مکانیزه کردن سیستم توزیع از آن جهت اهمیت دارد که بقای کسب وکارها در بازارهای رقابتی، نیازمند توجه به افزایش بهره‌وری منابع کلیدی است. نرم افزار پخش مویرگی به دلیل نقش ویژه در مدیریت سیستم توزیع می‌تواند نقطه شروع تحول در بهبود بهره‌وری شرکت‌ها باشد. 

کاربرد نرم افزار پخش مویرگی چیست؟

مدیریت کسب‌وکارهای بخش تولید در فرآیندهای کلی زنجیره ارزش، پیچیدگی زیادی دارد. عوامل برون سازمانی مانند تنش‌های بازارهای مالی و سیاست‌گذاری‌های متغیر اقتصادی و همچنین تحریم‌های بانکی و مشکلات ناشی از آن در تامین مواد اولیه و صادرات محصولات، دغدغه زیادی برای مدیران ایجاد می‌کند.

این دغدغه‌های گسترده توجه به بهره‌وری را کاهش می‌دهد و بقای کسب‌وکار را به اولویت اول مدیران و صاحبان صنایع تولیدی تبدیل می‌کند. این درحالی است که بهره‌وری تولید و توزیع با ایجاد نقدینگی و حاشیه سود بالاتر، می‌تواند کسب‌وکارها را دربرابر عوامل مخرب بیرون از محیط داخلی سازمانی مانند تنش‌های بازار محافظت کند.

کاربرد نرم افزار پخش مویرگی در مکانیزه کردن سیستم توزیع، فرآیند فروش و ارتباط با مصرف‌کننده را تسهیل می‌کند و هزینه‌های زنجیره تامین را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد در آینده صنعت پخش مویرگی و زنجیره تامین نرم‌افزارها و فناوری‌های اطلاعاتی نقش مهم و حیاتی در بازارهای مختلف بازی می‌کنند.

اثر بخشی نرم افزار

نرم افزار پخش مویرگی

مزایای نرم افزار پخش مویرگی چیست؟

مزیت‌های نرم‌افزار پخش مویرگی در اولین نگاه در جایگزین کردن روال‌های سنتی و دستی با فرآیندهای نرم‌افزاری و خودکار تعریف می‌شود. اما اتوماتیک شدن فرآیندها و استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی برای ثبت و گزارش‌گیری با توسعه فناوری اطلاعات ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و دخالت کاربر و اپراتور انسانی را کاهش داده است. سرعت و دقت در فرآیندهای خودکار به تنهایی می‌تواند اهمیت این نرم افزار را در بهره‌وری مشخص کند ولی موارد زیر چشم‌انداز بهتری از مزایای نرم افزار پخش مویرگی ایجاد می‌کند:

۱- جمع‌آوری اطلاعات دقیقتر و به روزتر از بازار

نرم‌افزارهای پخش مویرگی اطلاعات دقیق و بروزی از وضعیت بازار به مدیران کسب‌وکارها ارائه می‌دهند. در تحقیقات حوزه مدیریت معمولا توصیه می‌شود که سرپرست‌های واحد فروش حداقل ۷۵ درصد، مدیرعاملان حداقل ۲۵ درصد و مدیران شعبه حداقل ۵۰ درصد وقت خود را در بازار بگذرانند. نرم‌افزار پخش مویرگی از طریق پنل‌های مدیریتی و داشبوردهای هوش تجاری بدون حضور فیزیکی امکان رصد بازار را برای مدیران سطوح مختلف فراهم می‌کند.

۲- پوشش بیشتر بازار برای همه اجزای سبد محصولات

بکارگیری نرم افزار پخش و توزیع مویرگی، می‌تواند برنامه‌ریزی توزیع را برای همه اجزای سبد محصولات فراهم کند. بنابراین حتی محصولاتی که فروش کمتری دارند با برنامه‌ریزی تخفیفات و انواع تکنیک‌های پروموشن می‌توانند جایگاه بهتری در فروش پیدا کنند و پوشش بازار گسترده‌تری داشته باشند. در واقع با کمک نرم‌افزار فروش و پخش مویرگی می‌توان بازار همه اجزا و آیتم‌های سبد محصولات را مدیریت کرد.

۳- ارتباطات موثر با مشتریان و مصرف‌کنندگان نهایی

نرم‌افزار پخش مویرگی اطلاعات بروز مشتریان و خرده‌فروشان را در بانک اطلاعاتی جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات امکان ارتباط موثر با مشتریان در طرح‌های فروش و همچنین جمع‌آوری بازخوردهای بازار مصرف را فراهم می‌کند. این ارتباط دوطرفه از یک سو دانش مشتریان را از محصولات جدید بروز نگه می‌دارد و از سوی دیگر تولیدکنندگان را از نظرات مصرف‌کننده آگاه می‌کند. 

درخواست دموی نرم افزار فروش و پخش مویرگی

درخواست دمو

معایب نرم افزار پخش مویرگی چیست؟

وابستگی عملیات توزیع به سیستم‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای پخش مویرگی در کنار مزایای بی‌شمار می‌تواند معایبی هم داشته باشد. لزوم تامین زیرساخت‌های فنی شبکه اطلاعاتی در شرایط و بحران‌های مختلف می‌تواند فرآیند زنجیره تامین و سیستم توزیع را آسیب‌پذیر می‌کند. بلایای طبیعی و بحران‌های زیرساختی مانند قطعی یا کندی شبکه اینترنت عملکرد سیستم‌ها را مختل می‌کند و کل فرآیند را با مشکل مواجه می‌کند.

نرم افزار پخش مویرگی چه بخش‌هایی دارد؟

نرم‌افزار پخش مویرگی ابزاری است که فرآیند دسترسی مشتریان به محصولات و کالاها را مکانیزه می‌کند. در واقع این نرم افزار یکی از مهم‌ترین شیوه‌های اتخاذ شده جهت توزیع حداکثری محصولات به کلیه مناطق مورد نظر است. نرم افزار پخش مویرگی بر اساس نوع محصول، مدیریت توزیع به دو شیوه پخش گرم و پخش سرد را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین پخش مویرگی، به مشتری این امکان را می‌دهد؛ که کالا و محصولات مورد نظر خود را به راحتی و بدون واسطه خریداری کند.

 برخی از امکانات و بخش‌های این نرم‌افزار به شرح زیر هستند:

• مدیریت تامین‌کنندگان از طریق گزارشات آنلاین تامین‌کننده و قرارداد تامین‌کنندگان

• کنترل تخفیفات و جوایز دریافتی از تامین‌کنندگان

• کنترل مغایرت فاکتورهای خرید و رسیدهای انبار

• بهینه‌ترین سفارش برای تامین‌کننده

• کنترل موجودی‌ها به تفکیک شعب و کنترل سریال ساخت و تاریخ انقضا کالاها

• کنترل ورودی و خروجی (رسید و حواله و مصرف، ضایعات، اشانتیون و برگشتی از شعب …)

• صورت سود و زیان کل شرکت و نیز سود و زیان شعب به تفکیک

• مرور حساب‌ هاو مدیریت ترازهای آزمایشی