رازها و حقایقی جالب از گذشته شهر نیویورک

رازها و حقایقی جالب از گذشته شهر نیویورک


منبع: فوت و فن

5

1402/2/4

02:51


حتی با اینکه بسیاری از افراد درون شهر نیویورک قدم نگذاشته‌اند اما به خوبی با آن آشنا هستند و آسمان‌خراش‌های پر زرق و برق، فروشگاه‌های بزرگ و موزه‌های آن را به خوبی می‌شناسند.

رازها و حقایقی جالب از گذشته شهر نیویورک

حتی با اینکه بسیاری از افراد درون شهر نیویورک قدم نگذاشته‌اند اما به خوبی با آن آشنا هستند و آسمان‌خراش‌های پر زرق و برق، فروشگاه‌های بزرگ و موزه‌های آن را به خوبی می‌شناسند. با این وجود، این شهر تاریخی طولانی و جذاب دارد که شاید خیلی از افراد چیز زیادی درباره آن نمی‌دانند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی برخی از رازها و حقایق جالب درباره گذشته شهر نیویورک بپردازیم.

وطن مردمان لناپ

Alexi Rosenfeld/Getty Images

Alexi Rosenfeld/Getty Images

قبل از اینکه اروپایی‌ها این منطقه را مستعمره خودشان کنند، سرزمینی که اکنون از آن به عنوان شهر نیویورک یاد می‌شود، محل زندگی مردمان بومی لناپ بوده است. آن‌ها این منطقه را ماناهاتا می‌نامیدند که به معنای جزیره تپه‌ای است. تصور می‌شود که آن‌ها هزاران سال اینجا را تحت اشغال خود داشتند و صدف‌ها را از آب‌های اطراف جزیره برداشت می‌کردند، ذرت و کدو پرورش می‌دادند و حیواناتی همچون آهو را شکار می‌کردند.

ورود اروپایی‌ها در قرن شانزدهم به نیویورک

Culture Club/Bridgeman via Getty Images

Culture Club/Bridgeman via Getty Images

کاشف ایتالیایی جیووانی دا ورازانو به عنوان اولین اروپایی شناخته می‌شود که به سواحل شرقی آمریکا پا گذاشت و در سال ۱۵۲۴ میلادی به بندر نیویورک رسید. با این حال، ایتالیایی‌ها هرگز ساکن اینجا نشدند و ورازانو در نهایت در سومین سفرش به قاره آمریکا توسط آدم‌خواران در آنتیل کوچک دستگیر و کشته شد.

شهر در ابتدا نیو آمستردام نام داشت

MPI/Stringer/Getty Images

MPI/Stringer/Getty Images

هلندی‌ها سرانجام یک قرن بعد در سال ۱۶۲۴میلادی در این سرزمین سکنی گزیدند و این منطقه را نیو آمستردام (New Amsterdam) نامیدند که برداشتی از شهر محل سکونت خودشان در هلند بوده است. تعاملات بین مردم بومی و استعمارگران اروپایی در ابتدا ظاهرا مسالمت‌آمیز بود و شامل مبادله کالا از جمله سلاح می‌شد. با این وجود، در حالی که بسیاری از کتاب‌های تاریخی ادعا می‌کنند که هلندی‌ها منهتن را از مردم لناپ خریداری کردند اما به گفته اسمیتسونیان، استعمارگران، بومیان را با ساختن دیواری بسیار بزرگ حول سکونتگاه نیو آمستردام آواره کردند و آن‌ها را از سرزمین خودشان بیرون راندند.

شهر به افتخار دوک یورک به نیویورک نامگذاری شد

ClassicStock/Getty Images

ClassicStock/Getty Images

بریتانیایی‌ها که مستعمره‌های خود را در نیوانگلند و ویرجینیا می‌ساختند، نیو آمستردام را از هلندی‌ها در سال ۱۶۶۴ میلادی تصرف کردند. این پیروزی به رهبری دوک یورک به سرانجام رسید و پس از آن نیز آن‎‌ها کنترل این شهر را به دست گرفتند و این مستعمره نیز به افتخار وی تغییر نام پیدا کرد و به نیویورک مشهور شد.

وال استریت قبلا محل بازار برده‌فروشی بود

Kean Collection/Getty Images

Kean Collection/Getty Images

امروزه وال استریت بورس نیویورک را درون خودش دارد و یکی از مهم‌ترین قطب‌های مالی در جهان محسوب می‌شود. با این حال، از سال ۱۷۱۱ یک بازار برده‌داری تحت تحریم دولت در آنجا فعالیت می‌کرد. این شهر به همت برده‌ها ساخته شده و آن‌ها جاده‎ها، قلعه‌ها و زیرساخت‌های دیگر را می‌ساختند. این بازار تا سال ۱۷۶۲ میلادی به فعالیت خودش ادامه داد که درست یک قرن قبل از لغو رسمی برده‌داری در ایالات متحده آمریکا است.

نیویوک قبلا پایگاه نظامی بریتانیا بود

MPI/Getty Images

MPI/Getty Images

انقلاب در قرن هجدهم میلادی در حال شکل‌گیری بود و جنگ استقلال آمریکا از سال ۱۷۷۵ تا ۱۷۸۳ میلادی ادامه داشت. نیویورک در سال‌های منتهی به جنگ مرکز فعالیت‌های ضد بریتانیایی بود اما پس از سال ۱۷۷۶ و نبرد لانگ آیلند، این شهر توسط بریتانیا اشغال شد. پس از آن نیز تا پایان جنگ در سال ۱۷۸۳ میلادی نیویورک به عنوان پایگاه نظامی بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت.

نیویورک اولین پایتخت آمریکا بود

PhotoQuest/Getty Images

PhotoQuest/Getty Images

واشنگتن دی‌سی پایتخت مدرن ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود اما آیا می‌دانستید که همه چیز با شهر نیویورک شروع شد؟ قانون اساسی ایالات متحده آمریکا در سال ۱۷۸۸ میلادی تصویب شد و نیویورک به عنوان اولین پایتخت فدرال این کشور انتخاب شد. رئیس جمهور جورج واشنگتن نیز در سالن فدرال، اولین ساختمان کنگره ایالات متحده که در قرن هجدهم در تصویر بالا دیده می‌شود، سوگند یاد کرد.

آتش‌سوزی در سال ۱۸۳۵ نیویورک را نابود کرد

PhotoQuest/Getty Images

PhotoQuest/Getty Images

بسیاری از مردم درباره آتش‌سوزی بزرگ لندن در سال ۱۶۶۶ می‌دانند اما کمتر کسی از آتش‌سوزی ویرانگر نیویورک در سال ۱۸۳۵ میلادی خبر دارد. این آتش‌سوزی در آغاز یک شب یخبندان ماه دسامبر و از یک انبار کالاهای خشک و در منطقه مالی شهر شروع شد و ۱۷ بلوک را از بین برد و دو نفر را کشت و حتی رودخانه را نیز به آتش کشید. بعدها منهتن پایین از پایه ساخته و بازسازی شد.

کلیسای ترینیتی بلندترین ساختمان شهر بود

Library of Congress/Getty Images

Library of Congress/Getty Images

این روزها شهر نیویورک جنگلی از آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده است اما پس از ساخت کلیسای ترینیتی در سال ۱۸۴۶، این کلیسا به مرتفع‌ترین ساختمان در این شهر تبدیل شد. این ساختمان که سومین کلیسای بنا شده در آن محل بود (دو ساختمان قبلی تخریب شده بودند) یک ساختمان نئوگوتیک به شمار می‌رود که ارتفاع آن به ۸۶ متر می‌رسد.

مجسمه آزادی را فرانسه به آمریکا هدیه داد

Bettmann/Getty Images

Bettmann/Getty Images

مجسمه آزادی یکی از نمادهای برجسته آمریکا و شهر نیویورک به شمار می‌رود که هدیه‌ای از کشور فرانسه بوده و نشانه‌ای از دوستی، دموکراسی و ۱۰۰ سال استقلال آمریکا بوده است. این مجسمه در سال ۱۸۸۴ میلادی در طی یک مراسمی به آمریکا اهدا شد و قبل از رونمایی از آن نیز در بیش از ۲۰۰ جعبه از طریق کشتی از اقیانوس اطلس حمل شده بود. تصویر بالا کارگران در سال ۱۸۷۲ میلادی را نشان می‌دهد که در حال ساخت این مجسمه غول پیکر هستند و در پایین نیز مغز متفکر این پروژه یعنی فردریک آگوست بارتولدی نظاره‌گر این روند است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو