اختصاصی/ درمان کرونا با ابررایانه ها 

62

1400/8/8

16:25


در این مطلب می خوانیم که ابر رایانه ها چگونه با تقلید  فعالیت مغز راهی برای درمان کرونا محسوب می‌شوند.

اختصاصی/ درمان کرونا با ابررایانه ها 

 به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، رایانه پیشرفت زیادی در یک چهارم قرن حاضر و پس از آن داشته است. رایانه ای با نام مستعار Deep Blue جهان را با شکست دادن قهرمان شطرنج گری کاسپاروف شوکه کرد. امروزه ، هنگامی که تلفن های هوشمند ما از قدرت محاسباتی بسیار بیشتری نسبت به مغز برخوردارند ، دانشمندان حتی روی حریفان بزرگتر ، از جمله بیماری های بالقوه کشنده مانند سرطان ، بیماری های قلبی و کووید ۱۹ ، دید خود را آموزش داده اند.

هنگامی که ابر رایانه ها برای درمان این شرایط به دنبال کوکتل های دارویی جدیدی می گردند ، دانشمندان می توانند با داده های چندین دهه مطالعات به ماشین ها  به تجزیه و تحلیل آنها کمک کنند. اما ویروس کرونا  بسیار جدید است و به سرعت در حال جهش وزود است که دانشمندان بتوانند به این استراتژی های معمول در مورد آن روی آورند.

محققان روش جدیدی برای رفع کمبود داده ها در مورد ویروس جدید ارائه کرده اند. آنها رایانه ها را برای اجرای الگوریتم های الگوگیری شده پس از شبکه های پیام رسانی در مغز انسان آموزش می دهند. مانند مغز ، این شبکه های عصبی می توانند یاد بگیرند و خود را با تغییرات د سریع تطبیق داده و ارتباطات جدیدی را ایجاد کنند.

برای شناسایی ترکیبات دارویی که ممکن است علیه کووید ۱۹ کار کند ، محققان از شبکه عصبی رایانه ای خود می خواهند دو مورد را به طور همزمان ارزیابی کند.

یکی از آنها جستجوی جفت داروهایی است که با هم و نه به تنهایی ضد ویروس قوی تری باشند. این مفهوم از اثربخشی بیشتر دو دارو در ترکیب ، به عنوان هم افزایی دارو شناخته می شود.

رایانه همچنین به دنبال بخش هایی از بیماری است که داروها هدف آن هستند ، مانند پروتئین ها یا جهش های ژنتیکی مرتبط با یک بیماری. ایده ی پشت این دو رویکرد این است که دستگاه ها می توانند یاد بگیرند که کوکتل های دارویی ممکن است بیشترین قدرت ضد ویروسی را داشته باشند.

دانشمندان MIT در مطالعه خود ، که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است ، دو کوکتل دارویی بالقوه را که با استفاده از این روش پیدا کرده اند ، نشان می دهند. یکی از آنها ترکیبی از رمدسیویر است که FDA قبلاً برای درمان کووید ۱۹ تأیید کرده است و رزرپین ، دارویی برای فشار خون بالا. جفت دیگر رمدسیویر و داروی آزمایشی به نام IQ-1S است ، یکی از خانواده داروهایی است که برای درمان بیماریهای خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید استفاده می شود.

این کوکتل های دارویی هنوز در کارآزمایی های انسانی موثر بر کووید ۱۹ اثبات نشده است.  نتایج مطالعات می تواند به توسعه دهندگان داروها کمک کند تا تشخیص دهند که این ترکیبات ممکن است در جستجوی روشهای درمانی جدید منطقی ترین باشند.

۱۵ اکتبر۲۰۲۱
Webmd

گلنوش محبعلی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو