آشنایی با کاربرد آگهی ترحیم در مجالس ختم

منبع: فوت و فن

62

1400/8/4

10:48


آشنایی با کاربرد آگهی ترحیم در مجالس ختم

تا کنون شده است به این مسئله فکر کنید که چرا اصلا از آگهی ترحیم استفاده می کنیم؟ این آگهی های ترحیم چه کارکردی، به خصوص برای فرد داغ دیده دارد؟ مرگ یک عزیز مانند مگر مادر یا فرزند به اندازه ای سنگین است که عملا نه تنها آگهی ترحیم بلکه هیچ چیزی نمی تواند این درد را تسکین دهد. به هر حال بر اساس عرف اجتماعی در ایران از این آگهی ها برای ابراز تسلیت و همدردی استفاده می شود. اما این تنها کاربرد انواع آگهی ترحیم نیست. باور کنید!

آگهی ترحیم، نوشتن به جای سخن گفتن

یکی از مهمترین کاربرد های انواع آگهی ترحیم این است که شما عملا کمتر نیاز به سخن گفتن و ابراز تسلیت دارید. یکی از سخت ترین لحظات زندگی هر انسانی این است که بخواهد به فرد داغ دیده تسلیت بگوید. انسان عملا نمی داند که چطور و چگونه سر صحبت را باز کند و به نوعی گفت و گو کند که فرد آزرده تر نشود.

چرا که در این موقعیت او در بدترین شرایط روحی و روانی است و حساسیت بالایی نسبت به همه چیز پیدا کرده است. بنابراین با کوچک ترین رفتار و اشتباه مسلما آزرده خاطر می شود. نکته منفی داستان اینجاست که فرد داغ دیده در صورتی که از شما در این شرایط آزرده شود، عملا هیچگاه آن را فراموش نمی کند و همیشه به یاد خواهد داشت.

بنابراین کاملا مشخص است که با مفهومی نسبتا حساس روبرو هستیم که واقعا شوخی بردار نیست. از طرف دیگر صحبت کردن و سخن گفتن کاری است که در لحظه اتفاق می افتد و شما فرصت کمی برای فکر کردن به گفته و تصحیح آن قبل از بیان دارید.

پس عملا در یک موقعیت پر ریسک به نظر نمی آید که صلاح باشد برای مدت طولانی از صحبت و گفت و گو استفاده کنید. یکی از این موقعیت ها مسلما مراسم عزای یک انسان است.

شما تصور کنید که مادر یکی از دوستان شما به رحمت خدا رفته است و شما قصد دارید به این دوست صمیمی خودتان تسلیت بگویید. چه می خواهید بگویید؟ آن هم به کسی که با او رفاقت داشته اید و حال دلش را می دانید. واقعا مسئله سخت و عجیبی است.

از طرف دیگر نکته جالب تر اینجاست که اگر شما بتوانید در این موقعیت به زیبایی و شیوایی صحبت کنید و از جملات و کلمات مناسبی هم استفاده کنید، عملا کسی آن را به خاطر نخواهد سپرد و این مسئله سریع فراموش می شود. زیرا اولا این ویژگی حرف و کلام است و در ثانی از نظر طرف عزادار و سایرین این نوع رفتار و کلام شما، چیزی جز وظیفه نبوده است!

از این رو با توجه به نکات گفته شده به نظر می رسد در این چنین مراسمات استفاده از انواع آگهی ترحیم- بسته به نوع مراسم عزاداری – می تواند منطقی تر باشد. چرا که شما برای طراحی  چاپ این آگهی زمان دارید و می توانید جوانب گوناگون را بسنجید و از طرف دیگر در این چنین موقعیت های سخت و سنگینی همیشه نوشتن بهتر از صحبت کردن است.

کارکرد دیگر انواع آگهی ترحیم

کارکرد اصلی آگهی ترحیم را در بالا برای شما بیان کردیم. اما به جز آن، این نوع آگهی ها کارایی دیگری نیز دارند. انواع آگهی ترحیم مانند آگهی ترحیم جوان ناکام می تواند به عنوان یک نوع تسلی خاطر و آرامش روانی برای خانواده عزادار محسوب شود.

در واقع فردی که تازه عزیزی از دست داده است خود را بی پناه و تنها احساس می کند. این احساس در غالب افراد عزادار ایجاد می شود. در این چنین شرایط روحی لازم است که فرد بداند تنها نیست و زندگی ادامه دارد. نگاه به نام روی آگهی و دیدن چند نام آشنا می تواند این تسلی خاطر را ایجاد کند.

فارغ از این یادتان باشد که ذهن انسان همیشه یک بخش ناخودآگاه دارد که در اختیار او نیست. این ذهن درصد بالایی از مسائل مدیریتی بدن را در اختیار دارد. نکته مهم و تاثیرگذار این است که این بخش از ذهن عملا به صورت مستقیم در اختیار افراد قرار ندارد. یعنی شما نمی توانید به این سادگی ها ذهن غیر منطقی یا همان ناخودآگاه خود را کنترل کنید.

این ذهن با توجه به اطلاعات و اتفاقات اطراف و در طول مدت زمان تحت تاثیر قرار می گیرد. این سخن بدین معنی است که طرح انواع بنرها و آگهی ها مانند طرح آگهی ترحیم مادر و … رفته رفته در ذهن شما به عنوان مخاطب یا عزادار می نشیند. این مسئله می تواند عواقب مختلفی داشته باشد.

در صورتی که طرح درستی برای مراسم انتخاب شده که در دل آن مفاهیمی مانند امید و زندگی جریان داشته، عملا فرد عزادار و سایر اطرافیان  ناخودآگاه در دل احساس آرامش و امید به آینده را پیدا می کنند. این کارکرد از نظر روانشناسی اهمیت بسیار بالایی دارد. گروه پاویسا بر اساس اهمیت اهمیت و همچنین سایر کارکردهای گفته شده سعی کرده است بهترین نوع طراحی ها را به صورت لایه باز در اختیار شما قرار دهد. با مراجعه به سایت این گروه می توانید بر اساس تفکیک موضوع طراحی ها، به انواع بیشماری از آن ها دسترسی داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو