دموکراسی نوعی نظام حکمرانی در مسیر پیشرفت و پیچیده­تر شدن جوامع بشری است که در بسیاری از موارد با فراهم ساختن امکاناتی برای حل مشکلات مربوط به کنش جمعی توانسته­ است آزادی، برابری، رفاه و ثروت بیشتری نسبت به دیگر الگوهای حکمرانی و شیوه­های مدیریت جوامع تولید کند.

اما به ­رغم وجود پایه دانشی گسترده و توافقی عام در مورد سازوکارهای کارکردی دموکراسی، هنوز در میان پژوهشگران توافقی قطعی در مورد شرایط و فرآیند دموکراتیزاسیون وجود ندارد. شکست جنبش­های دموکراسی­خواهی در بسیاری از نمونه­های تاریخی پیامدهای بسیار سنگینی برای جوامع داشته­اند که از عقب­گرد در مسیر توسعه تا فروپاشی کامل ملت­ها متفاوت بوده است.

فجایعی همچون خزان عربی و عقبگرد برخی از دموکراسی­های تثبیت شده به ما یادآوری می­کنند که کنش بر اساس اصول علمی در این زمینه بسیار مهم است. با وجود اختلاف نظرهای بین کارشناسان، در دهه گذشته در برخی موارد شاهد همگرایی در میان متخصصین در زمینه شناخت فرآیند دموکراتیزاسیون هستیم. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه در مطالبی تحلیلی تلاش می کند برخی از آخرین یافته ­ها در مورد دلایل شکست دموکراتیزاسیون را توضیح دهد که به ­رغم وجود اختلاف نظرها در میان متخصصین، همگرایی­هایی عام در مورد آن­ها وجود دارد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«دیکتاتورها چگونه دموکرات می شوند؟» بخوانید.