۱۰ حقیقت علمی شگفت‌ آور در ارتباط با سلامتی

منبع: فوت و فن

66

1400/8/4

10:33


با مطالعات منظم منتشر شده در مورد سلامت و تناسب اندام، جمع‌آوری و درک همه اطلاعات در این مورد دشوار است. برخی از یافته‌ها، یک سری توصیه‌های بهداشتی را تکرار می‌کنند که سال‌ها قبل نیز توصیه می‌شده است. اما برخی دیگر کمی تکان‌دهنده هستند. نگاهی به این ۱۰ واقعیت سلامتی که ممکن است شما را متعجب کند، می‌اندازیم.

۱- قهوه می‌تواند از افسردگی جلوگیری کند

ما توصیه‌های زیادی در مورد اثرات منفی کافئین بر سلامتی شنیده‌ایم، اما مشخص شده است که کافئین مزایای مثبتی نیز دارد. تحقیقات از دانشکده سلامت عمومی هاروارد نشان می‌دهد زنانی که حداقل چهار فنجان قهوه در روز می‌نوشند، در واقع خطر افسردگی خود را تا ۲۰ درصد کاهش داده‌اند. همچنین دانشمندان در تحقیقات پیشین دریافتند زنانی که دو یا چند فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند، احتمال خودکشی در آنها پایین می‌آید.

۲- جویدن آدامس شما را هوشیار‌تر نگه می‌دارد

اگر شما در اواسط بعد از ظهر یا اول صبح، به علت خستگی نمی‌توانید به خوبی تمرکز کنید، یک آدامس بجوید. محققان دریافته‌اند که آدامس با طعم نعناع، احساس خستگی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و فرد را بیدار نگه می‌دارد. مطالعه دیگری در این مورد نشان داد که جویدن آدامس می‌تواند نمرات کلی آزمون‌ها و حافظه را تا ۳۵ درصد بهبود بخشد و باعث کاهش استرس و کاهش سطح اضطراب شود.

۳- نشستن پشت میز می‌تواند خطر مرگ را تا ۵۰ درصد افزایش دهد

کارکنان اداری، هوشیار باشید؛ چرا که تحقیقات دانشگاه سیدنی نشان دادند کارکنان اداری که بیش از ۱۰ ساعت در روز پشت میز خود می‌نشینند، در مقایسه با افرادی که کمتر از چهار ساعت می‌نشینند، ۴۸ درصد افزایش خطر مرگ را تجربه کردند. برای مقابله با این خطر سلامتی، هر یک ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و به مدت ۵ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. تغییرات ساده مانند رفتن از پله‌ها به جای آسانسور نیز تاثیرات مثبتی در سلامتی شما خواهد داشت.

۴- دستگاه‌های ATM و توالت‌های عمومی به یک اندازه کثیف هستند

برداشتن پول از یک دستگاه خودپرداز، کاری است که همه ما به طور مرتب انجام می‌دهیم، اما چه تعداد از ما بعد از این کار دست‌های خود را می‌شوریم؟ در آزمایشات مربوط به پاکیزگی که در بریتانیا انجام شد، مشخص شد که دستگاه‌های خودپرداز به اندازه یک توالت کثیف هستند. محققان میزان آلودگی صفحه کلید دستگاه‌های خودپرداز و توالت‌های عمومی را مورد بررسی قرار دادند و در هر دو نمونه باکتری‌های یکسانی را یافتند که می‌توانند باعث بیماری شوند.

۵- اگر خوش‌بین باشید، عمری طولانی‌تر خواهید داشت

بر اساس یک مطالعه در دانشگاه پزشکی دوک در کارولینا، بیماران قلبی که به درمان خود امید داشتند و خوشبین‌تر بودند، در واقع بیشتر از بیمارانی که امید نداشتند زندگی کردند. همچنین، با توجه به یافته های یک مطالعه منتشر شده در مجله اروپایی قلب، افرادی که خوش‌بین هستند درد و رنج کمتری از بیماری قلبی خود دارند.

۶- برای جلوگیری از کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای تنگ و محصور)، یک سیب را بو کنید

یک سیب در روز می‌تواند مزایایی بیش از دور نگه داشتن شما از دکتر داشته باشد. سیب می‌تواند به درمان کلاستروفوبیا کمک کند. با توجه به تحقیقات بو و طعم درمانی، ظاهرا بوییدن یک سیب سبز، استرس‌هایی که با حضور در فضاهای تنگ ایجاد می‌شود را از بین می‌برد. همچنین بوییدن یک سیب سبز می‌تواند از سردرد و میگرن جلوگیری کند و حتی برخی از صاحبخانه‌ها برای بزرگ‌تر به نظر رسیدن خانه خود از نگاه خریداران، از عطر سیب استفاده می‌کنند.

۷- اگر خسته‌ای… ورزش کن

پس از یک روز طولانی در محل کار، رفتن به ورزشگاه احتمالا آخرین چیزی است که در فهرست اولویت‌های شماست، اما تحقیقات نشان می‌دهد که تمرین واقعا انرژی بیشتری به شما می‌دهد. یک مطالعه منتشر شده در علوم پزشکی و ورزش، دریافت که سطح خستگی و افسردگی پس از ۳۰ دقیقه تمرین متعادل، بهبود می‌یابد. دلیلش این است که ورزش باعث بهبود سلامت قلب و عروق شما می‌شود، به این معنی که خون و اکسیژن بیشتری در بدن جریان می‌یابد، بنابراین انرژی بیشتری به شما می‌رسد.

۸- درازنشت به شما یک شکم تخت نمی‌دهد

بسیاری از افراد دارای اضافه وزن به دام این تفکر افتاده‌اند که می‌توانند با انجام درازنشت به شکمی صاف برسند. اما حقیقت این است که با مقادیر بی حد و حصر درازنشت، شکم رویایی خود را به دست نمی‌آورید؛ چرا که در این تمرین عضله مرکزی شما به کار نمی‌افتد. در یک مطالعه مشخص شد که شش هفته تمرینات شکم به تنهایی برای کاهش چربی شکم کافی نیست.

۹- نوشتن مطالب می‌تواند به حافظه شما کمک کند

تحقیقات از دانشگاه هند نشان داد که برای به یاد آوردن چیزی، شما باید آن را با دست خود بنویسید و تایپ کردن چنین اثری ندارد. به نظر می‌رسد که نوشتن به تقویت حافظه شما کمک می‌کند زیرا یادداشت برداری با دست نیاز به فرآیندهای شناختی متفاوتی نسبت به تایپ کردن دارد. به عنوان مثال، اگر بخواهید در یک سخنرانی مطالب مهم را یادداشت ‌کنید، باید با دقت به سخنان سخنران گوش فرا دهید، چرا که نوشتن همه سخنان او غیر ممکن است.

۱۰- برای خنک کردن خود، نوشیدنی گرم بنوشید

شاید غیر عقلانی به نظر برسد، اما اگر می‌خواهید خود را خنک کنید، یک نوشیدنی گرم بنوشید. براساس یک مطالعه از مدرسه علوم انسانی دانشگاه اتاوا، چون نوشیدنی شما از دمای بدن‌تان گرم‌تر است، واکنش بدن برای تولید عرق کردن افزایش می‌یابد که این واکنش و فرآیند سرد کردن بسیار بیشتر از مقدار کمی افزایش دمای بدن بعد از نوشیدن یک قهوه یا چای گرم است . بنابراین اگرچه ممکن است در ابتدا گرمای بیشتری را احساس کنید، اما یک نوشیدنی گرم باعث می‌شود که شما عرق بیشتری داشته باشید و بنابراین بدن خود را سریعتر خنک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو