کمبود خواب، ضرر‌‏های اقتصادی هنگفتی به کشور‌‏ها وارد می‌‏کند

منبع: فوت و فن

74

1400/9/25

10:56


کمبود خواب، ضرر‌‏های اقتصادی هنگفتی به کشور‌‏ها وارد می‌‏کند

اگر شما هم جزو کسانی هستید که دوست دارید ظهر‌‌‌‌‏ها سر کار چرت کوتاهی بزنید، خوب است بدانید که هم اکنون در کانادا صحبت از اقتصادی بودن اختصاص زمانی برای استراحت ظهر کارمندان است؛ زیرا کمبود خواب باعث میلیاردها دلار خسارت در بهره‌‌‌‌‏وری بخش تولید در کانادا شده است.

بر اساس گزارشی جدید، کمبود خواب باعث تلف شدن ۲۱ میلیارد دلار امریکا در سال است که این میزان کمی بیش از یک درصد تولید ناخالص داخلی کانادا را تشکیل می‌‌‌‌‏دهد. در سراسر کانادا ۸۰ هزار روز کاری در هر سال به دلیل کمبود خواب از دست می‌‌‌‌‏رود.

در حال حاضر وضعیت کانادا از وضعیت ضرر اقتصادی چهار کشور دیگر که در این گزارش آمده است، بهتر است. با توجه به گروه تحقیقاتی RAND در اروپا، امریکا ۴۱۱ میلیارد دلار در بهره وری بخش تولید که حدود یک میلیون روز کاری در سال را نشان می‌‌‌‌‏دهد، به دلیل نداشتن خواب کافی از دست رفته است. این خسارات در ژاپن حدود ۱۳۸ میلیارد دلار در آلمان ۶۰ میلیارد دلار و در انگلستان ۵۰ میلیارد دلار است.

گزارش RAND با هشدار به این قضیه اشاره می‌‌‌‌‏کند که کمبود خواب علاوه بر کاهش بهره‌‌‌‌‏وری منجر به بیماری‌‌‌‌‏های جدی نیز می‌‌‌‌‏شود. در افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می‌‌‌‌‏خوابند، خطر مرگ و میر ۱۳ درصد بالاتر از افراد با میزان خواب کامل- بین هفت تا نه ساعت- است.

در این گزارش که اطلاعات ۶۲ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده، لیست تعدادی از عواملی که منجر به کمبود خواب می‌‌‌‌‏شود، لیست شده است. این عوامل عبارتند از چاقی، سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی‌‌‌‌‏های شیرین، ورزش نکردن، رعایت نکردن بهداشت روانی و همچنین عوامل استرس‌‌‌‌‏زای اجتماعی- اقتصادی مانند نگرانی‌‌‌‌‏های مالی و مراقبت از کودکان و سالمندان است.

این گزارش می‌‌‌‌‏گوید : « خواب همانند تغذیه، نیاز اساسی بشر است. »

پس چگونه می‌‌‌‌‏توان خواب بیشتری داشت و در محل کار کارآمدتر عمل کرد. در این گزارش چند توصیه آمده است :

زمانی مناسب برای بیدار شدن در هر روز تنظیم کنید.
زمان زیادی را در رختخواب صرف نکنید مگر فقط برای خواب
استفاده از دستگاه‌‌‌‌‏های الکترونیکی را قبل از خواب محدود کنید.
مصرف کافئین، نیکوتین و نوشیدنی‌‌‌‌‏های شیرین را محدود کنید.
به اندازه کافی ورزش کنید.

همچنین در این گزارش کارفرمایان به منظور بهبود محیط کار، به طراحی و ساخت دفاتر روشن‌‌‌‌‏تر و کاهش فشار فیزیکی و بهبود برنامه کارمندی تشویق شده‌‌‌‌‏اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو