سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای هدف قرار دادن یک مقر سری متعلق به کارشناسان سپاه پاسداران در صنعاءاز سوی ائتلاف خودخوانده را بی پایه خواند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی هیچ‌گاه حضور نظامی در یمن نداشته که مورد هدف متجاوزان قرار گیرد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) دهم آذر ماه خبر منتشر شده در خصوص حمله ائتلاف خودخوانده به رهبری عربستان سعودی به یمن و ادعای هدف قرار دادن به اصطلاح یک مقر سری متعلق به کارشناسان سپاه پاسداران در صنعاء را بی پایه خواند.

وی هرگونه ارتباط نظامی جمهوری اسلامی ایران با یمن را تکذیب کرد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه اینگونه ادعاهای بی اساس در راستای منحرف کردن افکار عمومی ملت‌های منطقه و جهان از جنایات‌های کشورهای متجاوز مطرح می‌شود. 

* جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه حضور نظامی در یمن نداشته

خطیب‌زاده با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه حضور نظامی در یمن نداشته است که مورد هدف متجاوزان قرار گیرد، تصریح کرد: اینگونه اظهارات بی پایه، واقعیت یمن را در خطای راهبرد نظامی متجاوزان تغییر نخواهد داد.

گفتنی است، ائتلاف خودخوانده به رهبری عربستان سعودی روز سه‌شنبه نهم آذر ماه مدعی شد که یک سایت مخفی متعلق به سپاه پاسداران را در صنعاء هدف قرار داده است.

همواره ادعاهایی مبنی بر حمایت ایران از جنبش انصارالله در یمن مطرح شده که در این خصوص سعید خطیب‌زاده مهر ماه سالجاری در گفت‌وگویی با فرانس ۲۴ با ذکر این نکته که اکنون یمن در شراط فاجعه‌باری قرار دارد و همگی شاهد شرایط بحرانی در این کشور هستیم، اظهار داشت: یک تراژدی انسانی به معنای واقعی در یمن روی داده است که دلیل آن نیز جنگ عربستان علیه یمن ، بمباران‌ها علیه این کشور و محاصره کامل آن کشور است. میلیون‌ها یمنی محتاج نیازهای اولیه هستند و همه طرف‌ها باید به حل بحران یمن کمک کنند. جمهوری اسلامی ایران از روز نخست به صراحت اعلام کرد که بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد و همه طرف‌ها باید توان خود را جمع کنند تا به شکل‌گیری یک راه‌حل سیاسی برای حل بحران یمن کمک کنند.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی رویکرد بسیار سازنده‌ای هم در زمینه کمک به ابتکار سازمان ملل برای گفت‌وگو با دوستان یمنی ما داشته است و هم زمینه شکل گیری گفت‌وگوهای یمنی - یمنی را تسهیل کرده است.

به گفته وی بحران یمن یکی از موضوعاتی بود که ما در جریان گفت‌وگوها با همتایان عربستانی در بغداد نیز در مورد آن صحبت کردیم و کماکان به این تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

گفتنی است ایران و عربستان تاکنون چهار دور مذاکره برگزار کرده‌اند که بحث یمن و موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای یکی از موارد مورد گفت‌وگوی دو طرف بوده است.

آنگونه که پیش از این «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: بیشترین تمرکز درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و به تخصیص حوزه خلیج فارس بوده است و یمن هم بخشی از این گفت‌وگوها بوده است. سرنوشت یمن تنها از طریق مردم یمن و اراده یمنی‌ها محقق خواهد شد. آن‌چه ما انجام می‌دهیم تسهیل این گفت‌وگوهاست و آن‌چه عربستان موظف به انجام است توقف جنگ و محاصره ظالمانه و توقف شرایطی است که به تراژدی انسانی منجر شده است.

لازم به ذکر است از این دست خبرسازی‌ها و اتهامات بی اساس مسبوق به سابقه است. «دومینیک راب» وزیر خارجه سابق انگلیس نیز شهریور ماه سالجاری در پیامی توئیتری ایران را تسهیل کننده حملات جنبش انصارالله یمن به سعودی‌ها خوانده بود.