این ماده غذایی را به وعده صبحانه خود اضافه کنید

منبع: فوت و فن

131

1400/9/27

10:15


این ماده غذایی را به وعده صبحانه خود اضافه کنید

افزودن تنها یک ماده غذایی می‌تواند بافت یا طعم وعده غذایی را به شدت تغییر دهد. به عنوان مثال تصور کنید پودر فلفل قرمز یا نشاسته ذرت را به نیمرو عسلی اضافه کنید. همین موضوع در مورد ارزش تغذیه‌ای نیز صادق است؛ یعنی یک ماده می‌تواند ارزش تغذیه‌ای وعده غذایی را چند برابر کند.

تخم آفتابگردان می‌تواند ارزش تغذیه‌ای وعده صبحانه را به شدت تغییر دهد. یک‌چهارم فنجان تخم‌ آفتابگردان به عنوان منبع طبیعی آنتی‌اکسیدان قدرتمند یعنی ویتامین ای تقریباً تمام ویتامین ای موردنیاز بدن را تأمین می‌کند. همین میزان تخم آفتابگردان حدود ۶ گرم پروتئین،۴ گرم فیبر و مواد مغذی دیگری همچون منیزیم و ویتامین‌های گروه بی را دارد. اگر تنها یک‌چهارم فنجان تخم آفتابگردان به کاسه غلات یا گرانولای خود اضافه کنید، مزایای بسیاری به دست خواهید آورد.

بهبود سلامت پوست
از آنجا که تخم آفتابگردان حاوی میزان زیادی ویتامین ای است، برای پوست مفید است و پوست را صاف و نرم نگه می‌دارد. همچنین این ماده غذایی با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. تخم آفتابگردان منبع خوبی از چربی‌های سالم نیز محسوب می‌شود. این چربی‌ها طراوت و آب پوست را حفظ می‌کند.

کاهش التهاب
علت اصلی بسیاری از بیماری‌ها، التهاب است؛ اما سطح ویتامین ای تخم آفتابگردان با التهاب مقابله می‌کند. تحقیقات نشان دادند خواص ضدالتهاب ویتامین ای از طریق کمک به باز کردن رگ‌های مسدود، در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز مؤثر است. این خاصیت به همراه چربی‌های سالم و فیبری که در تخم‌های آفتابگردان وجود دارد، این ماده غذایی را به یک بسته غنی از مواد مغذی تبدیل می‌کند.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه
تنها ماده مغذی که در تخم آفتابگردان وجود دارد، ویتامین ای نیست. تخم آفتابگردان ماده دیگری به نام سلنیم نیز دارد؛ یک آنتی‌اکسیدان دیگر که تکثیر سلول‌های سرطانی در بدن را متوقف کرده و مانع رشد تومورهای سرطانی به ویژه در سرطان سینه می‌شود. سلنیم به بدن کمک می‌کند دی‌ان‌ای‌ها را بازسازی کرده و مواد سمی را دفع کند.

کاهش علائم اضطراب و افسردگی
تخم آفتابگردان باعث می‌شود روحیه بهتری داشته باشید؛ زیرا حاوی منیزیم است؛ یک ماده معدنی مهم که بسیاری از افراد دچار کمبود آن هستند. زمانی که سطح منیزیم در بدن کاهش یابد، سطح سروتینین که مسئول ایجاد روحیه خوب است، کاهش می‌یابد و باعث می‌شود افراد مضطرب یا افسرده شوند. (برخی از داروهای ضدافسردگی از طریق افزایش سطح منیزیم در مغز کار می‌کنند) تحقیقات نشان دادند افزایش مصرف منیزیم می‌تواند به کاهش علائم افسردگی و اضطراب کمک کند. یک‌چهارم فنجان تخم آفتابگردان حدود یک‌سوم منیزیم موردنیاز بدن در روز را تأمین می‌کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو