اندیکاتور تایم کندل چیست و چگونه باید از آن در متاتریدر استفاده کرد؟

منبع: فوت و فن

72

1400/8/10

07:58


اندیکاتور تایم کندل چیست و چگونه باید از آن در متاتریدر استفاده کرد؟

اندیکاتورها، ابزارهای قدرتمندی هستند که می‌توان با تکیه بر آن‌ها، معاملات را به شکل اصولی انجام داد. اگرچه اندیکاتورها عموما در تحلیل تکنیکال بازار کاربرد دارند، اما از بعضی از آن‌ها هم برای تحلیل تکنیکال و هم برای فاندامنتال استفاده می‌شود. یکی از اندیکاتورهای بسیار مهم که در متاتریدر ۴ نیز ارائه شده، اندیکاتور کندل تایم است. در این مقاله، به بررسی این اندیکاتور پرداخته و کاربردهایش را بیان خواهیم کرد.

اندیکاتور کندل تایم چیست؟

معامله گران با تجربه، عموما در یک یا نهایتا دو بازه‌ی زمانی (مثلا ۴ ساعته یا مثلا هفتگی) معامله می‌کنند. این معامله گران، تمامی نمودارها را در بازه‌ی زمانی یا همان Time Frame مشخص (مثلا ۴ ساعته) زیر نظر گرفته و تحلیل‌های خود را بر اساس این تایم فریم انجام خواهند داد. فارغ از تایم فریم انتخابی، بهتر است همواره حواستان به زمان باقی مانده برای بسته شدن یک کندل (اتمام یک دوره از تایم فریم) باشد. حال چرا زمان باقیمانده مهم است؟

اهمیت اندیکاتور Candle Time در چیست؟

بعد از اینکه مفاهیم اولیه و متوسطه در بازار فارکس را یاد گرفتید، نوبت به آموزش‌های حرفه‌ای می‌رسد. یکی از مهمترین بخش‌های آموزشی، تدوین استراتژی اختصاصی برای معامله کردن در این بازار بزرگ است. بسته به نوع شخصیت شما (عجول – صبور، کم ریسک – پر ریسک و …)، باید استراتژی مشخصی برای تعیین نقاط ورود و خروج، تعیین حد ضرر و حد سود، انتخاب اهرم، اختصاص سرمایه و … را دنبال کنید. ممکن است برای موفقیت در این بازار، بیش از ۵۰ مدل استراتژی مختلف را تست کنید و نهایتا استراتژی ۵۱ام شما به نتیجه برسد.

یکی از اولین انتخاب‌ها (که باید بر مبنای شخصیت شما باشد)، انتخاب تایم فریم یا بازه‌ی زمانی معاملات است. در فریم‌های زمانی مختلف، ممکن است کانال‌های ترسیم شده، خطوط حمایت و مقاومت و … متفاوت باشد و نتیجتا شما تنها زمانی می‌توانید معاملات پرسود داشته باشید که زمان و دانش خود را برای معامله در یک بازه‌ی زمانی مشخص، صرف کنید.

پس تا بدین جای کار متوجه شدید که برای معاملات پر سود، باید استراتژی شخصی داشت و در استراتژی شخصی هم باید یک تایم فریم زمانی را انتخاب کرد. در حقیقت، تایم فریم انتخاب نمی‌شود، بلکه با توجه به استراتژی معاملاتی شما، اجبار می‌شود! اما به هر حال، تایم فریم بخش مهمی از زندگی و کسب درآمد تریدرها در بازار فارکس است. این توضیحات را بیان کردیم تا بتوانیم اهمیت اندیکاتور کندل تایم را توضیح دهیم.

اندیکاتور کندل تایم بر روی متاتریدر ۴ قابل استفاده بوده و در لحظه، زمان باقیمانده برای بسته شدن یک کندل را نمایش می‌دهد. برای مثال، اگر شما در تایم فریم ۸ ساعته معامله کنید، هر کندل معادل ۸ ساعت بوده و پس از پایان هشت ساعت، کندل بسته شده و کندل جدیدی باز خواهد شد. بعضی از استراتژی‌های معاملاتی (مثل استراتژی معاملاتی بر پایه کندل استیک)، بر مبنای زمان شروع کندل یا تایم فریم چیده شده‌اند. به همین جهت نیز با فعال کردن اندیکاتور کندل تایم به سادگی می‌توانید زمان باقیمانده‌ برای بسته شدن کندل فعلی را رصد کرده و در زمان مناسب، وارد معامله شوید.

آموزش اندیکاتور کندل تایم

آموزش اندیکاتور کندل تایم شامل دو قسمت است. در قسمت اول باید روش نصب آن در متاتریدر ۴ یا ۵ را یاد گرفت و بخش مهمتر آن، نحوه‌ی استفاده از آن بر مبنای استراتژی معاملاتی است. در این مقاله، نحوه نمایش اندیکاتور کندل تایم در متاتریدر ۴ را آموزش خواهیم داد.

نمایش اندیکاتور کندل تایم در متاتریدر ۴

مراحل نصب و راه اندازی اندیکاتور Candle Time در متاتریدر ۴ بسیار ساده است. ابتدا از قسمت منوی بالای صفحه بر روی گزینه‌ی File کلیک کرده و سپس برروی گزینه‌ی Open Data Folder کلیک کنید. پوشه‌ی MQL4 را باز کرده و اندیکاتور دانلود شده را (لینک در ادامه داده خواهد شد)، در داخل این صفحه کپی کنید. با رستارت کردن (بستن و مجددا باز کردن) متاتریدر خود، مشاهده خواهید کرد که این اندیکاتور در قسمت اندیکاتورهای متاتریردر ۴ اضافه شده است. بر روی اندیکاتور تازه اضافه شده دابل کلیک کنید تا برروی نمودار نمایش داده شود. برای دانلود آخرین ورژن اندیکاتور کندل تایم و همچون آموزش نمایش اندیکاتور کندل تایم در متاتریدر ۵ بر روی این لینک کلیک کنید.

نمایش زمان بسته شدن کندل در تریدینگ ویو

تریدینگ ویو مهمترین ابزار رایگان برای تحلیل طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها است. در تریدینگ ویو می‌توانید زوج ارزها، سهام، رمزارزها و … را به سادگی تحت نظر گرفته و آنالیزها و تحلیل‌های خود را (در تایم فریم اختصاصی خود) انجام دهید. اکثر تریدرهای حرفه‌ای، در کنار استفاده از نرم‌افزارهایی همچون متاتریدر، حتما نیم نگاهی به تریدینگ ویو داشته تا هیچ وقت از بازار عقب نمانند. برای آموزش نحوه نمایش زمان بسته شدن کندل در تریدینگ ویو برروی این لینک کلیک کنید.

چرا باید از اندیکاتور ها استفاده کرد؟

همانطور که متوجه شدید، بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی بر مبنای تحلیل‌های متعدد انجام شده که قطعا نمی‌توان آن‌ها را به صورت دستی انجام داد. یا حداقل، انجام دستی آن‌ها نیازمند زمان بسیار زیادی بوده و از آنجایی که در بازار فارکس، حتی ثانیه‌ها می‌توانند در نتیجه‌ی معاملات اثرگذار باشند، بنابراین، استفاده از اندیکاتور ها اجتناب ناپذیر است. این اندیکاتورها عموما با تکیه بر سال‌ها تجربه و همچنین بهره گیری از فرمول‌های ریاضی تدوین شده‌اند.

شاید اندیکاتور کندل تایم، یکی از ساده‌ترین اندیکاتورهای تحلیلی باشد، اما همین اندیکاتور هم در تحلیل فاندامنتال و هم در تحلیل تکنیکال کاربرد داشته و اکثر تریدرهای حرفه‌ای، همواره آن را روشن گذاشته‌اند. در نقطه‌ی مقابل (از نظر سادگی)، اندیکاتورهای دیگری نیز همانند ایچیموکو وجود دارند که به مراتب پیچیده‌تر بوده و می‌توانند با بیان مومنتوم بازار (جهت حرکت بازار) به تریدر، مانع از بستن معاملات در جهت اشتباه بازار شوند. به صورت خلاصه، وبسایت تجارت فارکس مزایای زیر را برای استفاده از اندیکاتور مطرح کرده است:

  1. کاهش زمان صرف شده در هر معامله
  2. افزایش قدرت تمرکز پیش از معامله
  3. محاسبات دقیق و بدون خطا
  4. انجام تحلیل‌های پیچیده در صدم ثانیه
  5. جلوگیری از معاملات اشتباه (معامله در جهت اشتباه بازار)
  6. جلوگیری از خستگی به دلیل رصد مستمر بازار

و قطعا تمامی این مزایا منجر به یک دست آورد کلیدی خواهد شد. اندیکاتورها ایجاد شده اند تا میزان راندمان کاری تریدر افزایش یافته و بتواند درآمد بیشتری را به ازای هر معامله ایجاد کند.

آیا اندیکاتور ها مرجع کامل هستند؟

خیر! اگرچه اندیکاتورها به ما کمک می‌کنند تا معاملات را با دقت بالاتری انجام دهیم، اما بهتر است بدانید که اندیکاتورها معیاری ۱۰۰ درصدی نیستند. هیچ اندیکاتوری نیست که بتواند صد در صد باعث سودآوری شود. آنچه که معاملات را سودآور می‌کند، فقط و فقط استراتژی معاملاتی شما بوده که برای اجرای صحیح آن، باید از اندیکاتورها و حتی از اکسپرت‌ها استفاده کرد.

هر اندیکاتور بعد از انجام محاسبات، سیگنالی را برای شما صادر می‌کند. جمع سیگنال‌های دریافتی از اندیکاتورهای مختلف و همچنین تکیه بر اخبار روز است که می‌تواند تکلیف معاملات را مشخص کند. به هیچ عنوان به این فکر نکنید که یک اندیکاتور پیشرفته همانند ایچیموکو می‌تواند به تنهایی، باعث سودآوری معاملات شود. پارامترهای متعددی باید در کنار یکدیگر در نظر گرفته شوند تا بتوان معاملات را سودآور کرد. تجارت فارکس دوره‌ی کامل آموزش بازار فارکس را به صورت رایگان ارائه کرده که می‌توانید با دنبال کردن آن، مطمئن شوید که معاملات را به سبک درستی انجام می‌دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو