تحلیل تکنیکال یکی از ۲ روش اصلی تجزیه و تحلیل بازار بورس و سهام است و از اهمیت و پیچیدگی خاصی برخوردار است. کارگذاری اقتصاد بیدار به عنوان کارگزاری با رتبه الف، در حوزه‌ی آموزش تحلیل تکنیکال همواره کوشیده است تا سهامداران از آنان بهره لازم را ببرند.

تحلیل تکنیکال چیست؟

روش تحلیل تکنیکالی یکی از ۲ روش سنتی و اصلی تجزیه و تحلیل بازار بورس است. تحلیل تکنیکال یا تکنیکی بر اساس داده‌های رخ داده‌ی بازار بورس می‌باشد. داده‌ها یا اطلاعات بازار شامل سطح شاخص بازار، حجم سهام معامله شده، قیمت سهم و شاخص‌های تکنیکی و فنی می‌شود. کارگزاری اقتصاد بیدار با فراهم کردن بستر تحلیل تکنیکال (اطلاعات بیشتر: http://bia2safa.net/goto/web/url/2758569) به شما کمک می‌کند تا به راحتی سهم مورد نظر را از این بعد و روش تحلیل و بررسی کنید.

این رویکرد تحلیل سهم کاملا با تحلیل بنیادی متفاوت است. به‌گونه‌ای که انواع شاخص‌های بنیادی مانند سود سهام، فروش، نرخ‌های رشد و یا قوانین و مقررات دولتی هیچ‌گونه اهمیتی ندارند. تکنیکالیست‌ها (افرادی که بر اساس تحلیل تکنیکال اقدام به ورود یا خروج از معامله را می‌گیرند) از تغیرات کندل‌های قیمت بهره می‌برنند که این نمودارها و کندل‌ها اطلاعات کاربردی از جمله حرکات و تغییرات قیمت در طول زمانی مشخص، رفتار سهم قبل و بعد از اتفاقات مهم، نوسانات رخ‌داده و حال حاضر سهم، حجم و تعداد معاملات و عوامل این چنینی را در اختیار تکنیکالیست‌ها قرار می‌دهند. یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که می‌توان از تحلیل تکنیکال دریافت کرد، تشخیص زمان ورود به سهم و خروج از آن است.

مزیت‌های تحلیل تکنیکال نسبت به دیگر تحلیل‌ها

 در بازار سرمایه تحلیل‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام نقشی در عملکرد یک تحلیلگر دارند. در این قسمت قصد داریم به مزیت‌های تحلیل تکنیکال نسبت به دیگر تحلیل‌ها و بررسی نقش تحلیل تکنیکال در بررسی سهم بپردازیم.

  • تحلیل تکنیکال در همه انواع و قسمت‌‎های بازار سرمایه کاربرد دارد. اوراق سهم، آتی، کالا، و سایر اوراق بهادار همه و همه با استفاده از استراتژی‌ تحلیل تکنیکال قابل بررسی و تحلیل هستند.

  • با تسلط به ابزارهای تحلیل تکنیکال شما به عنوان تحلیلگر وقت بسیار کم‌تری نسبت به سایر استراتژی‌های تحلیلی صرف بررسی و تجزیه سهام و بازار می‌کنید.

  • یکی از مهم‌ترین ارجعیت‌هایی که تحلیل تکنیکال دارد این امر است که زمان و قیمت مناسب و جذاب رابی ورود به سهم و خروج از سهم را به شما می‌دهد که این نقش بسیار موثری بر عملکرد شما دارد. متخصصان کارگزاری اقتصاد بیدار با بهره‌گیری از این مزیت برای سرمایه‌ی شما، بهترین نقاط ورود و خروج را انتخاب می‌کنند.

ابزارهای تحلیل تکنیکال

تا به اینجا متوجه اهمیت و نقش پررنگ تجزیه و تحلیل تکنیکال در بازار بورس شدیم. اما این نقش و تاثیر غیر قابل انکار، فقط و فقط با ابزارهای قدرتمند ممکن است. ابزارهای این استراتژی تحلیلی تنوع و وسعت زیادی دارند. در ادامه به مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال که در تجزیه و بررسی سهام نقش دارند، اشاره می‌کنیم که همواره در مقالات آموزشی کارگزاری اقتصاد بیدار و همین طور دوره‌های تخصصی و جامع به آن پرداخته و به ساده‌ترین و مفید‌ترین شکل ممکن برای شما شرح داده‌ایم.  

آنالیز

الگوهای قیمتی

الگوهای قیمتی در حقیقت اشکالی هستند که کندل‌های قیمتی با روند خاص خود آنها را تشکیل می‌دهند. بعد از رخ دادن و مشاهداه‌ی این الگوها، قیمت سهم در جهتی خاص (صعودی یا نزولی) حرکت می‌کند. الگوهای قیمتی بیان‌گر این حقیقت هستند که گذشته سهم دوباره اتفاق می‌افتد و این الگوهای شاخص در نمودارها وجود دارند که به دفعات دیده شده‌اند و شیوه بازخورد قیمت سهم بعد از این الگوها روند مشخصی دارد. از شاخص‌ترین و پرکاربردترین الگوهای می‌توان به الگوی برگشتی، الگوی ادامه دهنده، الگوی سر و شانه، الگوی فنجان و دسته، الگوی پرچم و قلاب، الگوی دو دره و دو قله، و الگوی مثلثی اشاره کرد.

نمودارهای قیمتی

نمودار خطی و نمودار کندل از مهم‌ترین ابزارها در گروه نمودارها هستند. نمودار کندل نام دیگر نمودار شمعی است. این نمودار نسبت به دیگر نمودارهای قیمتی اطلاعات بیشتری به تحلیلگر می‌دهند. بالاترین، پایین‌ترین قیمت را در بازه‌های زمانی متفاوت در نمودار قیمتی شمعی یا کندلی قابل رویت است.

اسیلاتور و اندیکاتور

اسیلاتورها و اندیکاتورها با استفاده از محاسبات ریاضی و اعمال آن بر روند قیمتی، به صورت بسیار دقیق شرایط پیش‌رو را پیش‌بینی می‌کنند. از دیگر کاربرد اندیکاتورها و اسیلاتورها می‌توان به سیگنال‌دهی اشاره کرد. با استفاده از اسیلاتورها و اندیکاتورها، شرایطی مانند اشباع خرید فروش و ارزندگی سهم مشخص می‌شود. اندیکاتور rsi، اندیکاتور استوکاستیک، اندیکاتور EMA، اندیکاتور مکدی و بولینگر باند از مهم‌ترین و معروف‌ترین اندیکاتورها به حساب می‌آیند. اندیکاتورها از پیچیده‌ترین ابزارهای تحلیل به‌شمار می‌روند، اما در سایت رسمی کارگزاری اقتصاد بیدار همه‎‌ی اندیکاتورها به جزییات و دقت بسیار با تصاویر گرافیکی، برای شما شرح داده شده است تا براحتی از این ابزار بهره گیرید.  

الگوهای هارمونیک

شناسایی نقاط بازگشت در بازار، یکی از کاربردهای ویژه الگوهای هارمونیک است. الگوهای هارمونیک از کنار هم قرار گرفتن معنادار موج‌های حرکتی بازار ایجاد می‌شوند. استفاده از الگوهای هارمونیک در مقایسه با الگوهای قیمتی یا کلاسیک پیچیده‌تر است. علت این امر نیز این است که تشخیص و شناسایی الگوهای هارمونیک به تجربه زیادی نیاز دارد. الگوی هارمونیک ab=cd از شناخته‌ترین الگوهای هارمونیک است. الگوی گارتلی، باترفلای و الگوی بت یا خفاش، از شاخه‌ی الگوی ABCD می‌باشند که همگی هارمونیک هستند.

خطوط فیبوناچی

نسبت‌های فیبوناچی که توسط ریاضیدان ایتالیایی کشف شد، در تمام طبیعت دیده می‌شوند و تحیل تکنیکال نیز از این قاعده مثتسنا نیست. این اعداد که گوشه‌ای از آنها اعداد ۰٫۷۶۳ ،  ۰٫۶۱۸  ،  ۰٫۵ ،  ۰٫۳۸۲، ۰٫۲۳۶ هستند، در الگوهای هارمونیک و سطوح حمایت و مقاومت نیز کاربرد  فراوانی دارند. خطوط فیبوناتچی و همه نکات آن در کلاس‌های جامع تحلیل تکنیکال که به صورت آنلاین برگذار میگردد، به خوبی آموزش داده می‌شود تا در تصمیم‌گیری شما در سرمایه‌گذاری تاثیر‌گذار باشد.

نقش تحلیل تکنیکال در کاهش ریسک معاملات

فعالیت در بازار بورس بدون بهره‌گیری از تحلیل تکنیکال غیر ممکن است. در تعداد زیادی از مطالعات صورت گرفته بر معاملات و سبد‌های بورسی این نتیجه استخراج شده است که بهره‌گیری از تحلیل تکنیکال و ابزارهای آن تاثیر بسیاری در افزایش سوددهی و کاهش ریسک و ضرر داشته است. ابزارهای تحلیل تکنیکال با تعیین و پیش‌بیبنی روند پیش‌رو، در پیش‌گیری از ضرر بسیار موثر هستند. چرا که تعیین حد سود و مهم‌تر از آن تعیین حد ضرر، در این تحلیل رخ می‌دهد که به‌طور سیستماتیک ریسک معامله‌ی شما را کاهش می‌دهد. برای دسترسی به این مقالات و کلاس‌های آموزشی کافی است به وب سایت کارگزاری مراجعه و از آن بهره ببرید.

سایر روش‌های تحلیل سهام

در بورس روش‌های تحلیلی گوناگونی وجود دارد. بهترین کاری که یک سرمایه گذار و معامله گر باید انجام دهد این است که تنها به یک روش اکتفا نکند و سهام را از جنبه های مختلف مورد سنجش و بررسی قرار دهد. به طور سنتی بیان شده است که برای به یک معامله حداقل 3 دلیل باید وجود داشته باشد. بررسی وضعیت بنیادی یک سهم و تحلیل بنیادی اهمیت زیادی دارد. در گام بعدی، یادگیری رواشناسی بازار و تابلوخوانی می تواند کمک بسیار زیادی به انتخاب سهام مناسب بکند.

آموزش‌های تخصصی بورس و بازار سرمایه در:

https://ebidar.com/education

http://bia2safa.net/goto/web/url/2758571