک کنید.

به دلیل اینکه ماهی شیر گوشت زیادی دارد بهترین روش برای پخت این ماهی خوشمزه، سرخ کردن است. اگر می‌خواهید ماهی شیر را سرخ کنید بهتر است که این ماهی مدل استیک شده یا اصطلاحا کالباسی پاک شود. با خرید ماهی شیر به صورت استیک شده، دست شما برای کباب کردن آن باز است. هر چند که قیمت ماهی شیر در حالت استیک شده کمی بالا است چرا که گوشت خالص ماهی را خریداری می‌کنید.

یکی از دلایلی که مردم ماهی شیر را دوست دارند طعم این ماهی و کم تیغ بودن آن است. به عبارتی ماهی شیر همیشه جز انتخاب‌های اول مردم جنوب و سایر شهرهای کشور است.

از جمله عواملی که بر قیمت ماهی شیر تاثیر می‌گذارد می‌توان به پاک شده یا دست نخورده بودن آن اشاره کرد. باید این نکته را نظر گرفت که تمام ماهی‌های جنوب از جمله ماهی شیر بعد از پاک کردن میزان تقریبی ضایعات دارند که این بستگی به نوع ماهی و سایزهای متفاوت آن دارد. میزان ضایعات ماهی شیر اگر فقط پاک شود یعنی شکم آن خالی شود بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم است، اما در حالت فیله شدن این ضایعات ممکن است به ۴۰۰ گرم هم برسد. پس یکی از عواملی که باعث می‌شود برخی فکر کنند خرید ماهی شیر و قیمت آن متفاوت به نظر می‌رسد نوع و مدل پاک کردن آن است. چرا که شما در حالت فیله شده ضایعات بیشتری را دور می‌ریزید، در نتیجه گوشت ماهی بیشتری خریداری می‌کنید پس قیمت بالاتری نیز پرداخت خواهید کرد.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ماهی شیر میزان تازگی آن است. ماهی شیر صید روز قطعا گران قیمت‌تر از ماهی غیر تازه است.

عامل آخر که عامل بسیار مهمی است، تعداد واسطه‌هایی هستند که بین فروشنده‌ی محلی و خریدار نهایی قرار دارند. اگر بتوانید فروشگاهی را پیدا کنید که ماهی را مستقیما از فروشنده‌ی محلی در اختیار شما قرار دهد و همه‌ی واسطه‌ها را حذف کنید، ماهی را ارزان‌تر خریداری خواهید کرد. این کار نه تنها به نفع شماست که به نفع فروشندگان محلی نیز خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو