پزشکان ششمین فرد مبتلا به ایدز را درمان کردند!

منبع: خبرنما

4

1402/5/1

18:30


درمان فرد متبلا به ایدز: بر اساس تحقیقات جدید، محققان می‌گویند که توانسته اند یک “بیمار ژنو” مبتلا به اچ‎‌آی‌وی را درمان کنند. آن ها می‌گویند این بیمار با روش نوین مورد معالجه قرار گرفته و بدنش به طور کامل از ویروس ایدز پاک شده است…

پزشکان ششمین فرد مبتلا به ایدز را درمان کردند!

بر اساس تحقیقات جدید، محققان می‌گویند که توانسته اند یک “بیمار ژنو” مبتلا به اچ‎‌آی‌وی را درمان کنند. آن ها می‌گویند این بیمار با روش نوین مورد معالجه قرار گرفته و بدنش به طور کامل از ویروس ایدز پاک شده است.

این ششمین فردی است که از بیماری ایدز جان سالم به در برده و درمان شده است. قبل از او 5 نفر دیگر هم به عنوان افراد بهبود یافته ثبت شده اند. این بیماران از برلین، لندن، دوسلدورف، نیویورک و سیتی اوهوپ کالیفرنیا بودند که با استفاده از پیوند مغز استخوان مورد درمان قرار گرفتند.

درمان ششمین فرد مبتلا به ایدز

درمن فرد به مبتلا به ایدز

همه این 6 نفر از سرطان خون رنج می‌بردند و تحت درمان پیوند سلول های بنیادی که به ترمیم و نوسازی سیستم ایمنی‌شان می‌انجامید، قرار گرفتند.

بیمار ژنو در سال 1990 به ایدز یا اچ‌آی‌وی مبتلا شده بود. او می‌گوید که “آنچه برای من اتفاق افتاده بسیار باشکوه و جادویی است.”

این بیمار تا نوامبر 2021 داروی‌های ضد رتروویروسی یا سرکوبگر میزان ویروس در بدن مصرف می‌کرد، اما از آن تاریخ و بعد از انجام پیوند مغز استخوان پزشکان پیشنهاد دادند تا مصرف دارو را متوقف کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده محققان در درمان بیمار ژنو، بر خلاف موارد قبلی از پیوند جهش نادر ژنی مسدود کننده ویروس «CCR5» استفاده نکرده بودند. در حالی که در 5 مورد قبلی در پیوند مغز استخوان از این پیوند که مانع ورود ویروس به سلول‌های بدن فرد بیمار می‌شد استفاده شده بود. اگر جهش نادر ژنی مسدود کننده ویروس «CCR5» به فرد بیمار پیوند داده نشود، به این معنی است ویروس همچنان می‌تواند به بدن فرد حمله کند.

بهبودی بیمار ژنو از اچ‌آی‌وی

درمان فرد مبتلا ایدز

بر اساس کنفرانس مطبوعاتی محققان فرانسوی و سوئیسی در شهر بریزبن استرالیا گفتند که پزشکان دانشگاه ژنو با گذشت 20 ماه از قطع مصرف این داروی خاص، هیچ اثری از این ویروس در خون بیمار مشاهده نکردند.

با این که محققان می‌گویند که نمی‌توانند بازگشت مجدد ویروس به بدن بیمار را رد کنند، اما از بهبودی کامل او سخن می‌زنند.

آزیه سائز-سیریون، محقق در انستیتو پاستور فرانسه که در این تحقیق حضور داشت گفته است که اگر پس از 12 ماه هیچ اثری از این ویروس دیده نشود، می‌توان گفت که ویروس به طور کامل از بین خواهد رفت.

هرچند بهبود این بیمار می‌تواند خبر خوبی برای سایر بیماری باشد که با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند اما متخصصان می‌گویند که پیوند مغز استخوان یک عمل سنگین و پرخطر است زیرا این نوع پیوند هنوز هم با بدن افراد ناقل ویروس سازگار نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو