آیا سالاد باعث ایجاد نفخ می‌شود؟

منبع: فوت و فن

91

1400/8/14

16:35


آیا سالاد باعث ایجاد نفخ می‌شود؟

مصرف سالاد می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود، به ویژه اگر به مصرف سبزیجات عادت ندارید. در بیشتر موارد زمانی که بدن به مصرف سبزیجات عادت کند، نفخ نیز از بین می‌رود. با این حال، اگر این شرایط ادامه یابد، ممکن است بخواهید از خوردن برخی سبزیجات سالاد خودداری کنید. نفخی که تنها یک‌بار اتفاق می‌افتد، به دلیل آلودگی سبزیجات است. این امر زمانی به وجود می‌آید که سبزیجات خام در سالاد مورد استفاده قرار بگیرند. نفخی که همیشه وجود دارد یا با علائم دیگری مانند درد شکم یا اسهال نیز همراه است، ممکن است نشانه یک اختلال روده‌ای باشد.

نفخ مرتبط با فیبر
غذاهای گیاهی دو نوع فیبر دارند: قابل‌حل و غیرقابل‌حل. بسیاری از سبزیجاتی که معمولاً برای درست کردن سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای هر دو نوع فیبر هستند که برای داشتن حرکات روده‌ای مفید است. با این حال فیبرهای قابل‌حل ممکن است مشکل‌ساز باشند؛ زیرا این فیبرها در روده بزرگ توسط باکتری‌ها شکسته می‌شوند. این امر باعث ایجاد گاز و نفخ می‌شود، به ویژه اگر به خوردن فیبر زیاد عادت ندارید. معمولاً زمانی که بدن به هضم این فیبرها عادت کند، نفخ نیز از بین می‌رود.

نفخ مرتبط با شکر
بسیاری از سبزیجات و مواد غذایی دیگری که در سالاد استفاده می‌شوند، حاوی شکرهایی هستند که هضمشان دشوار است. این شکرها ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد نفخ شوند. به عنوان مثال، شکر رافینوز در نخود و لوبیا و کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، مارچوبه و سبزی‌های دیگر وجود دارد. انسان، آنزیمی که رافینوز را در روده کوچک هضم کند، ندارد. در نتیجه هضم این شکر در روده بزرگ انجام می‌شود. این مسئله باعث ایجاد گاز و نفخ می‌شود. اگر نمی‌توانید لاکتوز را هضم کنید و در سالاد، پنیر هم استفاده کرده باشید، دچار نفخ می‌شوید. لاکتوز شکری است که در بیشتر محصولات لبنی وجود دارد. فروکتوز موجود در گلابی و سبزی‌هایی مانند پیاز و انگنار نیز مشکلات مشابهی ایجاد می‌کنند.

عوامل دیگر
نفخی که پس از خوردن سالاد ایجاد می‌شود، ممکن است به دلیل آلودگی باکتریایی باشد. این امر باعث مسمومیت غذایی خفیف می‌شود. همچنین ممکن است به یکی از محتویات سالاد، حساسیت داشته باشید. نفخی که همواره اتفاق می‌افتد یا با علائم دیگری مانند حالت تهوع یا دل‌درد همراه است، ممکن است نشان‌دهنده یک اختلال روده‌ای باشد. سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS بسیار شایع است. همچنین ممکن است نفخ در اثر اختلال گوارشی خفیف ایجاد شده باشد و مصرف سالاد مشکل را شدیدتر کرده باشد.

چه کنیم تا دچار نفخ نشویم؟
اگر یک‌بار پس از مصرف سالاد دچار نفخ شدید، نگران نباشید. اگر مشکل ادامه داشت، احتمالاً بدن شما به زمان نیاز دارد تا با فیبر بیشتر سازگار شود. مصرف میزان کمتری از سالاد و افزایش تدریجی این میزان، به باکتری‌های بدن کمک می‌کند تا با فیبر بیشتر سازگار شوند و مشکل ایجاد نفخ از میان برداشته شود. اگر با این روش نیز، نفخ از بین نرفت، از یک فرآیند آزمون‌وخطا استفاده کنید و هر بار یک ماده غذایی را از سالاد حذف کنید تا ببینید نفخ ادامه دارد یا متوقف می‌شود. با این حال، بهترین کار مشورت با پزشک است. پزشک می‌تواند چند علت احتمالی نفخ از جمله عدم توانایی هضم شکرهای خاص، حساسیت غذایی یا اختلال روده‌ای را با انجام آزمایش، بررسی کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو