بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت چیست؟

99

1400/8/26

13:56


از عواملی که ایجاد هپاتیت می‌کنند می‌توان به افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و همچنین ویروس اشاره نمود.

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز، به گفته یحیی قاسمخانی، کارشناس مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت، شناخت راه های انتقال آن است.

وی، شایع ترین راه های انتقال این بیماری را به شرح زید دانست:

 * انتقال از طریق مادر مبتلا به نوزاد

 * انتقال از طریق خون و فرآورده های خونی

 * ارتباط کارکنان بهداشتی و درمانی با بیماران و یا خون آنان

 * خالکوبی، حجامت غیربهداشتی و تتو کردن

 * اعتیاد تزریقی

 * انجام اقدامات دندانپزشکی در مراکزی که از وسایل غیربهداشتی استفاده می کنند و با روش های غیرصحیح وسایل خود  

    را ضدعفونی می نمایند.

 * انتقال در بین اعضای خانواده

 این کارشناس بهداشتی تاکید کرد: با توجه به شیوع و درگیری با بیماری کرونا نباید از بیماری های واگیر از جمله هپاتیت و  

 ایدز غافل شد.

وی با بیان اینکه هپاتیت به معنی التهاب در بافت کبد می باشد و به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که بعضی از آنها قابل سرایت هستند و برخی مُسری نیستند؛ گفت: از عواملی که ایجاد هپاتیت می‌کنند می‌توان به افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و همچنین ویروس اشاره نمود. هپاتیت ویروسی منجر به عفونت کبدی می‌گردد و عدم درمان به موقع آن می تواند موجب پیشروی مراحل پیشرونده بیماری یعنی سیروز و سرطان کبد خواهد شد.

کارشناس مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویین زهرا با گفتن این مطلب که هپاتیت «ب» و «سی» در ایران، شایع تر است؛ گفت: وجود انگ بر روی بیماران در بعضی جوامع باعث مخفی ماندن هرچه بیشتر این بیماری و انتشار آن در سکوت می شود و زمانی جامعه ای می تواند به سمت حذف هپاتیت ویروسی تا سال 2030 حرکت کند که هیچگونه انگ و تبعیضی بین مردم با بیماران مبتلا  به هپاتیت نباشد.

وی با برشمردن علل اصلی سرطان کبد از جمله هپاتیت های مزمن ویروسی، مصرف مزمن الکل، کبد چرب و ابتلا به قارچ آفلاتوکسین؛ اظهار کرد: سم آفلاتوکسین که از رشد نوعی قارچ روی غذاها، خشکبار، سوسیس، کالباس، میوه های خشک و نان در شرایط دمایی گرم و مرطوب تولید می شود، باعث سرطان دستگاه گوارش، خصوصا سرطان کبد می شود و مهم تر آن که این سم در اثر حرارات و حتی با پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون از بین نمی رود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو