بعد از انتقال جنین، کی بارداری شروع می شود؟

منبع: نی نی بان

83

1398/5/1

17:18


هنگامی که نطفه در دیواره رحم لانه گزینی می کند، مویرگ های کوچک در پوشش آن ممکن است آسیب دیده و خونریزی کنند. این مسئله ممکن است باعث لکه بینی یا مقدار کمی خونریزی شود، گرچه ممکن است پس از انتقال جنین خونریزی و لکه بینی مشاهده نشود. همچنین ممکن است خانم گرفتگی های جزئی مانند لانه گزینی نطفه تجربه کند. از سوی دیگر، بسیاری از خانم ها خونریزی و یا گرفتگی عضلانی را تجربه نمی کنند. یکی از نشانه های زود هنگام بارداری که در تکنولوژی کمکی یا بارداری طبیعی دیده می شود، قطع پریودی است.

نشانه های دیگر
خانمی که انتقال جنین را متحمل می شود ممکن است تغییرات دیگری طی دو هفته پس از عمل مشاهده کند، اگرچه اکثر این علائم فیزیکی بعدا ظاهر می شوند. سینه ها ممکن است دچار تورم یا ناراحتی شود و یا زمانی که لمس می شود درد ایجاد می شود. تغییرات ایجاد شده در طول حاملگی به خاطر افزایش هورمون های زنانه است. گاهی اوقات حساسیت ها پس از چند هفته کاهش می یابد، اما بعد از آن در اواخر بارداری بعد از بزرگ شدن سینه ها و افزایش فشار بر روی رباط های حمایت کننده، دوباره برمی گردد. افزایش ناگهانی هورمون ها نیز ممکن است در هفته های اولیه باعث سردرد شود، اگر چه بسیاری از زنان این علائم را ندارند. یک زن همچنین ممکن است تهوع و یا بیماری صبحگاهی را تجربه کند، اگرچه ممکن است این علامت تا اواخر بارداری ظاهر نشود.

تغییرات ظریف
برخی از علائمی که نشان میدهد انتقال جنین موفق بوده است بسیار ظریف است. به عنوان مثال، ممکن است خانم احساس خستگی کند. این علامت ممکن است در هفته اول یا دوم ظاهر شود و خانم در طول بعد از ظهر چرت می زند. همچنین ممکن است هیچ تغییری در احساس ایجاد نشود. ممکن است خانم دچار گرفتگی یا لکه بینی نشود، به خصوص اگر نطفه در بالای دیوار رحم لانه گزینی کند و علائم دیگر حاملگی ممکن است تا زمانی که خانم آزمایش خون بارداری انجام نداده است ظاهر نشود.
اما پاسخ کارشناس مامایی و زنان، در مورد فرایند انتقال جنین: " انتقال جنین فرآیند حساسی است که باید یسری نکات رعایت شود که انتقال موثر واقع شود، اولین نکته اینکه حتما مادر آرامش خود را حفظ کند به دور از هر استرس و نگرانی باشد،این دوران کاملا مادر باید آرامش روحی داشته باشد و همه افکار منفی را از خود دور کند، گاهی ممکن است با اولین انتقال نتیجه مثبت حاصل نشود که نباید امید خود را از دست داد و باز شانس خود را باید امتحان کنند، دوم اینکه مادر استراحت داشته باشد اصلا به رحم فشار وارد نکند از انجام کارهای غیرضروری اجتناب،به هیچ‌عنوان از توالت های سنتی استفاده نکند حتما از توالت فرنگی استفاده کنند و این که ممکن این دوران لکه بینی داشته باشند که مصرف شیاف سیکلوژست و استراحت بهشون کمک‌ میکنه. مادرای عزیزم با آرامش خودشون میتونند این دوران خیلی موفق را پشت سر بگذارند".

چند روز پس از لانه گزینی IVF علائم شروع می شود؟
روند لانه گزینی معمولا بین 8 تا 10 روز پس از تخمک گذاری کامل می شود. به محض تکمیل لانه گزینی، نطفه شروع به تولید hCG می کند که هورمونی است که در تست های حاملگی تشخیص داده می شود.

آیا می توانید پس از انتفال جنین لانه گزینی را احساس کنید؟
گرفتگی عضلات پس از انتقال جنین رخ میدهد زیرا گرفتگی عضلات جزو علائم لانه گزینی است. در اینجا خبر خوب و بد وجود دارد: گرفتگی خفیف و درد لگن بسیار رایج است. گرفتگی و درد در طول IVF میتواند هم به عنوان نشانه پریودی و یا حاملگی در نظر گرفته شود.

چه مدت بعد از IVF می توانم آزمایش حاملگی را انجام دهم؟
چه زمانی می توانید در دوره درمان IVF تست بارداری انجام دهید؟ احتمالا پزشک آزمایش خون را از 10 تا 14 روز پس از بازیابی تخمک انجام می دهد. تست خون هورمون hCG ، "هورمون بارداری" را تشخیص می دهد و اندازه گیری می کند. نباید در حین IVF آزمایش اولیه تست بارداری را در خانه انجام دهید.

آیا ممکن است آزمایش حاملگی منفی پس از انتقال جنین اشتباه باشد؟
تست بارداری خانگی در طول درمان IVF و نتیجه اشتباه، چه مثبت چه منفی، می تواند منجر به درمان نامناسب یا قطع درمان شود. به طور معمول خانم ها بعد از فرآیند باروری مکمل پروژسترون مصرف می کنند و در صورت مشاهده نتیجه منفی در آزمایش خانگی، ممکن است مصرف مکمل را متوقف کنند.
هنگامی که یک زوج مشکل بارداری دارند، استفاده از تکنولوژی های کمک باروری برای حاملگی موفق به آنها توصیه می شود. یکی از این روشها یک فرایند دو مرحله ای است که شامل بارور کردن تخمک زن با اسپرم شریکش در آزمایشگاه می باشد و IVF یا لقاح آزمایشگاهی می باشد که پس از آن لانه گزینی نطفه در رحم صورت می گیرد. اولین نشانه های لانه گزینی موفقیت آمیز و بارداری حدود دو هفته پس از عمل دیده می شود.

زودترین زمان برای تست بارداری بعد از انتقال جنین
به طور کلی، یک زوج که IVF و انتقال جنین را تجربه کرده اند، تا دو هفته پس از فرآیند از موفقیت آن مطمئن نیستند. اولین آزمایش برای تعیین اینکه آیا لانه گزینی رخ داده است شامل اندازه گیری هورمون گنادوتروپین مزمن انسانی یا HCG است که توسط سلول های اطراف جنین تولید می شود. این اندازه گیری معمولا در طول یک یا دو هفته اول انجام می شود، اما تا مراحل آخر نتیجه قابل قبولی ارائه نمی دهد و ممکن است هر چند روز تکرار شود و با آزمایش های دیگری مانند آزمایش اولتراسوند همراه باشد. تحقیق در خصوص آزمایشات خاص بیشتر که در شماره ژوئیه 2012 «مجله بارداری کمکی و ژنتیک» منتشر شده است نشان می دهد که اندازه گیری یک فرم خاص HCG به نام HCG هیپرگلیسوسیل شده می تواند آزمایش بسیار حساس و قابل اطمینان برای بارداری را در اوایل شش روز بعد انتقال جنین فراهم کند. اگر سوالی در مورد آزمایش حاملگی یا سایر جنبه های انتقال جنین دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو