اختصاصی/ چرا برخی واکسن‌زده‌ها مبتلا شده و می میرند؟

49

1400/8/13

07:22


خطر مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در افرادی که بطور کامل واکسینه شده‌اند، صفر نمی‌شود اما این احتمال در افراد مسن و آنهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر است.

اختصاصی/ چرا برخی واکسن‌زده‌ها مبتلا شده و می میرند؟

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، مرگ کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا بر اثر کووید۱۹که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده بود، شک و تردید فراوانی را در مورد اثربخشی واکسن‌ها ایجاد نمود. اما واقعیت آن است که سیستم ایمنی آقای پاول به واسطه سابقه ابتلا به سرطان خون ضعیف شده بود. هم این بیماری بخودی خود و هم درمان آن، افراد را مستعد عفونت می‌کند. سن ۸۴ سالگی پاول نیز می‌تواند دلیل دیگری برای کاهش سطح ایمنی بدن وی باشد.
دانشمندان معتقدند ابتلا و مرگ افرادی با شرایط کالین پاول نباید اعتماد آحاد مردم به واکسن‌ها را از بین ببرد. پرواضح است که واکسن‌های کووید۱۹ احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا و مرگ ناشی از آن را به شدت کاهش می‌دهد.
دکتر پل آفیت، مدیر مرکز آموزش واکسن در بیمارستان کودکان فیلادلفیا، در این زمینه گفت: هیچ چیزی ۱۰۰ درصد موثر نیست. نکته مهم در دریافت واکسن این است که باید بدانیم مزایای آن به وضوح و قطعا از خطرات آن بیشتر است. و ما این را درباره واکسن می‌دانیم. این واکسن‌ها حتی در برابر نوع مسری‌تر دلتا که اکنون مسئول تقریباً همه عفونت‌های کروناویروس در ایالات متحده است، بسیار مؤثر هستند. بر اساس مطالعه اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، احتمال بستری شدن در بیمارستان و حتی احتمال مرگ ناشی از کووید۱۹ در افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، نسبت به افرادی که واکسینه نشده‌اند، تقریباً یک دهم است.
تجزیه و تحلیل نیویورک تایمز از داده‌های ۴۰ ایالت نشان می‌دهد که افراد کاملاً واکسینه شده تنها ۰.۲ تا ۶ درصد از مرگ و میرهای کووید۱۹ را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس گزارش C.D.C، در میان بیش از ۱۸۷ میلیون آمریکایی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، ۷۱۷۸ مورد مرگ و میر بوده است. ۸۵ درصد از این مرگ‌ومیرها مربوط به افراد ۶۵ ساله یا بیشتر بوده است.
دکتر پیتر هوتز، استاد دانشگاه در هوستون معتقد است: درست است که مرگ‌ومیرهایی نیز در افراد واکسینه شده اتفاق می‌افتد اما گروه‌های خاصی در معرض خطر بیشتری هستند. از ابتدای همه‌گیری، مشخص شده که افراد مسن بیشترین احتمال ابتلا به کووید۱۹ شدید را دارند. آنها به طور کلی سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشته و پاسخ ایمنی ضعیف‌تری به واکسن‌ها نشان می دهند.
در یک مطالعه اخیر که هنوز توسط کارشناسان بررسی نشده، محققان دریافتند که ساکنان خانه‌های سالمندان در کانادا که به مدت طولانی در آنجا زندگی می‌کنند – و میانگین سنی آنها ۸۸ سال بود- پس از واکسیناسیون، سطح آنتی‌بادی‌های خنثی کننده‌ را تقریباً ۵ تا ۶ برابر کمتر از کارکنان تولید کردند؛ کارکنانی که میانگین سنی آنها ۴۷ سال بود.
بهترین راه برای محافظت از افراد مسن و سایر افراد با سیستم ایمنی ضعیف این است که همه جامعه واکسینه شوند. وقتی تعداد زیادی افراد مبتلا به عفونت در جامعه زندگی می‌کنند، بیماری به افراد واکسینه شده سرایت می کند و افراد آسیب‌پذیر هرچه بیشتر در معرض خطر هستند.


منبع: NewYorkTimes/ اکتبر ۲۰۲۱
مترجم: ‌لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو