طرز تهیه مربا هویج

منبع: فرزند

59

1401/7/5

18:35


طرز تهیه مربا هویج

مربا همیشه از جایگاه ویژه ای در خانه های ایرانی برخوردار است. چرا که از آن می توان در وعده های مختلفی مانند صبحانه، میان وعده و عصرانه استفاده نمود. مربا هویج را می توان یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین مرباها دانست. این مربای خوشمزه را می توان در وعده صبحانه به همراه کره، خامه، پنکیک و … استفاده نمود. همچنین در وعده عصرانه نیز می توانید از مربا هویج در شیرینی مربایی، تارت و … استفاده نمایید.

طرز تهیه مربا هویج بسیار ساده می باشد. شما عزیزان می توانید اقدام به خرید مربا هویج نموده و یا با دستوری که در ادامه به آن میپردازیم، این مربای خوشمزه را در منزل خود تهیه نمایید. برای آموزش طرز تهیه مربای هویج تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه مربا هویج با دستوری ساده :

برای تهیه مربا هویج خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز داریم :

مواد لازم برای تهیه مربا هویج خوشمزه
هویج رنده شده۵۰۰ گرم
آب۲ لیوان
شکر۴۵۰ گرم
زعفران دم کرده۱ قاشق چای خوری
آب لیمو ترش۱ قاشق مربا خوری
گلاب۲ قاشق غذا خوری
پودر هل(اختیاری)۱ قاشق مربا خوری
پودر پسته(اختیاری)۱ قاشق غذا خوری

لازم به ذکر است که مواد اولیه ذکر شده برای تهیه یک شیشه مربا هویج کوچک کافی می باشد. در صورتی که تمایل دارید میزان بیشتری مربا هویج داشته باشید، می توانید با رعایت تناسب ذکر شده برای مواد، مقادیر آن ها را افزایش دهید.

مراحل تهیه مربا هویج :

برای تهیه مربا هویج، در مرحله اول، هویج ها را خوب بشویید و با حوصله پوست هویج را بگیرید. سپس هویج ها را رنده کنید. دقت نمایید که بسته به سلیقه خود می توانید هویج را با رنده درشت و یا ریز رنده کنید.

پس از انجام مرحله بالا، هویج های رنده شده را درون یک قابلمه با سایز مناسب بریزید و بر روی حرارت ملایم بگذارید. در این مرحله ابتدا هویج ها را حدود ۵ دقیقه تفت داده و سپس ۲ لیوان آب به آن اضافه نمایید. پس از اضافه نمودن آب، حرارت شعله را بالاتر ببرید تا آب به نقطه جوش خود برسد. در این مرحله می توانید مقدار شکر ذکر شده را کم کم به هویج ها اضافه کنید. دقت داشته باشید که هنگام اضافه نمودن شکر، مواد را مدام هم بزنید تا شکر به خوبی در آب حل شود.

اگر به هنگام جوش آمدن شربت، کف هایی بر روی سطح شربت ایجاد شد، به وسیله قاشق آن ها را جمع نموده و دور بریزید. این کار به شفافیت بیشتر مربای شما کمک می نماید.

اکنون برای تهیه مربا هویج عالی،  باید اجازه دهید تا مربا به خوبی بپزد. برای این منظور، حرارت شعله را کم کرده و قابلمه را بر روی شعله پخش کن مناسب قرار می دهیم. برای داشتن یک مربا هویج خوشمزه و جا افتاده باید اجازه دهید تا مربا به مدت حدود ۱ ساعت و نیم بر روی حرارت ملایم بپزد. در حین پخت مربا هویج، می توانید به آن سر زده و میزان پخت آن را چک کنید. در صورتی که مربا به غلظت مناسب رسیده باشد، می توانید سایر مواد اولیه مانند پودر هل، زعفران دم کرده، خلال پسته، گلاب و آب لیمو ترش را متناسب با مقادیر ذکر شده به مربا اضافه کنید. پس از اضافه نمودن این مواد، مجددا اجازه دهید تا مربا حدود نیم ساعت دیگر نیز بر روی حرارت باقی بماند. این کار باعث می شود تا طعم مواد به خوبی به خورد مربا بروند.

پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، مراحل تهیه مربا هویج به پایان رسیده است و مربای شما آماده است . حال می توانید مربا را از روی حرارت بردارید. برای اینکه مربا هویج شما رنگ بهتری داشته باشد اجازه دهید کمی سرد شود و سپس آن را در شیشه درب دار مورد نظر خود بریزید.

نکات تکمیلی تهیه مربا هویج :

در هنگام تهیه مربا هویج، برای تشخیص غلظت مناسب مربا، می توانید میزان کمی از شهد مربای آماده شده را در درون مقداری(حدود یک لیوان) آب یخ بریزید. در صورتی که شهد مربای شما به همان حالت ریخته شده ته نشین شود به این معناست که مربای شما به غلظت مناسب رسیده است. اما در صورتی که شهد متلاشی شود، یعنی باید مربا را مدت زمان بیشتری بر روی حرارت قرار دهید تا جا بیفتد.

شما می توانید این مربا هویج خوشمزه را در یخچال خود نگهداری نموده و در وعده های غذایی مختلف از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

سخن پایانی :

در این مقاله طرز تهیه مربا هویج بسیار خوشمزه را به شما عزیزان ارائه نمودیم. همان گونه که ذکر شد، شما می توانید اقدام به خرید مربا کنید و یا با استفاده از دستور آسان ذکر شده، به صورت خانگی این محصول خوشمزه و محبوب را تهیه نمایید. اگر علاقه مند به طعم مربا هویج می باشید، همین امروز اقدام تهیه آن نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو