درمان هموگلوبین پایین با توصیه های پزشکی موثر

درمان هموگلوبین پایین با توصیه های پزشکی موثر


منبع: آرگا

3

1402/2/5

21:49


در این مطلب قرار است شما را با روش های درمان هموگلوبین پایین آشنا کنیم و آگاهی تان را در این زمینه افزایش دهیم تا بتوانید ساده تر این مشکل را از بین ببرید و به زندگی عادی خود باز گردید.

هموگلوبین پایین می تواند مشکلات بی شماری برای فرد ایجاد نماید. در نظر داشته باشید که این مورد نه تنها روی سلامت فرد اثر می گذارد بلکه می تواند منجر به مشکلات زیادی در زندگی روزمره او شود. در واقع این پروتئین یکی از مهم ترین پروتئین های موجود در گلبول های قرمز می باشد و می تواند به انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن کمک نماید. در ادامه شما عزیزان را با درمان هموگلوبین پایین آشنا می کنیم و اطلاعاتی مفید به شما خواهیم داد.

 

روش های درمان کمبود هموگلوبین

روش های درمان هموگلوبین پایین

درمان هموگلوبین پایین و یا افزایش هموگلوبین در خون به فرد کمک می کند تا بتواند سلامتی خود را بدست آورده و همچنین سلامت بدنی او تامین خواهد شد. در واقع باید بدانید که ناکافی بودن و یا کم بودن این مورد در خون می تواند منجر به دشوار شدن فعالیت های بدنی شود و فرد زود تر از حد معمول خسته خواهد شد و نمی تواند دی اکسید کربن و یا اکسیژن ها را در خون خود منتقل نماید.  روش هایی برای رفع این مشکل وجود دارند که در ادامه یک به یک آن ها را برای شما بررسی می کنیم ولی قبل از آن اطلاعاتی در مورد هموگلوبین و محدوده طبیعی آن و علل های کمبودش به شما خواهیم داد.

محدوده طبیعی

زمانی که شما آزمایش خون می دهید ممکن است پزشک بیان کند که هموگلوبین شما بسیار کم می باشد. از این رو باید بدانید که برای زنان این میزان کم تر از ۱۲ گرم در دسی لیتر خون و برای مردان کم تر از ۱۳.۵ گرم در دسی لیتر خون می باشد. این مشکل می تواند به دلایل بسیار زیادی برای یک فرد ایجاد شود و این دلایل عمدتا شامل بارداری، کمبود آهن در خون، مشکلات شدید کبدی، بیماری های مزمن کلیه و مشکلاتی مشابه می باشد. هموگلوبین در کودکان با توجه به سنی که دارد متفاوت می باشد از این رو نمی توان عدد دقیقی برای آن ها در نظر گرفت.

در برخی از شرایط ممکن است این مشکل بدون هیچ مشکلی برایتان ایجاد شود و بدن شما حالت طبیعی داشته باشد و حتی شما ممکن است دارای کمبود این پروتئین در بدن خود باشید و هیچ نشانه ای را تجربه نکنید از این رو نیاز است تا هر از چند گاهی چکاپ های لازم را انجام دهید. با استفاده از نظر پزشک می توانید با راه های طبیعی و یا دارویی این پروتئین را در خون افزایش دهید و آن را در محدوده طبیعی ثابت نمایید. محدوده طبیعی این پروتئین برای خانم ها بین ۱۲ الی ۱۵.۵ گرم در دسی لیتر و برای آقایان بین ۱۳.۵ الی ۱۷.۵ گرم در دسی لیتر می باشد.

کاهش شدید هموگلوبین خون

افزایش استفاده از آهن

آهن در مواد غذایی سریع تر از قرص های آهن جذب خواهند شد از این رو نیاز است تا مصرف غذا های آهن دار را برای افزایش این پروتئین در گلبول های قرمز خود افزایش دهید. آهن موجود در غذا ها منجر به افزایش این پروتئین خواهد شد و به تشکیل گلبول های بیش تر کمک خواهد کرد. مواد غذایی آهن دار شامل محصولات سویا مانند توفو، تخم مرغ، میوه های خشک شده ماند خرما و انجیر، گوشت قرمز، ماهی، کلک بروکلی، لوبیا سبز، سبزیجات دارای برگ های سبز مانند اسفناج، آجیل ها و دانه ها می باشد.

افزایش استفاده از فولات

فولات یکی از انواع ویتامین B می باشد و نقش بسیار زیادی در تولید این گلبول ها و هموگلوبین ها دارد از این رو برای بالا بردن این پروتئین در خون نیاز است تا از غذا های فولات دار استفاده کنید. در واقع هموگلوبین به گلبول های قرمز در اکسیژن رسانی کمک می کند و کمبود آن می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای فرد ایجاد نماید. در واقع اگر بدن شما نتواند این ماده را دریافت کند گلبول های قرمز بدن او نمی توانند تکامل پیدا کنند از اینرو دچار مشکلات بسیار زیادی خواهد شد.

یک سری از منابع هستند که شما با استفاده از آن ها می توانید این ماده را در بدن خود افزایش داده و از بروز مشکلات بعدی مانند کم خونی ناشی از کمبود فولات و کاهش هموگلوبین در خون پیشگیری نمایید. این مواد غذایی شامل گوشت گاو، اسفناج، برنج، بادام زمینی، نخود سیاه، لوبیا، آووکادو و کاهو می باشد.

کمبود هموگلوبین در خون

افزایش جذب آهن در بدن

در بسیاری از موارد ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که بعد از خوردن مواد غذایی آهن دار یک سری دیگر از مواد غذایی را مورد استفاده قرار داده اید و جذب آهن را به حداقل رسانده اید. یکی از روش های درمان هموگلوبین پایین این است که جذب آهن را در بدن خود افزایش دهید. این موضوع را باید بدانید که علاوه بر دریافت مواد غذایی آهن دار میزان جذب آن نیز دارای اهمیت می باشد. ویتامین های C مانند مرکبات، توت فرنگی، سبزیجات دارای برگ های سبز می توانند به بدن شما کمک کند تا بتوانید میزان جذب این  ماده را در بدن بالا برده و به کمبود هموگلوبین کمک شایانی داشته باشید. علاوه بر تمامی مواد گفته شده مکمل های ویتامین C نیز بسیار اهمیت دارند.

ویتامین A نیز دارای مقادیر بسیار زیادی از بتاکاروتن می باشد و می تواند به بالا رفتن جذب آهن در بدن کمک نماید. منابع خوب برای این ویتامین شامل ماهی، جگر، سیب زمینی شیرین و کلم می باشد و می توانید برای بالا رفتن میزان جذب آهن در بدن خود از این مواد غذایی و سبزیجات نیز استفاده نمایید. یادتان باشد که مکمل های این ویتامین در صورتی که بی رویه مورد استفاده قرار بگیرند خطرناک می باشند از این رو سعی کنید از طریق مواد غذایی این ویتامین را در بدن خود بالا ببرید.استفاده بیش از حد از این ویتامین در بدن می تواند منجر به هیپرویتامینوز A شود و نشانه هایی مانند درد های شدید مفصلی و استخوانی و سردرد شدید و افزایش فشار مغز را ایجاد خواهد کرد از این رو نباید سر خود را این مکمل ها استفاده گردد.

درمان هموگلوبین پایین

استفاده از مکمل های آهن

یادتان باشد که استفاده از این مکمل ها باید زیر نظر متخصص باشد در غیر این صورت می تواند مشکلات بی شماری برای فرد ایجاد نماید. در نظر داشته باشید که دوز مصرفی این مکمل ها از فردی به دیگری متفاوت می باشد از این رو نباید این مکمل ها را به فردی که دارای مشکلات مشابهی می باشد تجویز نمایید زیرا خطرات شدیدی را به همراه خواهد داشت.

استفاده بیش از حد از آهن در بدن می تواند منجر به هماتوکرماتوز گردد. این مشکل می تواند منجر به ایجاد بیماری های کبدی شده و نشانه های شدیدی را با خود به همراه داشته باشد. از مهم ترین این نشانه ها می توان به یبوست، استفراغ و حالت تهوع اشاره کرد و می تواند مشکلات جدی تری را نیز شامل شود. بنابراین استفاده از دوز بالای این دارو برای هر فردی غیر مجاز می باشد و شما باید در طی هفته های متمادی این مکمل ها را زیر نظر متخصص افزایش دهید.

نشانه های هموگلوبین پایین در افراد

پایین بودن میزان این پروتئین در بدن می تواند بدون نشانه باشد و فرد هیچ نشانه ای مرتبط با این بیماری در خود نبیند با این حال شایع ترین نشانه های این بیماری که می تواند قابل مشاهده باشد عبارت اند از :

  • سریع و نا منظم شدن ضربان قلب
  • رنگ پریدگی پوست
  • رنگ پریدگی لثه
  • خستگی شدید
  • ضعف های شدید عضلانی
  • کبودی های مکرر و بی دلیل
  • سردرد های مکرر

افزایش هموگلوبین در بدن با رژیم غذایی

علت های دخیل در کمبود هموگلوبین در خون

کاهش این پروتئین در بدن می تواند بدون علت باشد ولی یک سری از علل هستند که می توانند این مورد را تشدید کرده و منجر به طاهر شدن نشانه ها شوند. در واقع این پروتئین در بدن نقش بسیار زیادی را بر عهده دارد و می تواند به انتقال اکسیژن و کربن دی اکسید در بدن کمک نماید و کمبودش می تواند جان فرد را به خطر بیندازد. علل شایع ایجاد شدن این بیماری عبارت اند از :

  • کم خونی شدید
  • کم خونی با کمبود ویتامین B12
  • کم خونی مرتبط با کمبود فولات
  • از دست دادن خون در جراحی و یا تصادفات
  • داشتن سرطان خون
  • بیماری های مزمن کلیوی
  • بیماری های کبدی
  • کم کار شدن تیروئید
  • تالاسمی
  • کم خونی داسی شکل
  • بیماری های ریوی
  • سیگار کشیدن
  • فعالیت های شدید بدنی

یادتان باشد که قبل از استفاده از مکمل های متفاوت باید با متخصص خود در همان زمینه مشورت نمایید در غیر این صورت ممکن است مشکلی دیگر را به مشکل خود بیفزایید و همچنین سعی کنید دارو های تجویز شده توسط پزشک را به دیگران ندهید زیرا این کار می تواند زندگی آن ها را نیز به خطر بیندازد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو