بیماری پاژه سرطان سینه و آنچه باید درباره این بیماری بدانید

بیماری پاژه سرطان سینه و آنچه باید درباره این بیماری بدانید


منبع: آرگا

4

1402/5/30

09:10


برای این که بتوانید با بیماری پاژه سرطان سینه آشنا شوید بهتر است این مطلب را از دست ندهید زیرا در این مطلب اطلاعات خوب و مفیدی در این زمینه وجود دارد که می توانید از آن ها برای تشخیص و درمان استفاده نمایید.

بیماری پاژه یکی از سرطان های سینه می باشد و می تواند نوک پستان های شما را درگیر نماید. در واقع این بیماری می تواند منجر به ایجاد زخم های شدید در نوک پستان شما شده و ترشحات همراه با خون را تجربه خواهید کرد. برای آشنایی بیش تر با این مشکل بهتر است ادامه مطلب را بخوانید.

  

پاژه بیماری خاص زنان

از علل و علائم تا درمان بیماری پاژه سرطان سینه

این بیماری یکی از نادر ترین بیماری ها در بین خانم ها می باشد و نوعی خاص از سرطان سینه می باشد و باید بدانید که به طور معمول می تواند منجر به زخم شدن و فرسایش در نوک سینه هایتان شود. در واقع این مشکل تنها در یک سینه خانم ها ایجاد خواهد شد و می تواند ساختار نیپل را به صورت کلی تغییر دهد. این بیماری دارای نشانه های خاصی می باشد از این رو نیاز است تا با آن ها آشنا شوید و همچنین روش های تشخیصی و درمانی اش را بلد باشید.

نشانه های خاص این سرطان

سرطان سینه از نوع پاژه می تواند نوک پستان ها را درگیر کرده و با تغییر ساختار و نشانه های دیگر همراه خواهد شد. برای این که بتوانید این بیماری را سریع تر درمان کنید نیاز است تا با این نشانه ها و علامت های خاص در این زمینه آشنا شوید. مهم ترین نشانه های این بیماری عبارت اند از :

  • زخم های شدید
  • خارش های پوستی در سینه
  • درد
  • سوزش
  • پوسته پوسته شدن نوک پستان
  • مسطح شدن نیپل
  • قرمز شدن پوست
  • ترشحات زرد رنگ
  • ضخیم تر شدن پوست در ناحیه پستان
  • احساس وجود توده در سینه

در واقع همه نشانه های گفته شده می تواند نشان دهنده این بیماری باشند از این رو بهتر است با مشاهده هر کدام برای تشخیص بهتر به متخصص مراجعه کنید تا زمان طلایی درمان را از دست ندهید.

بیماری پاژه

میزان شیوع بیماری

این بیماری به صورت مشخص و تنها در افراد یافت نمی شود و تعداد بسیار کمی از افرادی که دچار سرطان سینه می شوند این بخش از سینه هایشان این مشکل را پیدا خواهد کرد و حدودا بین یک الی چهار درصد افرادی که دارای سرطان سینه هستند نوع سرطانشان از این مورد است.

علت ایجاد بیماری

این بیماری علل شناخته شده ای ندارد و بسیاری از افراد بر این باور می باشند که ترکیبی از محیط و ژنتیک می تواند در ایجاد شدن این بیماری نقش داشته باشد. به صورت کلی از نظر آن ها چندین ژن با ترکیب شدنشان با یک دیگر منجر به ایجاد این مشکل خواهند شد. برخی دیگر از محققان در این زمینه اعتقاد دارند که این بیماری با نوعی عفونت سلولی در سینه ها مرتبط می باشد و هنوز روی این موضوع در حال کار می باشند.

پاژه ولوو

این مدل از بیماری نوعی از سرطان های نادر در سینه می باشد و از سلول های غدد ایجاد خواهد شد. به صورت کلی این بیماری مانند یک ناحیه قرمزی می باشد که از دور شبیه به پارچه های مخملی است و روی بافت سینه ظاهر خواهد شد. این زخم ها گاها به رنگ های صورتی نیز دیده می شوند و باید بدانید که ممکن است مرطوب نیز باشند و مایعاتی نیز از ان ها خارج می شود. افرادی که در مراحل پیشرفته این بیماری می باشند درد و خارش های شدیدی را در این ناحیه تجربه خواهند کرد و بر اساس نتایجی که در این زمینه کسب شده است بسیاری از خانم های یائسه و افرادی که دارای پوست سفید می باشند دچار این مشکل می شوند.

پاژه و علامت های آن

روش های تشخیصی

برای این که بتوانید این مورد را تشخیص دهید نیاز است تا با روش های تشخیصی آشنایی داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید با آگاهی بالا تری برای انجام دادن این روش ها اقدام نمایید. یادتان باشد که هرچه سریع تر این بیماری تشخیص داده شود احتمال درمان شنش با دارو ها سریع تر می باشد و هر چقدر شما در این زمینه بدست دست کنید و دیر تر برای درمان اقدام نمایید ممکن است روند درمانی تان به تاخیر افتاده و در نتیجه نتوانید زمان کافی برای درمان داشته باشید.

معانه بالینی

ساده ترین روش تشخیص این است که متخصص شما را معاینه کرده و برای این کار باید سینه ها کاملا لمس شده و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. ولی باید بدانید که این تنها راه درمانی کافی نیست و اگر متخصص مشکلاتی را در سینه تان تشخیص دهد از نمونه برداری استفاده می کند. بهترین و مطمئن ترین روش در تشخیص این بیماری استفاده از نمونه برداری می باشد.

نمونه برداری

نمونه برداری ها نوعی از روش های تشخیصی برای بیماری ها می باشند و در این زمینه کاربرد های زیادی دارند. در این روش بخشی از پستان شما برداشته خواهد شد و برای انجام آزمایش و تشخیص دقیق تر به آزمایشگاه فرستاده می شود. در نظر داشته باشید که این روش ها ساده ترین روش ها برای پی بردن به مشکلات سرطانی در سینه ها خواهد بود.

نمونه برداری در این مورد یا با استفاده از برداشتن بخشی از پوست صورت می گیرد و یا با استفاده از سوزن خواهد بود. در نوع ابتدایی امکان دارد یک لایه از پوست شما برداشته شود و یا حتی ممکن است نیاز باشد تا بافت های زیرین نیز نمونه برداری شوند و در نوع دوم بافت بدن شما با استاده از یک سوزن تو خالی برداشته می شود. نوع دوم زمانی اهمیت پیدا خواهد کرد که متخصص احساس نماید که توده ای درون سینه فرد وجود دارد و این توده ممکن است سرطانی باشد.

بیماری پاژه

ماموگرافی

به صورت کلی دو روش ابتدایی مناسب ترین راه برای تشخیص این بیماری بوده اند از این رو اگر احساس می کنید ناهنجاری های دیگری در سینه هیاتان وجود دارد می توانید ان مورد را با متخصص در میان گذاشته و پزشک در صورت نیاز ماموگرافی را نیز به شما پیشنهاد خواهد کرد. در ماموگرافی تصویر هایی از درون سینه ها بدست می آید و متخصص می تواند به وجود توده های سرطانی در این زمینه پی ببرد.

ماموگرافی با استفاده از اشعه ایکس حاصل خواهد شد و اگر مشکل خاصی ندارید بهتر است این کار را انجام ندهید زیرا این عکس برای بدن بسیار مضر می باشد. برای تهیه این عکس ها پستان های شما روی سطحی قرار می گیرد و لایه ای دیگر روی آن می آید که می تواند تصویری دقیق از درون سینه بدست آورد.

سونوگرافی

کم خطر ترین روش برای تشخیص سرطان سینه استفاده از سونوگرافی می باشد. در واقع سونوگرافی با استفاده از امواج اولتراسوند می باشد و این امواج خطری برای سلول های بدن ندارد و بی خطر تر از ماموگرافی می باشد. در این روش شما روی تخت دراز می کشید و با استفاده از یک پروپ درون سینه های شما بررسی می شود و عکس درون سینه ها روی مانیتور نمایش داده خواهد شد. این روش نه تنها برای بررسی بیماری پاژه بلکه برای تشخیص سایر مشکلات درون سینه ها نیز مفید خواهد بود.

استفاده از ام آر آی

اگر متخصص تشخیص دهد که به پاژه مبتلا می باشید باید این تست را نیز انجام دهید تا بتوان اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کرد. این روش با استفاده از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی انجام می شود و می توان درون سلول ها را بررسی کرد و همچنین تمامی اطلاعات در مورد سرطان بدست خواهد آمد و معمولا استفاده از MRI روشی جایگزین برای ماموگرافی می باشد.

سرطان پاژه در خانم ها

روش های درمانی

این بیماری درمان پذیر می باشد و هر چقدر سریع تر متوجه آتن شوید روش های درمانی کم تهاجم تر خواهند بود و به راحتی درمان خواهید شد. با این حال یادتان باشد که حتی بسیاری از افراد در مراحل پیچیده این مشکل نیز درمان شدند و این بیماری را پشت سر گذاشته اند. در ادامه تمامی روش های درمانی را به صورت مختصر برایتان بررسی می کنیم تا بتوانید آگاهی خود را در این زمینه ها افزایش داده و با این کار میزان استرس خود را تا حدودی کاهش دهید.

کوادرانتکتومی مرکزی

کوادرانتکتومی مرکزی یا همان Central Quadrantectomy از  روش هایی ساده برای درمان می باشد و نوک پستان فرد مبتلا و هاله اطراف ان برداشته می شود و در برخی از شرایط امکان دارد تا حدودی بافت های سالم نیز حذف شوند تا مشکل به صورت کلی از بین برود و سلول های سرطانی دیگر در بدن این فرد.وجود نداشته باشند.

مزیت این فرد این است که همه پستان حذف نخواهد شد و بخش سالم آن باقی می ماند از این رو فرد دیگر دچار کمبود اعتماد به نفس بعد از بیماری خود نخواهد شد و می تواند لباس هایی که دوست دارد را بپوشد. برای این که از بازگشت بیماری پیشگیری شود معمولا از درمان های دیگری در ادامه این روش استفاده می شود و این موارد شامل درمان به کمک پرتو ها و بیوپسی غدد لنفاوی می باشد. بیوپسی غدد لنفاوی سنتینل که همان گروه غدد لنفاوی اولیه در زیر بغل هستند و محتویات لنفاوی پستان در ابتدا درون آن ها ریخته می شود و اگر این غدد سالم باشند سایر غدد لنفاوی زیر بغل نیز سالم هستند.

البته در این موارد میزان مراقبت های بعد از جراحی نیز اهمیت ویژه ای دارد و می تواند به شما کمک کند تا سلامتی خود را تضمین کرده و دیگر در طی زندگی خود با این بیماری درگیر نخواهید شد. در این زمینه استفاده مرتب از دارو های تجویزی و داشتن سبک زندگی سالم می تواند در اینم زمینه بسیار مفید باشد و سلامتی تان تضمین خواهد شد.

نشانه های پاژه

ماستکتومی تمام سینه

ماستکتومی تمام سینه به معنای برداشتن کل سینه می باشد و در صورتی این درمان به کار گرفته خواهد شد که کل پستان درگیر سرطان شده باشد. در واقع در این زمینه عضله پستان تغییری نخواهد کرد و برداشته نمی شود و به این مورد ماستکتومی ساده گفته می شود. در ماستکتومی ساده برای کاهش ریسک بازگشت از روش بافت برداری در غدد لنفاوی سنتینل استفاده خواهد شد.

شیمی درمان و پرتو درمانی

درمان های تکمیل کننده برای بیماری پاژه شیمی درمانی و پرتو درمانی است. در واقع بعد از جراحی استفاده از این روش ها برای پیشگیری از بازگشت بیماری اهمیت زیادی دارد و می توان بر اساس نوع سرطان و میزان پیشرفت آن در بن شما دارو هایی مانند دارو های رادیوتراپی و هورمون تراپی پستان مورد استفاده قرار بگیرد.  ان مدل از درمان ها به نوع سرطان و داشتن و یا نداشتن گیرنده ای استروژن و پروژسترون بستگی دارد.

بافت برداری در غدد لنفاوی سنتینل

این روش برای افرادی مناسب می باشد که بیماری در ان ها به اثبات رسیده است و فرد مبتلا به این بیماری از نوع تهاجمی اش می باشد. گره های لنفاوی ابتدایی ترین محل برای انتشار دادن سرطان می باشند. این روش به صورت اختصاری SLNB نامیده می شود و در این روش دو الی سه غده لنفاوی برداشته خواهد شد و ان روش به کاهش بیماری کمک شایانی خواهد کرد.

مشکل پازه در بانوان

حال که با این بیماری آشنا شدید در ادامه می توانید اطلاعات دیگری در این زمینه مانند سرطان سینه و سرطان خون را نیز مشاهده کنید و آگاهی های خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو